Inlägg från: Anonym (Men herregud!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Men herregud!)

Pojke i klänning?!

Oj. Jag skulle nog ha reagerat som du TS!

Visst, när vi syskon var små tyckte min bror om att klä sig i klänning, kjol och allt. Men det var HEMMA!  Aldrig att han gick ut offentligt med tjejkläder. Det var bara korta stunder för nöjes skull, finns faktiskt någon bild på det. Gulligt. Varade ej mer än något år.

Men nej...  killar är killar och tjejer är tjejer... dvs olika och man sätter inte på ett litet barn, en kille... klänning och strumbyxor! Samma med tjejer... de ska inte ha på sig kavaj, slips, kalsonger m.m.

Ja, kränkande, egoistiskt och allt vad det innebär. Mamman borde få hjälp med det där. Oavsett vems vilja det var att ha dessa kläder och gå till dagis?! Hur tänker man? Jag antar att mamman/pappan vill att ens barn ska bli retad, mobbad och utanför?...  För barnet själv kanske inte är medveten om detta!

• Anonym (Men herregud!)
    Glassplitter skrev 2011-02-25 14:04:41 följande:
    jasså? är du könlös? hm...det har jag aldrig träffat på ?
  • Anonym (Men herregud!)

Alltså ursäkta. Men.
    Helt seriöst.

Ni som tycker det är okej kan väl alla från första början börja handla babykläder till det andra könet än vad ni får och ha på barnet.  Tänk hur det skulle se ut....?!

Ett barn vill givetvis prova på mycket, och vissa killar som blivit till åren, börjat på dagis och umgås med andra tjejer... JA klart som fan att vissa vill ha klänningar eller strumbyxor på sig... vissa kanske vill ha smink... vissa kanske vill bli emos.. men det är inte rätt! Barnet vet inte om vad konsekvenserna kan bli!
    Aldrig tänkt tanken att barnet inte slutar vilja ha på sig tjejkläder, och börjar sexårsklass med att ha på sig klänning och första dagen blir utskrattad???

När barnet har kommit börjat  skolan och kan tänka själv och VET vad konsekvenserna kan bli men ändå går sin egen väg, JA då tycker jag att det är acceptabelt. Absolut. Inte på dagis. 

Lite gränser får man ha.... DU ska vara den vuxna....

• Anonym (Men herregud!)
    augustisten skrev 2011-02-25 14:25:50 följande:
    Jag är vuxen nog att se min unge för vad han är. Ett barn med en egen vilja och egna åsikter. NÄR ska man kunna testa saker och vara ett barn om man inte får vara det på dagis?

"Hur skulle det se ut...?!" Ja  - för dig skulle det troligen se ut som att jag hade en flicka och inte en pojke. Och det skulle inte spela mig - eller mitt barn - någon som helst roll. Och inte dig heller.
    Jo. Men du menar på allvar att en 2-3-4 åring är mogen nog att bestämma själv om han eller hon vill ha kläder som är gjorda för det andra könet? 

När? Snarare handlar det om VAR!  Hemma? Med dig, släktingar, dina väninnor kanske deras barn- på hemmaplan!  Så länge barnet är just ett litet barn.. som ska börja/går på dagis.

När barnet har kommit upp i skolåldern kan barnet tänka själv. Förstå. Göra som h*n själv vill.
    Och då blir det antagligen ingen chock om NÅGON (kommer alltid vara någon- barn som förälder, lärare osv) frågar något om det. Right?

Tänk om din son går till dagis klädd i klänning börjar i samma skola som andra killar från samma dagis, och dessa minns honom som "killen i tjejkläder.." ...?  Hur tror du det kan gå?

