Inlägg från: msmurphy |Visa alla inlägg
  • msmurphy

Pojke i klänning?!

Candelavern skrev 2011-02-25 11:13:26 följande:
    Gud, jag hoppas verkligen inte att du använder byxor. Det vore den största formen av hyckleri om du gör det med tanke på att det inte alls var länge sedan vi kvinnor inte fick ha byxor och vilket ramaskri det blev när kvinnor tog på sig manskläder. Förstår du hur de fick kämpa för detta? Men det var enligt ditt sätt att se det fel?

Vaddå om jag "låter" min man? Jag har överhuvudtaget inte med hans läder att göra, i vårt förhållande avgör vi själva vilka kläder vi känner oss bekväma i.
  • msmurphy

Alla ni som tjuter om att klänningar minsann är för  kvinnor och flickor, INTE för de av det manliga könet, en liten fråga:
    Hur tror ni det kommer sig egentligen? Tror ni det är en naturlag?
    Nej, det är en social kod, uppfunnen av oss människor. Det är inte skrivet i sten, och det kan ändra på sig. Såsom Candelavern säger, det gjorde det ju för oss kvinnor, vi bär numer byxor- inte sant?
    Slå upp konstruktivism och fundera lite på det.

Till ts. Hur vågar du vara så oförskämd att du ifrågasätter en annan förälder sådär? Klart som fan hon blev sur, när du enbart pratade med henne för att du tyckte det var konstigt. Nästa gång kanske du kan fråga med något som påminner om ett öppet sinne, istället för hur du uttryckte dig.

• msmurphy
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 11:30:37 följande:
    Var står de att ja inte förstår? Ja skrev att du fantiserar dig tillbaka till 40talet elr liknande där de inte fanns. Men NU finns de. Eller hur? Byxor enbart för kvinnor. Så det var ett otroligt kasst inlägg av dig att jämnföra. Du kan ju komma tillbaka om 60 år då kanske rosa klänningar me spets är gjorda för män också.
    Men herre min skapare. Tror du att världen en dag bara vaknade upp och POFF, helt plötsligt fanns det byxor för kvinnor?
    Nej, det var för att sociala koder och traditioner och inte minst modet ifrågasattes, och gradvis förändrades.

Att neka en liten pojke att ha klänning på sig för att "det är för tjejer" är liksom inget argument. Klädmodet är enbart ett socialt påhitt och inte skrivet i sten.
  • msmurphy
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 11:50:56 följande:
    Ja men TACK OCH LOV att jag förmodligen inte kommer leva då i så fall. Skulle aldrig falla mig in att byta min manliga snygga sambo mot en feminin man som bär klänning, nagellack osv. Sen om du tänder på de och så gärna vill att män ska ha klänning så varsågod.
    Jag har inte påstått att jag tänder på det. Jag tycker inte heller att det är snyggt med klänning, smink och nagellack på killar. Men till skillnad från du, så är jag smart nog att inse att det är för att jag är indoktrinerad av socialt skapade normer.
    Tror du mänskligheten en dag helt plötsligt bara insåg att det är "FEMININT" med smink och nagellack? Tror du på fullaste allvar att det är en biologiskt kvinnlig egenskap att vilja bära klänning och smink?
    På 1700-talet var det supermacho med peruk, tjocka lager smink och att vara allmännt fjollig (med dagens mått mätt alltså)

Så det handlar inte om mina personliga preferenser, det handlar om att om killar vill klä sig på ett visst sätt så ska de ha rätt till det.
    Och framförallt handlar det väl om att man vill ge sina barn möjligheter man själv aldrig hade som liten, man vill väl göra allt för att göra sina barn lyckliga? Jag tänker aldrig tänka att mina barn minsann inte ska få en viss frihet för så beter ju inte jag mig själv?!? Jag vill väl att de ska få det BÄTTRE på alla sätt och vis, även om det "bara" handlar om en klännings vara eller icke vara.

Sen, bara som en lite FYI. Du och flera andra i den här tråden är sådana som, om ni hade levt för hundra år sen hade gastat er hesa om att kvinnor inte bör få rösträtt. Eftersom det är typiskt MANLIGT med politik, och kvinnor är ju så KÄNSLOSAMMA så de klarar inte av ett sådant ansvar. Yes, sister-  många kvinoor ville inte ha rösträtt eftersom de tyckte att män skulle få vara män och kvinnor kvinnor.
    Tack och lov, då och idag, finns det människor som fortsätter att försöka göra världen till en bättre plats, ett litet sketet steg i taget.
  • msmurphy
    Elit skrev 2011-02-25 14:42:51 följande:
    Smart och smart. Du fårhåller dig till normen eftersom du gillar män/manligt och nu finns det ett utbud som speglar detta. Det kan man ju tydligen tycka vad man vill om men blir inte bättre om vi suddar ut så det inte finns något manligt och kvinnligt. Det är fortfarande lämpligt med två poler så kan den som vill ha något att utgå från. Vill du visa att du är typisk "manlig" så vet du ung hur du skall klä dig och vilka färger du skall ha och vill du vara typisk kvinnlig så vet du vilka kläder och färger du skall ha. Vill du inte vara något av dem så kan du klä dig neutralt (jeans, T-shirt, osminkat etc.).

Det är rimligt att det är biologiskt för kvinnor att göra sig vackra för män eftersom män gillar vackra kvinnor och företrädesvis väljer efter det. Vad som anses vara vackert är dock kulturellt betingat. (säg till om du vill ha länkar och studier).

Nu vill jag ju understryka att män (som i alla män) fick rösträtt 4 år innan kvinnorna i Sverige. Att människor strävar efter att behålla sin makt är väl tämligen naturligt. När väl allmän rösträtt för män infördes såg vi ju till att rösta igenom det så ni fick det till nästa val.
    Exakt VAD talar du om? Du svarar öht inte på någonting jag tagit upp  i mitt inlägg, förutom rösträtten och där verkar du inte ha fattat vad jag menade. Förklara gärna lite mer ingående vad du menar med ditt inlägg?
    Angående rösträtten så skrev jag att väldigt många KVINNOR inte SJÄLVA ville ha rösträtt eftersom de tyckte det var något männen kunde hållas med. Så det du skrev har liksom inte någonting med det jag skrev att göra?

Och det här "Du fårhåller dig till normen eftersom du gillar män/manligt och nu finns det ett utbud som speglar detta" får mig att undra om du ens läst igenom mitt inlägg. Det som anses manligt HÄR OCH NU är inte detsamma att det alltid har varit så eller är så överallt. Om jag hade levt på 1700-talet hade jag som sagtr förmodligen tyckt att en halvmeter hög peruk, klackskor, läppstift och lager på lager med puder = ASHETT. Eftersom det handlar om, och ENBART om, socialt och kulturellt betingade normer. Inte biologiska och oföränderliga.
Svar på tråden Pojke i klänning?!