Inlägg från: Anonym (feminist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (feminist)

Pojke i klänning?!

Jag tycker att det har blivit lite väl mycket hysteri kring kläder när det gäller genus. Folk verkar glömma bort grunden vad genus handlar om och riktar in all sin energi på att göra "statement" med kläderna. Genus är så mycket mer, men det handlar i skymundan eftersom kläderna tar sån stor plats. Det vanligaste sättet, vad jag kan se över internet, är att många försöker provocera andra genom att välja klänning till pojkar och spindelmannentröjor till killar, ibland känns det som "riktig" genus glöms bort. Det verkar ha blivit någon "innegrej" att genusmedvetna måste klä sin son i klänning för att alla andra gör det. Stöter ofta på människor som köper klänning och rosa till sonen, och jeans och t-shirt med tryck på till flickor, och sedan kommer de med det vanliga påståendet att pojkar minsann också ska få ha klänning och flickor ska få ha jeans. Men jaha? Varför inte då klä båda barnen i klänning eller jeans och t-shirt samtidigt? Då är det ju mest jämställt va? Har märkt att många flickor aldrig bär klänning och att det är mer förekommande på pojkar (nu pratar jag om feminister/genusmedvetna) och då tycker jag det är sån grym dubbelmoral att jag knappt vet hur jag ska formulera mig. Det blir ju bara tvärtom, förstår ni inte det?! Varför har vissa så svårt att klä sin flicka i klänning när en pojke får ha det?

Det är bara för att göra ett statement. För att provocera. Och att använda barnen för att få fram sina budskap.

Jag är själv feminist och uppfostrar mina barn jämställt, men jag klär dem i typiska pojk-och flickkläder ändå, för vet ni? Jag använder genus i UPPFOSTRAN, att de ska lära sig att behandla andra med respekt och att alla är lika mycket värda. Jag ger dem värderingar som är jämställda och lika för båda två (pojke och flicka), lär dem att vara sympatiska, snälla, omtänksamma, självständiga, starka, målmedvetna & respektfulla individer UTAN att behöva visa det genom kläderna. För hur ska barn lära sig att inte sträva efter typiska könsroller då man börjar med kläderna??

• Anonym (feminist)

spindelmannentröjor till tjejer* ska det naturligtvis stå.

• Anonym (feminist)
    THEA och Grodan skrev 2011-02-24 23:31:57 följande:
    Jag gör också allt det som du gör + att jag låter mina barn ha vilka kläder dom vill. Min pojke har oftast jeans och tröja precis som min stora tjej, men ibland har dom HÖR OCH HÄPNA klänning eller kjol, det är deras val. Och vet du, ibland har tom jag klänning
    Det är det här jag menar, går man emot strömmen om vad som de "nyblivna" feministerna tycker angånde klädval så blir man i princip dumförklarad direkt, precis så som TS blev. Jag har varit feminist i 15 år, jag VET att det är först nu det blivit så hysteriskt med kläder, och det verkar vara det enda sättet för vissa att få fram sin ståndpunkt, det enda sättet att få uppmärksamhet - för att påstå att man inte blir provocerad vore fel.

Jag tycker inte det är fel med att pojkar har klänning, men jag tycker att det är fel att börja där och sedan försöka få andra som inte väljer att gå samma väg att tro att de är  "sämre" för att de inte ger sina barn samma möjligheter. Surprise surprise, alla familjer kanske inte vill att deras barn ska få välja allt, som t.ex jag vill inte att mina barn ska få välja det som de inte förstår vad det handlar om, kläder är en typisk sak som är lite både och, att man kan få bestämma men ändå inte. Jag har valt att klä mina barn utifrån det jag tycker är fint och lekvänligt, men när de är gamla nog att själv bestämma om de vill gå emot normen så får de gärna göra det. Men då vill jag få fram det genom uppfostran att det ska vara OKEJ, och att de väljer det själva för att dom VILL. För börjar man klä t.ex pojkar i klänning vid 3 veckor som någon hade gjort så trycker man nästan bara på sina egna värderingar på ett barn som inte förstår vad det handlar om.