Jag tycker mest synd om alla dessa småbarn i framtiden.
  • Anonym (Men herregud!)
    spunge skrev 2011-02-25 14:26:20 följande:
    vaddå det är inte rätt??

vet du vad som inte är rätt.. det är barnens fördomsfulla föräldrar som hjärnknullar ungarna om vad som är rätt och fel hela tiden.. att tjejer SKA ha rosa och att det är fördjävla fel om en kille skulel ha det. DÅ blir ju såklart ungen mobbad.. MEN om alla föräldrar inser att man kan vara hur som helst, att inget är fel, att killar kan ha glittriga rosa toppar, DÅ skulle ingen unge bli mobbad pga sina kläder!!
    Nä.. jag är inte överdriven åt något håll ska du veta.
    Men ja, jag tycker synd om ungen då man tar med han till dagis eller skolan i klänning och strumbyxor.
    En rosa t-shirt? Javisst, varför inte. Handlar inte om färger för mig. Skiter jag fullständigt i. Men en klänning, kjol, leggins är ju SÅ uppenbart för andra.
  • Anonym (Men herregud!)
    Veladis skrev 2011-02-25 14:44:02 följande:
    Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Barn i förskoleåldern bryr sig inte. De äldre förskolebarnen kanske frågar något. Då svarar man. Sen är det inget mer med det.
    Jag tror visst att det finns några som bryr sig.
    Även barnens föräldrar kommer att komma ihåg.

Jo, lätt för dig att säga att "då svarar man"... du kommer alltså vara med ditt barn i skolan 24/7 när h*n är där?
  • Anonym (Men herregud!)
    augustisten skrev 2011-02-25 14:46:45 följande:
    Jag är helt säker på att det kommer att gå jättebra. Barn är sällan lika trångsynta som vuxna och han är långt ifrån den ende.

Han är fyra nu och har som sagt klänning ibland. Ibland har han sin stålmannendräkt (typ pyjamas). En morgon var han jättearg för att han inte hade någon svart tröja för han ville gå helt svartklädd till dagis - för han var en skugga.

Han vet redan nu att klänningar är mest för tjejer. Men han vill ha det i alla fall ibland. Och han är helt säker på att han har en liten bebis i sin mage fast han är kille. Det är han mycket nöjd med.

Borde det oroa mig tycker du? Borde jag trycka till honom och sätta honom på plats?
    Okej..

Skulle du också ge honom hårförlängning och färga det riktigt blont om han ville det en vacker dag, och låta honom gå så till dagis? Jag menar, han är väl inget kön för dig?
  • Anonym (Men herregud!)
    Veladis skrev 2011-02-25 14:52:59 följande:
    Hårförlängning och blondering är väl inget man gör på något förskolebarn. Eller skolbarn?
    Jo du, defenitivt på skolbarn. Sett flera tjejer med färgat hår och smink faktiskt.
  • Anonym (Men herregud!)
    puss skrev 2011-02-25 14:54:28 följande:
    oh no!!! christer sandelin all over again!! ring myndigheterna!!
    Ingen aning om vad du pratar om, men onödigt var det i alla fall.
  • Anonym (Men herregud!)
    Joppelina skrev 2011-02-25 14:58:12 följande:
    oj, min tjej spelade hockey MED killarna, ända tills 13års åldern Skäms 

fel, fel , fel, fel.... ?
    Absolut inte fel! :)
  • Anonym (Men herregud!)
    Elit skrev 2011-02-25 14:59:21 följande:

Samma trodde jag gällde klänning på killar men där hade tydligen jag fel...

• Anonym (Men herregud!)
    Veladis skrev 2011-02-25 14:57:27 följande:
    Jag skulle inte göra det.
    Smink, hårfärg osv, ja, när de är i tonåren kanske.
    Och varför gäller inte samma sak med klänning på kille för?
    Det med få långt hår, ändra färg handlar också om vilja.. och att gå sin väg.

Jag förstår inte.
  • Anonym (Men herregud!)
    Anonym (heffa) skrev 2011-02-25 15:02:20 följande:
    min kille går i klänning till dagis. det går så bra så.
    frågor?
    Hur gammal?
    Varför? Vill han helt själv?
    Hur reagerar alla andra? Ute, på dagis, osv.

