Inlägg från: snorkan |Visa alla inlägg
  • snorkan

Pojke i klänning?!

Jag skulle inte sätta på min pojke en klänning om han bad om det då vi skulle ut eller på dagis ex.

Det är verkligen bäddat för att andra barn ska reta honom då, tyvärr så borde man ju få vilka kläder man vill.

Men nu ser ju världen inte ut så, och jag vill inte skapa problem i onödan. 

• snorkan
    Veladis skrev 2011-02-24 22:38:49 följande:
    Varför skulle andra barn retas?
    Enligt min erfarenhet skulle barn under 3 inte bry sig alls. Äldre barn skulle i vissa fall komam med frågor, men kommer man sedan upp i skolåldern så är oftast de barn som väljer att "sticka ut" väldigt säkra i sig själva och dem retar man inte.
    Mobbning handlar om hierakier, maktspel, gruppdynamik och självkänsla hos individer. Inte om kläder.
    Jo jag tycker visst att mobbing kan handla om kläder....kom ihåg en tjej på min skola som typ fick ärva kläder från någon i släkten som hade haft barn för lääänge sedan....riktigt fula kläder.

Det var många som kommenterade henne för det, och det var inga snälla ord. hon hade det nog rätt kämpigt hela skoltiden, många såg henne som "udda"....i övrigt så var hon "som oss andra" så frågar du henne, så hade nog hon önskat att hennes föräldrar hade köpt lite mera normal kläder så hon fick känna sig som alla andra.

Och om något är annorlunda så kan ju barn ha en förmåga att retas. jag vill inte utsätta mina barn för det.

• snorkan
    Kimona skrev 2011-02-24 22:44:05 följande:
    Skall man inte lära sitt barn allas lika värde och att man får se ut som man vill? Det är föräldrarna som formar barnen
    Jag förstår inte vad allas värde har med kläder att göra?

Och när man är barn är det ganska känsligt att sticka ut för mycket....det kan leda till mobbing. sen kan vi sitta hemma och förklara för våra barn hur mycket vi vill, att retas gör vi inte, alla ska få vara som dom vill, klä sig som dom vill, och säga vad dom vill.....fast verkligheten ser ju tyvärr inte ut så.

Jag skulle inte våga sätta på min pojke en klänning, för jag vill verkligen inte att han ska ses som knäpp, annorlunda, att han ska riskera att bli retad.

Jag vill skydda honom från elaka barn helt enkelt.....för sånna finns det ju gott om!
  • snorkan
    Veladis skrev 2011-02-24 22:48:10 följande:
    I grunden handlar det inte om kläder.Det tror jag du också förstår.
    I grunden handlar det om något djupare, ett behov hos någon att hävda sig över någon annan av olika anledningar.

Barn är inte "onda", och de kommer inte att retas om de är trygga i sig själva, mår bra och får växa upp i en fritänkande omgivning.
    Jag tycker åxå att man borde kunna klä sig precis som man vill utan att någon ska kritisera för det.

Men det funkar ju inte så....faktum är ju att barn retas.....mitt barn kanske är tryggt i sig själv, men det finns ju många andra barn som inte är det, och som faktiskt retas.

• snorkan
    en glad skrev 2011-02-24 22:54:02 följande:
    En mig närstående pojke älskade klänning. Han har kloka föräldrar och de klädde honom i olika mönstrade, fina kaftaner som denne lille kille älskade. Jag menar kan di Leva så kan väl ett barn - gör det ngn skillnad på hur man skall bemöta honom?
    Ja och di leva tycker ju väldigt många är konstig och knäpp.

han är dessutom vuxen, det tycker jag är stor skillnad.

• snorkan
    Veladis skrev 2011-02-24 22:58:27 följande:

Nej, faktum är inte att barn retas.

