Inlägg från: Satfläsk |Visa alla inlägg
  • Satfläsk

Pojke i klänning?!

Jag är så grymt trött på detta "genustjafs"!!!

Jag bryr mig inte det minsta om vad ni väljer att klä era barn i men det har ju gått alldeles för långt.

Flickor ska inte ha rosa eller "hello kitty" men på pojkar är det helt okej. Många skulle dessutom neka sin dotter att ha dessa kläder. Ni VILL inte att de ska ha "pojkigt" eller "flickigt" men samtidigt sitter folk och skriver att barn är barn och ska bestämma själva när ni i själva verket nekar era barn vissa saker pga en åsikt ni har. Detta har jag sett i flertalet trådar och det är så tröttsamt.

Det finns 2 barn på min dotters förskola som har föräldrar med "genustankar" den ena är flicka och den andra pojke. Det konstiga är att pojken har en massa rosa, ljusa och glada färger medans flickan har dessa mörka tråkiga färger.  Så nu ska det vara tvärtom då istället? Ähh, ägna er åt något viktigare än och sitta och tjafsa om att "Linus" har klänning på sig. Så länge han har bestämt det själv, trivs i den och föräldrarna inte försöker visa sina åsikter genom sitt barn så spelar det väl ingen roll??

• Satfläsk
    spunge skrev 2011-02-25 17:42:32 följande:
    du har inte tänkt tanken att pojken gilalr det rosa medans flickan gillar sina färger??
    När man är 1,5 och knappt kan prata så tror jag nog att föräldrarna köper de flesta kläder till barnet. Mao väljer de vad ungarna ska ha på sig...eller? Då är det klart att de gillar sina kläder, de har ju inget val direkt.
  • Satfläsk
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 17:57:03 följande:
    Snacka om självmål...

EXAKT så! Så länge barnen trivs i vad de har på sig så ska det vara OK. Det är vad vi, "genusfjafsare" tycker! Det är MOTSTÅNDARNA som tycker att pojkar ska ha blåa praktiska kläder och flickor ska kläs i rosa, ömtåliga, lekfientliga kläder! Ingen säger att flickor inte får ha rosa, bara att de inte ska TVINGAS ha rosa.

Och det du kallar "mörka tråkiga färger" kanske är flickans favoritkläder! Vem är du att rata hennes kläder då?
    Som jag skrev tidigare så är det klart att dessa 2 barn som båda är runt 1,5 trivs i sina kläder då det antagligen är föräldrarna som väljer.

Poängen var att dessa föräldrar då antagligen väljer bort rosa till flickan och dessa mörka till pojken, varför? Det handlar om att välja bort kläder och färger till sina barn. Självklart så kan det handla om att dessa föräldrar inte tycker att rosa är en fin färg men jag tycker att det har gått för långt.

Som jag också skrev så spelar det mig ingen roll vad barn har på sig men likaväl som en som inte är genustänkande så väljer de som är genustänkande bort vissa färger och klädesplag till sina barn.
  • Satfläsk
    Ablan skrev 2011-02-25 18:00:46 följande:
    Är det mer fel att göra tvärtom i genuspedagogikens namn än vad det är att göra det för att det är normativt? Är en helrosa tjej mer okej än en helrosa kille?
    Nej det är inget fel med ett helrosa barn, nej. Men i grund och botten så är det "båda sidor" som nekar sina barn vissa kläder och färger, är det inte så?
  • Satfläsk
    Ablan skrev 2011-02-25 18:16:33 följande:
    Självklart så begränsar de flesta föräldrarna sina barn på ett eller annat sätt, jag skulle liksom inte låta mitt barn ha en tröja med en ak4 på och jag hatar beige, det är universums fulaste färg. Hur kan det vara mer fel att rata rosa för att Lisa inte ska matas in i en snäv könsroll, när det är helt okej att trycka på lilla Malin rosa från topp till tå för att "alla ska se att hon är en flicka"? det är ju samma skit med olika tankar bakom.
    Men det är väl annorlunda om man inte tycker om en färg eller inte vill att ens barn ska ha vapen och dylikt på sina kläder...tycker jag iaf. Väljer man bort rosa tex för att man tycker att det är en ful färg så är det väl en annan sak? 

Men vad har "Lisa" och rosa med "snäva könsroller" att göra? Rosa hör väl inte till 1 kön? Det är en färg för alla människor. Det där förstod jag mig inte riktigt på. Men varför bry sig om föräldrar vill att deras "Malin" har rosa från topp till tå? Vet du om hon har helrosa för att föräldrarna ska visa att hon är en flicka? 
  • Satfläsk
    Michisen skrev 2011-02-25 18:18:59 följande:
    Båda mina barn får ha rosa. Och blått. Samt grönt, gult, rött, svart, döskallar, barbapapa och resten av allt du kan tänka dig.
    Det är lite det som är själva poängen - jag begränsar dem inte genom att tala om för dem att de inte får ha vissa plagg.
    Ja men det är ju precis detta jag menar. Att man INTE väljer bort vissa plagg. Min dotter har alla möjliga färger och figurer på sig. Så länge det är lekvänligt och slitstarkt så är jag nöjd =)
  • Satfläsk
    Ablan skrev 2011-02-25 18:23:30 följande:
    Nja, det kan diskuteras, de som jag vet om som försöker ge sina barn en genusmedveten uppfostran klär sina barn i alla färger, jag klär min son i alla färger, ena dagen kan han ha brunt och blått, nästa orange och rosa. Sen finns det de som sysslar med kompensatorisk pedagogik.

Men alla föräldrar förnekar sina barn vissa saker, skillnaden är att när alla "vanliga" föräldrar gör det så är det okej och så går det obemärkt förbi, men när genusföräldrarna gör det så har genusvansinnet gått för långt, det är hemskt, bedrövligt osv. Dubbelstandard har jag för mig att det kallas.
    Ja men då är det en annan sak och så tycker jag att det ska vara. Alla färger är till alla människor.

Hur menar du när "vanliga" föräldrar gör det?

• Satfläsk
    Ablan skrev 2011-02-25 18:34:20 följande:
    1: Det jag menar är att värderingar spelar in i hur man väljer att uppfostra sina barn och varför man gör som man gör.

2: Du har rätt, rosa tillhör inte ett kön, däremot så tycker många vuxna att det är så, att rosa bara är för tjejer och det är det som många vill förändra. Att göra rosa lika tillgängligt för både tjejer och killar.

3: Självklart så vet jag inte ett skit om tanken bakom "malins" föräldrars färgval, precis lika lite som att du vet varför de där två barnen på ditt barns förskola har "tvärtom" färger på sig.
    Nej men det jag reagerade på var att du skrev att hon hade rosa för att föräldrarna vill visa att hon är flicka. Allt annat håller jag med om.
    Ablan skrev 2011-02-25 18:37:01 följande:
    Jag menar att massor av vanliga föräldrar säger nej till att deras söner får ha dockor, hello kitty eller vara lucia och det anses vara normalt, men när genusföräldrarna säger nej till sina barn så ses det som elakt som fan.
    Jo det är sant. Jag tycker dock att det är lika illa åt båda håll

Svar på tråden Pojke i klänning?!