• safm

Pojke i klänning?!

Jag tycker barn ska få klä sig så de känner sig fina oavsett kön och smak. Nu har jag bara flickor, så det är i och för sig enkelt för mig att säga, för att en flicka har pojkiga kläder väcker i regel inte så mycket uppmärksamhet. Att låta en pojke klä sig i klänning och strumpbyxor kräver mycket mer av föräldrarna. Det är nog inte alldeles lätt att stå emot alla normer för hur en flicka respektive pojke ska vara och låta barnet välja fritt. Stor eloge till alla föräldrar som vågar låta sina barn vara bara barn och inte kön!

Kan erkänna att även om jag tycker att barnet ska få välja själv, så reagerar jag själv "negativt" om jag ser en pojke i klänning. Minns när jag hämtade på förskolan en sommardag och såg en flicka jag inte kände igen på håll. När jag kom närmare såg jag att det var en av pojkarna som hade klänning...... När jag reflekterade över det så tyckte jag att det var väldigt positivt att han fått välja klänning, men mitt första ocencurerade intryck var att det var konstigt. Skämdes lite över mitt inskränkta tankesätt då..... Nu när jag tänker på det känns det märkligt att vi i vår kultur bara anser det okej att folk av kvinnligt kön har kjol/klänning. Det är ju jätteskönt och luftigt på sommaren, varför ska inte mansfolk ha rätt till lite svalka mellan benen?

Svar på tråden Pojke i klänning?!