Men vad lever du i för verklighet?......barn retas....alla gör det inte, men vissa gör det, eller har du aldrig varit med om det under alla dina år som du har jobbat med barn?
  • snorkan
    Kimona skrev 2011-02-24 23:03:32 följande:
    Jag vet att det finns elaka barn, var själv mobbad i 9 år, men jag växte väldigt mycket av det och trots mobbarna stod jag för vem jag var och att de tyckte att jag klädde mig annorlunda sket jag i tillslut.
    Vad allas lika värde har med kläder att göra är att oavsett hur man ser ut är man människa precis som alla andra och man får lära barnen det.
    Jag har uppfostras på så vis att jag respekterar alla och har alltid gjort, så uppenbarligen funkar det
    Tråkigt att du varit mobbad Rynkar på näsan

Jag försöker lära mina barn att respektera andra oavsett vad dom har på sig, hur dom ser ut, eller om dom låter konstigt mm.

Men tyvärr verkar ju alla föräldrar inte göra detsamma.

Jag kommer ihåg en mamma när jag pratiserade på en skola, som fick reda på av fröken att hennes som hade kallat en annan pojke något dumt.....vad gör mamman....jo hon försvarar pojken och säger att något sådant skulle han aldrig göra, fröken bara suckade, tydligen så kunde hon inte ta till sig att hennes son faktiskt kunde göra dumma saker åxå. (precis som alla barn gör någon gång) 
  • snorkan
    Veladis skrev 2011-02-24 23:06:29 följande:
    Barn kan retas, ja. Men det är för enkelt  att säga att "så är barn" "de är elaka", osv. Det handlar inte om att barn per automatik går på någon som är "annorlunda" och retas. Det handlar om andra saker i grunden än yttre attribut.

Och nej, jag har aldrig varit med om att någon har retat eller mobbat någon specifikt för kläder. Det handlar mer om "du får inte vara med"-grejer i förskoleåldern. Jag har varit med om många barn som kommit med ovanliga plagg, udda kombinationer, könsöverskridande kläder mm. Det kan väcka kommentarer, men oftast nyfikna sådana. Och barnen accepterar oftast förklaringen "han har det för han tycker det är fint".
    Jag tycker som sagt att man borde kunna få ha på sig vilket plagg man vill, men för att skydda min son mot så kallade mobbare så skulle jag verkligen övertala honom att välja något annat plagg.

Har man en gång blivit mobbad som barn är det lätt att det hänger med under hela skolperioden är min erfarenhet iallafall.....och går man då exempevis 9 år på samma skola....så är det en vääääldigt lång tid att bli mobbad. 

Nej jag vill skydda mitt barn så gott jag kan..... 
  • snorkan
    Kimona skrev 2011-02-24 23:13:31 följande:
    Heja för att du lär dina barn att respektera andra! :)
    Jag håller med om att det finns föräldrar som gör helt fel, men det är upp till alla andra att lära sina barn respekt så kommer det smitta av sig till de andra barnen också.
    Diskriminering förstör samhället och jag tycker ialla fall att vi skall uppmuntra barnen att vara sig själva och växa som människor
    Det tycker jag åxå absolut.....men jag har sett en hel del mobbing på den skolan jag gick, och barn kan vara riktigt elak tyvärr. 

Och dom som blev mobbad var ju dom som var lite udda. killen som luktade ladugård, tjejen som ALLTID hade samma tröja, Rasmus med dom stora framtänderna, Kalle med dom alldeles för korta byxorna, kajsa som luktade kiss......Det finns ju miljoner saker man kan bli retad för, och någon sorts mobbing verkar ju förekomma i någon sorts form på mer eller mindre varje skola.

Att en kille klär sig i en klänning känns lite att utmana ödet, ser det som en stor risk till att bli mobbad Rynkar på näsan

• snorkan
    Veladis skrev 2011-02-24 23:22:11 följande:
    Mobbning handlar inte om kläder.
    Mobbning handlar om hierarkier, maktspel, gruppdynamik och självkänsla hos individer. Det kan ta sig uttryck kring kläder, men det handlar inte om kläder.
    Jo det kan hända att det är så......men sätter man klänning på sin pojke så blir ju han ett lätt offer för dessa mobbare som inte har den självkänslan dom borde ha.

Svar på tråden Pojke i klänning?!