Inlägg från: PennyD |Visa alla inlägg
  • PennyD

Pojke i klänning?!

Först var det det här med färger, som vi insåg att faktiskt alla kunde bära, och som egentligen alltid har burits i alla kulturer och av samtliga kön.

Nu står vi och funderar över mönster och sedan, desto känsligare, modeller. Klänningar och kjolar är ju också könlöst, men så finns det modeller som faktiskt gjorts just för ett specifikt kön. (Färger däremot är natur och inte kultur, även om den tar anspråk på dem).

Då tänker jag att dessa plagg skurna för att bäras av en kvinno- eller manskropp, inte alls är designat för ett barn. För barn är varken män eller kvinnor. En vuxen päronformad kvinna kan smickras av en särskild modell, men ett barn kvittar det, oavsett kön.

Alltså kan man se det som att barn som bär klänningar (modell kvinna), klär ut sig till kvinnor. Precis som att barn ofta(st) leker vuxna.

Och alla, oavsett kön, har ju rätt till, och gynnas sannolikt av, att få klä ut sig till vad de vill.

• PennyD
    PennyD skrev 2011-02-24 22:09:03 följande:
    Först var det det här med färger, som vi insåg att faktiskt alla kunde bära, och som egentligen alltid har burits i alla kulturer och av samtliga kön.

Nu står vi och funderar över mönster och sedan, desto känsligare, modeller. Klänningar och kjolar är ju också könlöst, men så finns det modeller som faktiskt gjorts just för ett specifikt kön. (Färger däremot är natur och inte kultur, även om den tar anspråk på dem).

Då tänker jag att dessa plagg skurna för att bäras av en kvinno- eller manskropp, inte alls är designat för ett barn. För barn är varken män eller kvinnor. En vuxen päronformad kvinna kan smickras av en särskild modell, men ett barn kvittar det, oavsett kön.

Alltså kan man se det som att barn som bär klänningar (modell kvinna), klär ut sig till kvinnor. Precis som att barn ofta(st) leker vuxna.

Och alla, oavsett kön, har ju rätt till, och gynnas sannolikt av, att få klä ut sig till vad de vill.
    Oboy, jag kunde inte sagt det bättre själv!
  • PennyD

Det skulle vara kul med respons på det jag skrev angående könsbestämda kläder. Vilka dessa egentligen är, och varför de inte har med barn att göra, oavsett barnets kön.  Men att det gott kan användas i leken, som jag även ser flickebarn i kvinnoklädes kopior vara en del av. Flickor leker kvinnor. Pojkar leker män. Flickor leker män. Pojkar leker kvinnor. Barn leker vuxna.

Någon som är med på den?

• PennyD
    andraadvent skrev 2011-02-25 00:52:20 följande:
    Klänning på en pojke i förskoleåldern är väl gränsen mellan utklädningsplagg och "vanliga kläder". Likställt med att han hade spindelmannendräkt, poliströja och prinsesskläder.

Möjligvis hade det varit "vanliga kläder" om flera pojkar på förskolan använde klänning och inte bara när de klär ut sig men det är väl föga troligt.

Det är väl inte oartigt att fråga, "om man inte frågar får man inget veta" och ibland tar ju nyfikenheten över.
    Jag håller med dig. Samtidigt tycker jag att det mest logiska vore att se det som utklädningsplagg även när flickor har klänning. Kvinnliga klänningar (för att specificera mig) är ju sydda för att smickra/framhäva/forma en kvinnokropp, och sådana har ju inte barn. Så i mina (teoretiska) ögon är flickor i klänningar utklädda till kvinnor.
  • PennyD
    Flickor i klänning = utklädda till kvinnor

Pojkar i klänning = utklädda till kvinnor

Ingen av dem är kvinnor. Och klänningar (i kvinnlig modell) är framtagna för att smickra och sitta på en kvinnokropp.

Att rollspela och klä ut sig hör barndomen till. Det är faktiskt vad den mesta leken tycks gå ut på.
  • PennyD
    Om man schemalägger leken till specifika tider och platser tror jag man hämmar barnets utveckling. Världen är deras arena.

Är det fortfarande ingen som svarat mig varför flickor får klä ut sig till kvinnor men inte pojkar?
  • PennyD

Är det för att jag är kvinna som ingen svarar mig? För det ska ni inte ta för givet. Att jag är, alltså.

Svar på tråden Pojke i klänning?!