Inlägg från: LEIONINJA |Visa alla inlägg
  • LEIONINJA

Pojke i klänning?!

Det är klart att det inte är normalt att klä sin son i klänning eftersom vad som är normalt mäts efter vad som är normativt & vanligast. Det är inte normativt för pojkar att ha klänning. Däremot finns det ingenting som säger att vad som är onormalt är fel.

Kränkande? Det är en klänning, inte en smäll på käften.

• LEIONINJA
    Queenie70 skrev 2011-02-24 20:25:59 följande:
    Det är sympatiskt med tanken att barnen ska få välja själva och inte bli fångade i snäva könsrollsmönster..Och visst, in a perfect world...Men ännu ser det inte ut så i samhället, och jag tycker inte riktigt att det är ok att barnen ska användas som medel i den striden. De är för små för att kunna förstå de reaktioner de kommer att mötas av i ett samhälle där det ännu ej är socialt accepterat med en pojke i strumpbyxor och klänning. Då är det föräldrarnas sak att styra detta lite. Det är föräldrarna som måste gå i täten för sina barns skull om de vill ha ett samhälle fritt ifrån könsroller. Pappa får gå till kontoret i klänning och bereda vägen för framtiden.
    Hur tänkte du att det ska bli socialt accepteras om pojkarna som tar på sig klänning får dom avtagna igen? Attitydförändring sker genom att tänja på gränserna som finns & att låta sig styras av dom är knappast att tänja på dom & bereda plats för någonting mer vidsynt.
  • LEIONINJA
    Queenie70 skrev 2011-02-24 21:23:06 följande:
    Genom att de vuxna börjar att göra det socialt acceptabelt, inte skickar ut ungarna som kanonmat. När kvinnor började ha byxor så var det vuxna kvinnor som började med bruket, man skickade inte småflickor till skolan i byxor innan det var socialt accepterat.
    Jag tror att det är betydligt bättre att lära människor redan i ung ålder att det är OK. Om vuxna påtalar för barnen att det är OK, men dom får inte se ut så.. så sänder det ut fel signaler som dessa kommer att uppfostras in i. Min uppfattning av hur barn fungerar är att dom kan vara snabba på att döma (eftersom dom är så mottagliga för det normativa samhället) men att dom är lika snabba på att acceptera att det dom tidigare såg snett på inte är någonting farligt, fult eller fel, så fort dom kommer i kontakt med detta främmande & märker att det inte var någon dum konstighet, egentligen.
  • LEIONINJA
    Yildirim skrev 2011-02-24 22:37:19 följande:
    WHAT!? Varför ska man INTE tillhöra det kön man gör?

Skrämmande hur många här på FL som faktiskt tycker det är OK att sonen hade klänning....
    Att som pojke ikläda sig klänning är inte detsamma som att frånsäga sig att man är en pojke. Vad många tycks ha svårt att förstå är att det går ypperligt att vara människa & samtidigt tillhöra ett specifikt kön, men skrämmande många verkar anse att definitionen av kön sitter i klädseln.
  • LEIONINJA
    Yildirim skrev 2011-02-24 22:49:39 följande:
    Det sitter inte i klädseln men alla kläder är inte till för både flickor och pojkar. Klänningar skapades för FLICKOR! Hur svårt är det att vara lite NORMAL och låta sitt barn tillhöra det kön det gör?
    Se dig runt i andra kulturer & tidsåldrar så ser du nog att klänningar inte alltid är så brudiga..
  • LEIONINJA
    Veladis skrev 2011-02-24 22:57:08 följande:
    Oh, jag gillar de röda skorna!
    Läckra & matchande! Han är riktigt härligt kvinnlig i sitt blingbling, sin ljuva sommarklänning & sina klackskor i röd het lack!
  • LEIONINJA

En stor härskare.. i klänning! Solig

• LEIONINJA

Det är många som i denna fråga tycks se det hela helt i svart & vitt - som om det inte skulle finna några gråskalor av gernustänk. Jag är själv feminist & medveten om att många som agerar i feminismens namn gör det på ett felaktigt sätt. Detta gör att många får en skev bild av feminism & genustänk i allmänhet. Den skeva bilden kan exempelvis utstråla att den som väljer att inte se sitt barn som blott ett kön helt avfärdar att det är en flicka eller pojke.