För att vi ska få jämställdhet ska vi inte börja med kläderna. Att själv få välja vad man vill ha på sig tillhör en helt annan kategori tycker jag.
  • Anonym (feminist)
    Leoella skrev 2011-02-24 23:53:34 följande:
    Men att trycka på en flicka på 3 veckor klänning är inte att "trycka på några värderingar"??
    Bara det att värderingen följer normen och det givna och blir därför "osynlig" i alla andras ögon...
    Fast först och främst förstår jag inte varför man ens tar på en 3-veckors oavsett kön en klänning, fruktansvärt opraktiskt. Men jag är av samma åsikt där, såklart man trycker på sina värderingar på en flicka genom att ta på henne klänning, men samtidigt, barn är helt oskyldiga i det hela oavsett vad de har för kön, det är föräldrarna som formar sina barn och jag anser att de ska ha rätten att bestämma hur de vill vara när de förstår vad det handlar om, vill de vara indelade i roller så visst - det är deras val! Vill de vara den som bryter normen så gärna för mig! Men då ska de vara gamla nog att förstå och framförallt vilja det. Man kan uppfostra barn till att gå sin egen väg och bryta normer och få dem att våga vara sig själva och bli självständiga individer med stark självkänsla utan att gå genom kläderna. Eller hur?

Jag har så svårt att formulera mig i text utan att det låter helgalet, men jag hoppas du förstår vad jag menar. :)
  • Anonym (feminist)
    THEA och Grodan skrev 2011-02-24 23:58:43 följande:
    Jag har inte börjat med kläderna (ur jämställdhetsfrågan) , var fick du det ifrån? Jag är och har alltid varit feminist och min dotter fick för 10 år sedan också själv bestämma vad hon ville ha på sig. Varken min dotter eller son har haft kjol eller klänning i bebisålder då det är oprakltiskt eftersom klänningen eller kjolen har en förmåga att glida upp till armhålan och lämna magen bar... Båda mina barn har genom egen önskan fått sina klänningar och kjolar när dom själva har bett om det. Som någon annan skrev så är jusst kläder tydligen en big deal för många och även för dig som det verkar. Som sagt mina barn har sina kläder för att DOM själva vill, inte för att jag eller någon annan vill. Jag ser dock inte någon som helst vettig anledning till varför jag skulle neka mina barn kläder?
    Jag har inte sagt att just du har börjat med kläderna, eller har jag? Om så är fallet så ber jag om ursäkt, men kan faktiskt inte se någonstans i min text där jag nämnde ditt namn angående vad man börjar med.

Ja det är en big deal, från båda hållen! Jag vet flera av mina vänner som också är feminister som inte kan förstå varför vissa är så inriktade på kläderna? Och om man inte låter sitt barn välja vilka kläder de vill är man inte en "riktig feminist" (har fått höra det, så dra inga slutsatser om att du lindat in det på något knasigt sätt i din text hi hi Flört)
    Jag bryter ju t.ex "normen" där, att inte låta mitt barn välja fritt bland alla kläder som "alla andra" feminister gör. Det är ett exempel på att det finns många sätt att inte följa efter strömmen, och jag tror som sagt inte att jämställdhet sitter i kläderna, men rätta mig gärna om jag har fel.
  • Anonym (feminist)
    Ablan skrev 2011-02-25 00:14:41 följande:
    Fast att alla feminister skulle låta sina barn välja själv stämmer inte riktigt, alla som jag känner ger sina barn valmöjligheter, men välja vad de vill? Knappast.

Hur tycker du att man ska börja för att jobba mot jämställdhet? Några konkreta förslag?
    Jag tycker att man ska lära barnen samma värderingar, att de är värda lika mycket och fullt kapabla till att göra samma saker. Nu lever vi i ett redan så pass könsfördelat samhälle att en drastisk förändring kommer bli svår p.g.a mycket fördomar, men jag tror att folk blir mer och mer genusmedvetna och många uppfostrar den nya generationen med sunda värderingar, att det ska vara lika för alla osv. När man skapat en majoritet i samförstånd med att alla ska ha samma förutsättningar och att det inte är någon skillnad förutom den vi skapar själva, så kan man göra förändring. Jag tror som sagt inte på att man kan skapa förändring genom kläder.

Har du några konkreta förslag?
  • Anonym (feminist)
    THEA och Grodan skrev 2011-02-25 00:14:53 följande:
    Eftersom du svarade på mitt inlägg så uppfattade jag det så, men ber om ursäkt om jag missuppfattade.

Som svar kan jag ju återigen skriva detta.

Det lär ju inte vara så att man som förälder förbättrar dessa "odds" genom att tala om att en pojke inte kan ha klänning för att det är för flickor eller att tala om för en flicka att hon inte kan ha "killjeans" från "killavdelningen"... Det är ju i detta handlande som dessa "odds" försämras...

