Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Pojke i klänning?!

Jag köper mest kläder till min dotter på tjejavdelningen men går även en runda på killavdelningen och tittar och köper även därifrån ibland. Jag undviker att köpa tjejkläder som sitter tajt och köper hellre en storlek större så att kläderna går att leka i.
    Men jag undrar VARFÖR är det så illa att man köper tjejkläder till sin dotter? Varför kan inte hon få ha en rosa typisk tjejklännig utan att folk ska börja gnälla om att hon inte kommer bli självständig m.m..  Skitsnack, jag har massa olika kläder till henne, och det är inte kläderna som kommer göra henne självständig. Hon kan gå till dagis med klänning på sig eller med en tröja och byxa från killavdelningen och hon blir behandlad likadant, hon leker exakt likadant och är lika smutsig när hon kommer hem. Hon leker lika mycket med både pojkar och flickor, med bilar och med dockor men hennes favorit sysselsättning är faktiskt att läsa och det har inte med val av kläder att göra.
    Min dotter får dessutom välja kläder själv även om hon bara är 1 1/2 år så är hon väldigt bestämd på vad hon vill ha på sig. Idag t.ex ville jag ta på henne ett par vanliga jogging byxor, men det passade inte fröken idag, det blev illvrål och hon skulle absolut ha en rosa/vit volang klänning som hon fått av sin farmor. Visst den kommer säkert inte vara rosa/vit när hon kommer hem men vem bryr sig, HON ville ha den idag och varför skulle det då vara fel för att den är typiskt tjejig och inte neutral.
    Jag är så jävla trött på det här pratet om att man ska klä flickor så neutralt som möjligt och pojkar ska få änvända färger, pojkar och flickor ska se så lika ut som möjligt. Ja, klart pojkar ska få änvända färger och även rosa om de vill det men på samma sätt ska faktiskt en flicka få kunna ha en rosa "prinsessklänning" om hon vill det utan att ses som svag för det. Pojkar och flickor är inte lika och kommer aldrig bli det, det är därför det heter pojke och flicka, hade vi vart lika så hade det väl varit ETT ord för oss och inte man och kvinna, pojke och flicka.
    Läser om alla de här genus morsorna som dom kallar sig som säger att jo, visst ska vår dotter få ha klänning men absolut inte en tjejig utan en som är neutral. Men tänk om dottern vill ha en rosa volangklännig med massa volanger. Ska de då få höra att nej, en sådan får du inte för den är för tjejig medans sen sonen kan gå runt i klännig för att det ska ju vara jämlikt.
    Jämlikhet kan det vara utan att man ska blanda kläder med varandra. Min dotter får såklart klä sig som hon vill och som det är just nu så älskar hon allt som har med klännigar att göra och vill helst ha det varje dag men hon blir inte ett menlöst offer för att hon klär sig så och det är som sagt inte kläderna som gör dig till den du är. Det är du själv och de valen du tar i livet som bestämme rom du ska bli nertryckt eller bli en självständig person.

• Anonym (Maria)
    Anonym (Olika) skrev 2011-02-25 11:53:37 följande:
    Jag acceptrar inte kläder som inte funkar att bara tvätta och sen hänga/tumla. Det får bli när de kan stryka själva (stryker inte åt min man heller, det klarar han själv och jag kör strykfritt). Det är mitt grundkrav.

I övrigt köper jag inte kläder till våra barn som jag tycker är fula. Kanske för att jag antagligen kvalar som en genusmamma (ytterst osäker på vad det skulle betyda eller har för laddning) så tycker jag att stereotypa kläder ÄR fula, jag rår inte för det. När ungarna själva blir så stora att de själva kan välja i affären kommer grundkravet om tvättbarhet fortfarande gälla, man barnens smak får ta över min, sålänge jag kan se kläderna utan att typ spy (mina pengar kommer aldrig finansiera kläder med extrema politiska symboler jag inte kan sympatisera med och dit räknas också playboykaniner, på både flickor och pojkar).

Jag skulle inte köpa volanger som måste strykas till vare sig flicka eller pojke. På trikåklänning som klarar tvätten är det ok, för mig.
    Jag köper också bara kläder som går att tvätta och sen hängas direkt upp på tork. Jag stryker ALDRIG. Klänningar med volanger orkar jag inte heller stryka, tänker som så att om min dotter nu vill ha det på sig till dagis så är det ingen vits att stryka det när det ändå kommer bli smutsigt/skryngligt under all lek. Ända gången jag stryker något är väl om man är bjuden på någon fin fest som typ bröllop, dop eller liknande.
    Köper också kläder jag tycker är fina, tror ingen köper något fult. Jag köper i alla möjliga färger, alla klänningar går inte i rosa utan min dotter har blå, gröna, orange m.m. men jag gillar även sådana klänningar som är typsikt tjejiga och så länge min dotter tycker det är ok så fortsätter jag med det. Om hon sen vid äldre ålder bara vill använda svart t.ex så är det inte så mycket jag kan göra åt det. Politiska symboler kommer min dotter aldrig få ha på sig så länge jag kan bestämma, inte heller den där jäkla playboy kaninen eller liknande.
Svar på tråden Pojke i klänning?!