Pojke i klänning?!
ts: Hon gav dig ju ett svar: hennes barn är ett barn i första hand och inte en könsstereotyp.
ts: Hon gav dig ju ett svar: hennes barn är ett barn i första hand och inte en könsstereotyp.
Ska vi prata kroppskonstruktioner, så är kjol ett ypperligt plagg för män.Svettiga pungar mår mycket bättre utan byxor när det är varmt.
Sen en liten bonus: 172 studier på 28 000 barn visar att killar och tjejer behandlas lika, får lika mycket uppskattning och uppmärksamhet, stöd och värme, föräldrarna ställde samma krav och var lika stränga, kommunikationer var lika rak och tydlig.
"Det skulle vara märkligt om den godtyckliga fördelningen av egenskaper mellan könen ständigt och jämt motsvarar de förutsägelser som en biolog från Mars skulle göra beträffande vårt släkte utifrån vår anatomi och fördelning av våra gener. Märkligt att de hormoner som gör oss till män och kvinnor också formar de karakteristiska psykologiska drag som utmärker respektive kön."
För övrigt så är Stereotyper ofta korrekta. Rent kognitivt är människan ganska skicklig på att avgöra statistiska olikheter.
Stereotyper skapar inte olikheter (exempelvis att du tror att basketspelar är längre än jockeys gör inte att de blir längre, de är längre)
De flesta stereotyper om kön är korrekta och är ofta underskattade (Eagly, Jussim och Eccles)
(Just detta pratar han om 39 minuter in i filmen.)
Jag bryr mig inte alls om vad ni har på er för kläder. Jag tycker det är upp till er.
Vad är det egentligen som gör att somliga av er ger er rätten att orda om andras klädsel? Det måste vara upp till var och en vad man väljer att sätta på sin kropp utan att någon moraliserar vare sig åt det ena eller det andra hållet. Eller sina barn, för all del.
Ska det vara så svårt att inse att det helt enkelt inte är någon annans huvudbry vad andra bär?