Inlägg från: Leija |Visa alla inlägg
  • Leija

Pojke i klänning?!

Varför pojken har klänning?
    För att han vill, kanske?

Min son älskar att ha klänning... Jag kommer aldrig att säga nej till honom bara för att han har snopp!
    Han har en rosa fleece tröja som han älskar, men vi har fått kommentarer högt och tydligt om det inför honom.
    DET är sjukt, att kränka en liten 2 1/2 åring på det viset. Han tycker att den är jätte fin och ska inte behöva höra kommentarer som att 'Vad har han på sig för tröja egentligen' eller 'Jag tror minsann att A blivit en liten flicka idag'
    Han tycker som sagt att han är jätte fin, får jag negativa kommentarer om något jag tagit på mig som jag gillar blir jag ledsen... Det blir barn oxå, iaf han!

• Leija
    Yildirim skrev 2011-02-24 23:12:09 följande:
    Det är faktiskt en ganska big deal.... Skulle ALDRIG i mitt liv sätta på min son tjejkläder. Skulle nog även tagit upp det om jag såg en kille på dagis med klänning med mamman... bara fråga om det är hon eller sonen som valt kläderna.....
    Big deal för vem? Dig?
    Och varför bry sig om vad andra har på sig?
    Skulle du uppskatta om folk ifrågasatte vem som valt dina kläder eller påstå att det är en big deal vad du har i din garderob? Om jag tycker du har en ful tröja så ska jag alltså säga det till dig på ett eller annat vis?
  • Leija
    Yildirim skrev 2011-02-24 23:14:51 följande:
    Hhaha skojar du med mig?! Så du tror att allt handlar om att han har en snopp dinglandes mellan benen?! Fattar du inte att de kan bli kränkande för honom som äldre? Han blir mobbad? Jag minns själv på dagis när en pojke kom med en rosaskimrande klänning. INGEN ville leka med honom.... :(

Så för att det kan bli kränkande för honom när han blir äldre (på vilket vis får du gärna vidare utveckla), så är det okej att kränka en pojke i kklänning när han är liten?
    För iaf min son skulle bli jätte ledsen om jag sa att han inte fick ha på sig klänningen om han ville det, ännu värre om jag skulle lägga till att 'ppjkar har inte klänning'. DET är kränkande och om dessutom främmande människor påpekar det är det ännu värre..

Mina barn väljer sina kläder själva oavsett kön!
    Men jag antar att det är lika fel att min 10 åring tycker att kill avdelningens jackor är snyggare än tjej avdelningens?
    Vad ska jag säga till henne enligt 'köns uppdelarna'?
    Att hon inte får köpa just DEN jagckan för att hon inte har snopp?
    Eller att min 7 åring inte får använda sina sköna baggy jeans för att det står faktiskt på lappen i dem att de är från kill avdelningen på kapp ahl...

• Leija
    Helene OSV skrev 2011-02-24 23:25:39 följande:
    När jag var liten retades barn med glasögon, skulle jag VÄGRA låta Olivia använda sina glasögon då eftersom det är som "uppgjord för mobbing"?
    Japp, och passa dig för att något av barnen skulle få tandställning....! ;oP
  • Leija
    Anonym (Hm....) skrev 2011-02-24 23:43:00 följande:
    Min personliga åsikt är att mammor som fick pojkar men innerst inne önskade sig en flicka gärna låter de små killarna klä sig i klänning eller andra typiska "tjejplagg". Mig stör det inte det minsta, men för många är det nog det som ligger till grund.

Grunden hos oss är verkligen inte sån då vi har 3 flickor och en pojke (som är yngst)
    Han vill ha klänning när han ser fina tjejer på tv. Om det är Let's Dance, Melodi festivalen eller flygande mattan osv. Han tycker helt enkelt att tjejerna är så himla fina i sina klänningar.
    Så springer han runt och tvingar syrrorna att gå och hämta varsin klänning och dansa med honom :o)

• Leija
    Anonym (feminist) skrev 2011-02-24 23:50:31 följande:
    För att vi ska få jämställdhet ska vi inte börja med kläderna. Att själv få välja vad man vill ha på sig tillhör en helt annan kategori tycker jag.
    För mig handlar det om att inte kränka mina barns åsikter och viljor.

Genus tänket ligger djupare (mkt djupare) än så... Jag försöker vara så genus medveten jag kan utifrån mina kunskaper och erfarenheter.
    Dvs jag låter mina barn vara barn, precis som de är utan krusiduller....
Svar på tråden Pojke i klänning?!