Tycker du inte det är konstigt att klä din son i klänning och visa honom så, båda för dig och honom..?
    Är du inte rädd att det går längre? Könsbyte tillslut kanske?
  • Anonym (Men herregud!)
    Elit skrev 2011-02-25 15:04:54 följande:
    Då kanske du skulle läsa de sista sidorna som vi skrivit så slipper vi förklara för dig. Klicka på visa endast Elit så kan du återkomma sen.
    Jag har läst... hittade inget svar på just det...
  • Anonym (Men herregud!)
    Elit skrev 2011-02-25 15:09:32 följande:
    Klart han inte kommer byta kön, sådan påverkan har det inte. Vad som däremot kan hända är att man tar bort polerna för kön vilket gör det svårare att uttrycka vart man vill tillhöra (vid olika tidpunkter, humör, sexuell läggning etc.). Ev. kläder kommer inte påverka sexuell läggning eller könsidentitet.

För att citera Steven Pinker som är professor på Harvard (högst rankade universitetet i världen)

Killar som gillar att leka med dockor är oftare homosexuella än pojkar som inte gör det (Beror inte på att de leker med dockor utan att de är homosexuella redan från början, genetiskt)
    Jag vet. Det var bara en tanke.
  • Anonym (Men herregud!)
    spunge skrev 2011-02-25 15:31:55 följande:
    uppenbart för andra?? hur menar du då?
    Vad förstår du inte?
    Det är uppenbart för ALLA att klänning=tjejkläder
    Kavaj=killkläder
    Trosor=Tjejkläder
    Kalsonger=killkläder

Kanske kan tyckas samma med färger för vissa, men blått och rosa bryr jag mig inte om. Jag tycker att det är en viss skillnad på färg och kläder.  En färg är inte gjord av någon. En klänning är gjord för ett speciellt kön.
    Det kan ingen säga emot. Sen att killar vill testa tjejkläder och tvärtom har jag ingenting emot. Men att regenbundet använda det offentligt på barn är för mig konstigt.
  • Anonym (Men herregud!)
    puss skrev 2011-02-25 15:44:18 följande:
    haha, det finns ju kill-kjolar. visste du det?
    Då är det just det. Kjolar gjorda speciellt för killar.
    Inte för att jag är medveten om några killkjolar för bebisar/småbarn.. men men.
  • Anonym (Men herregud!)
    spunge skrev 2011-02-25 15:49:37 följande:
    först.. är du på riktigt??

klänning = unisex
    kavaj= definitivt unisex, såvida du inte legat under nån sten de senaste massor me åren
    trosor = unisex
    kalsonger = unisex

att regelbundet använda något som barnet trivs i och tycker om är väl fördjävla snällt om du frågar mig!!
    Haha mjo... på riktigt är jag... Sen hur seriös jag är är upp till er att tolka.
    Säger bara mina spontana reaktioner och åsikter som dyker upp när jag ser en pojke i klänning.
    För mig är inte det du skrev unisex. Kavaj har jag väl sett på tjejer iofs... vuxna sådana. Inget fel. Inget som sticker ut heller för den delen. :)
  • Anonym (Men herregud!)
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 16:06:22 följande:

Herregud, då är jag en till som inte är på riktigt. Klänning är verkligen inte unisex.
    Jag hade skrattat ihjäl mig om jag sett en kille komma gåendes på stan med
    klänning och handväska. Eller så hade jag förmodat att han skulle på maskerad...

Förmodar att ni här på FL som säger att visst kan killar ha tjejkläder och annat tossigt
    också skulle tycka det är helt ok att era män lånar era kjolar när de ska till jobbet?
    Och gärna ert läppstift också...

Haha men eller hur!
    Skönt att inte vara ensam om att tycka att t.ex klänning inte ska sitta på killar.
  • Anonym (Men herregud!)
    spunge skrev 2011-02-25 16:08:40 följande:
    men nu pratar vi..fortfarande.. om barn!! BARN!! läser du noga eller..?? ok, här kommer det igen.. BARN!!
    Barn kan väl också vara killar?
Svar på tråden Pojke i klänning?!