Eller som i omskrivning kan överföras till att man faktiskt lär sina barn att vissa saker endast är för flickor och andra för pojkar, vilket jag som feminist aldrig kan eller kommer att acceptera.
    Det kommer jag aldrig att acceptera själv heller. Jag har aldrig lärt mina barn att vissa saker endast är till för en typ av kön. De har gemensamt rum och således gemensam garderob, de har allt man kan tänka sig i leksaksväg (förutom vapen eller andra våldsrelaterade leksaker) och de leker med varandra med allt! De leker "Mamma-pappa-barn" också. De tar hand om en docka tillsammans, och bara där känner jag att jag och min man lyckats framföra budskapet om att det inte bara är "mamman" som ska ta hand om bebisen t.ex. Faktiskt så älskar min son att leka med dockor och laga mat på deras spis, aldrig någonsin att jag skulle vägra honom det! Likadant som min dotter tycker det är kul, men är hon intryckt i en könsroll då, om att kvinnor ska laga mat m.m?

Jag tycker inte att kläder är så viktigt, vad de har på sig skiljer sig inte speciellt mycket från varandra, det är mest mjukisbyxor, strumpbyxor, leggings (mjuk modell), jeans, tröjor m.m de har på sig, i alla regnbågens färger! Skulle min son ta fram en klänning så självklart får han ha på sig den om han vill, men jag lägger fram kläder på morgonen efter duschen och de klär på sig. Och jag tycker inte att jag skapar könsroller p.g.a det.
  • Anonym (feminist)
    Ablan skrev 2011-02-25 01:07:36 följande:
    Jag tror att könsneutrala kläder kan göra skillnad, det gör skillnad i hur barnen bemöts vilket påverkar hur dem uppfattar sig själv och vilka förväntningar som dem känner att de har på sig, det gör att andra barn som inte får en genusmedveten uppfostran får se andra alternativ än bara pojke/flicka vilket leder till att det blir "normalare" även för dem. Man kan läsa böckor som ställer sig positiva till mångfald och visar andra alternativ än normen, man kan prata med sina barn om hur de upplever saker och försöka ge dem nya perspektiv och försöka uppmuntra och inspirera till nya lekar och användningsområden för olika leksaker. Man kan som förälder föregå med gott exempel och visa att mamma och pappa kan göra både "tjej och killsaker". det finns massor man kan göra.
    Fast på vilket sätt är en klänning ett könsneutralt plagg? Då den oftast riktar sig mer mot flickor med färg och tryck, vad är det som gör att det blir mer könsneutralt för att en pojke har på sig den? Och varför är det svårare att ta på en flicka samma plagg för att hon uppfattas som söt/fin/flickig när en pojke utan problem kan ha den på sig? Är inte det lite dubbelmoral? Jag förstår inte riktigt VARFÖR man behöver klänning för att det ska bli könsneutralt? Är det inte bättre att barnen har på sig byxor + tröja båda två t.ex?
    Jag ser ofta (helst bland bloggare, de få som jag följer) att det är viktigare att pojkar ska ha "tjej"kläder för att få uppfattas som söta och fina, och tjejerna har i regel aldrig på sig "tjej"kläder för att då är det fel, och de ska inte få uppfattas som söta och fina för då är dom det svagare könet osv. Ibland känns det som att man vill vända om helt och hållet, att flickor ska få uppfattas som tuffa starka tjejer, och pojkar som fina och omtänksamma, men vart kommer man med det? Det blir fortfarande inte jämställt. Man vänder bara på steken. Jämställdhet kan aldrig vara 50/50, det måste vara 100.

Det med böcker är naturligtvis en bra idé, jag själv läser böcker för mina barn som handlar om mångfald och diverse andra ämnen som inte är typiska för barnböcker just idag, böcker som bryter normen och visar att man kan vara unik och att det inte är fel med det.

Jag håller med dig med resten också och det är SÅ jag försöker uppfostra mina barn, mitt mål är att de ska förstå att jämställdhet är viktigt och att de har samma förutsättningar osv, men jag tänker inte ta på min son klänning för att visa honom det. Vill han ha klänning får han ha det när han är stor nog att inse konsekvenserna av det etc. Jag klär inte min dotter i klänning heller - förutom vid högtider, och min son i kavaj m.m vid enstaka tillfällen. Jag upplever inte att han behandlats annorlunda i jämförelse med henne för att han har på sig "pojkkläder", de får båda två höra att de är söta och fina, inte att min flicka är söt och min pojke är tuff. Det har aldrig förekommit faktiskt.
Svar på tråden Pojke i klänning?!