Hade jag en son som ville ha klänning skulle han utan tvekan få bära det, oavsett om det vore en mer 'maskulin', ren grå klänning eller en rosaglittrig med rosetter & volanger.  Skulle jag tycka att den rosa glitterskruden såg manlig ut? Nej, men detta har ingenting med inärvda könsskillnader att göra utan att jag är uppvuxen med sådana skillnader mellan könen. Ser jag det som någonting ohyggligt att dessa sociala skillnader existerar? Nej, inte nödvändigtvis. Jag uppskattar att vara kvinnlig (enligt min uppfattning av kvinnlighet, som är färgad dels av omgivningen & dels av egna tankegångar) & jag uppskattar att vara med manliga män (sammalika där, min åsikt om vad som är manligt lär skilja sig på många håll).

Jag tycker om att ha långt svall & jag tycker att kurvor är vackert & kvinnligt & den härligaste typen av män har lite skägg & en mörk röst. Jag uppskattar att bära vita vackra klänningar & män utan pråligheter. Heller tänder jag inte på män med eyeliner, nagellack eller uppenbart noppade bryn (men en casual klänning av ren modell skulle inte bekomma mig faktiskt) men jag är väl medveten om att allt som jag uppskattar & inte uppskattar inte handlar om någonting som kommit med mitt DNA (även om inärvda skillnader också finns) , utan att somliga saker skapats av samhället jag lever i, & det tycker jag är helt OK.

Vad som inte är OK är attityderna vissa här uppvisar. Människor som talar om klänningar som om det vore att kapa en mans penis om han ikläder sig en. Som om ett klädesplagg skulle definiera manligheten. Tror ni att människan genom evolutionen har blivit skapta på så olika vis att kvinnor till skillnad från män har fått en klänning-gen som gör att vi är skapta för det plagget, & inte män?

Kortfattat: att anse att man bör vara medveten om det socialt skapade könet, samt ha en öppen attityd gentemot dom som inte är intresserade att foga sig efter det, är inte detsamma som att vilja leva i ett könslöst samhälle. En kvinna är en kvinna & en man är en man, men framförallt är vi människor & individer.

• LEIONINJA
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 16:14:16 följande:
    Ja? Jag pratar också om barn. Jag hade skrattat högt om jag sett ett barn
    med klänning och handväska. ELLER så hade jag förmodat att han skulle
    på maskerad.
    Killar ska inte klä ut sig till tjejer, ser bara löjligt ut.
    Varför utsätta sitt barn för risk att bli mobbat?
    Fattar inte
    Om man uppmuntrar sitt barn att tänka självständigt & våga trotsa normer för att följa sitt hjärta & sin egen mentala vilja kan även det leda till att barnet utsätts för ökad risk för mobbing, då någon som smälter in & är alla till lags inte retar upp människor lika mycket. Bör man då också be sitt barn att ogärna säga sin mening, inte bära andra färger än grått, svart & vitt & analysera resten av klassen för att veta hur denne ska göra för att bäst passa in & därmed tack & lov kanske inte bli hånad i skolan?
  • LEIONINJA
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 17:45:34 följande:
    En kille kan klä sig i vilka färger han vill, allt måste
    inte vara grått, vitt och svart.
    Men varför klä sig i klänning? Om inte bara för att provocera?
    Och låta sina klasskamrater ha nåt kul att berätta när de kommer hem?
    Klassens clown liksom
    Den stackars killen har säkert en mamma som är övertygad om att hon
    har en "hen", och vill visa det för omvärlden.
    Känns inte som om du förstår vad jag menade med mitt inlägg. Alls. Vad jag skrev var att om allt ska handla om att akta så att barnet må hända inte blir mobbat, då får man se till att uppfostra sitt barn att bli en människa som smälter in så mycket som möjligt & då bl.a. har kläder i 'tråkiga' färger som inte märks. Jag skrev ingenting om att killar måste få ha färger på sina kläder, eller hur? Det var inte poängen.

Varför klä sig i klänning om inte för att provocera? Jag klär mig i klänning för att jag tycker att det är fint & jag tror som tidigare nämnt inte att jag har en klänning-gen för att jag är kvinna (jag har under en lång period i livet ratat klänning eftersom det inte funkade för min stil), allt det där handlar om hur man har uppfostrats att se på saker & ting. Det finns med största sannolikhet även pojkar & män som känner sig fina i klänning.

Men om en grabbhalva tar på sig klänning för att provocera, vad vore då felet med det? Det är i mitt tycke fantastiskt om en så ung människa redan har utvecklats till en sann punkare som trotsar det normativa samhället med en näve i vädret & volanger under knäna. Riktigt kaxigt barn som troligtvis har en stark självkänsla! Härligt!

Om du känner dig insnurrad i den felaktiga tron att alla människor som inte bryr sig om pojkar har klänningar vill sudda ut könen & se alla som 'hen' så hänvisar jag till ett inlägg jag skrev för ett par sidor sedan bara. Där behandlar jag just detta.
Svar på tråden Pojke i klänning?!