Pojke i klänning?!
snorkan skrev 2011-02-24 23:46:31 följande:
Nej så är det verkligen, men att låta barnet ha på sig något som verkligen är i högriskzonen (tycker jag) Lär ju inte förbättra oddsen....
När barnen sedan blir lite äldre och mobbare börjar växa fram är det ofta så att dessa mobbare testar sig fram efter ett offer som svarar på deras kritik. Om ett rödhårig barn är osäkert kan det antagligen bli mobbat för sin hårfärg, men jag tror inte att de flesta tycker att man ska färga barnets hår för det. Om den rödhåriga flickan inte svarar på mobbarens försök kommer mobbaren förmodligen reta någon som pratar skånska eller har glasögon.
Jag tror att de barn som riskerar att mobbas är de som är oroliga för hur omgivning uppfattar dem, som är känsliga för kritik och som tar åt sig när en mobbare retar dem för deras röda hår/glasögon/dialekt. Om man har vuxit upp med föräldrar som är oroliga för hur sina barn ska uppfattas av omgivningen och pratar om saker som att "pojkar kan ju inte ha klänning", då börjar barnen fundera över om det är något annat som inte går för sig. Är det kanske fult med rött håt? Borde jag prata som de andra barnen? osv.
Det bästa man kan göra för sitt barn är alltså att stötta dem helhjärtat och få dem att tro och lita på sig själva.