Inlägg från: Carolita |Visa alla inlägg
  • Carolita

Pojke i klänning?!

men herregud...."mitt barn är inget kön", det var det dummaste jag nånsin hört.
    Det är klart barnet är ett kön! Antingen är det en kille eller tjej, andra fall finns ju men då heter det hermafroditer (tror jag).

Löjligt att låta sin son att ta på sig klänning/kjol! Det plagget ÄR för tjejer, iaf i dom flesta länder. Annat är det i typ mellanöstern där män går runt i en lång "klänning", men det är ju oxå knäppt.

Och att tjejer bär byxor är väl bara bra, hur skulle det vara att gå runt med en kjol/klänning här uppe i norden på vintrarna?????

Skärp er mammor som tycker klänning på killar är OK!

• Carolita
    Veladis skrev 2011-02-25 22:00:23 följande:
    Här kändes det passande att upprepa ett inlägg jag skrev tidigare i tråden.
    Min son är4 ½, en trygg, lugn kille, som älskar att bygga, konstruera, köra bilar och hans favoritfärg är mörkblå. De flesta som inte känner honom  så väl skulle nog se honom som rätt "grabbig", och det stämmer nog att många av hans intressen och egenskaper stämmer in på bilden av "grabbiga killen". Men han gillar också att dansa, helst i kjol, han gillar glittriga saker, rosa är hans näst bästa färg, och han är en mjuk liten typ som vårdar sitt marsvin som en öm liten marsvinsförälder. Speciellt i treårsåldern experimenterade han med kläder och hade gympadräkt med volang och klänning på kalas och till förskolan ett antal gånger. Ingen hade något problem med detr, allra minst han själv. Alla dessa egenskaper är ju delar av det som är han, min son. Men många väljer att se enbart det grabbiga, för han är ju kille och det är så killar traditionellt "ska vara". Jag tycker det är synd att hans andra egenskaper undantrycks för att han inte "ska" vara så.

Min dotter är en långsmal 7½-åring. Ljuslockig, rosenkindad och smilgropig som en sockersöt svensk midsommardröm har hon alltid fått höra hur söt hon är (och det är klart hon är!) En snäll kompis är hon också, som tar hand om de yngre barnen som börjat förskoleklassen. Men hon är också en fantastiskt konstruktör som bygger legogrejer gjorda för 12-åringar, hon räknar matte på 3:ans nivå och hon är fantastiskt atletisk. Ändå fokuseras det alltid på hennes utseende eller på hennes sociala förmåga .
    Nu är hon som sagt en tjej som alltid varit stark och gått sin egen väg. Hon har talat om för sin lärare att hon minsann är ett mattegeni (hennes uttryck alltså)och behöver en svårare bok. När en kille sa att hon som tjej inte kunde stå och kissa rakt fram motbevisade hon honom (då var hon 5 år).
    ALlt detta är ju också egenskaper som är hon, min dotter.

Jag blir så trött. Min son är ingen flickpojke. Min dotter är ingen pojkflicka. De är barn. Ett barn är av pojkkön och ett barn är av flickkön. De har egenskaper som oftast tillskrivs de kön de har, och de har egenskaper som ofta tillskrivs det andra könet. Jag vill ju att de utvecklar alla sina goda egenskaper. Det finns fler än ett sätt att vara pojke på, fler än ett sätt att vara flicka på.

Kläder ja...
    Många tycker att det fokuseras för mycket på kläder. Det kanske det gör. Men å andra sidan är vi på ett forum där vi diskuterar föräldraskap och uppfostran, och där den här tråden, liksom flera andra, handlar just om kläder. Är det då konstigt att kläder diskuteras och att vi fokuserar på det just här?
    I verkliga livet tro jag att många föräldrar som försöker tänka ur ett genusperspektiv inte tycker att kläder är i fokus eller är den viktigaste biten. Men det är något konkret, något att ta på. Därför blir det lätt att diskussionen fastnar där.

Själv tycker jag att det är konstigt att man inte ser att kläder är en del av arbetet kring genus och jämställdhet. Det är möjligtvis inte lika viktigt som lika lön, rätt till samam utbildning osv, men är samtidigt en del av det hela. Ska man ge pojkar och flickor samma rättigheter och samma möjligheter, kan man ju inte göra det på alla områden utom just när det gäller kläder!
    det spelar ingen roll om din son är "grabbig" och gillar ditten och datten. Hur kan du låta han klä sig i flick kläder till dagis m,m.??

Allt det här handlar om hur hjärnan är byggd för det börjar när barnet är en liten cell.  Ni kan ju ta och kolla upp det om ni vill eller fortsätta att debattera fram och tillbaka här.
  • Carolita
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 22:11:18 följande:
    Haha.. Ett barn har ett kön, men ett barn är ett barn. Det väl inte vandrande könsorgan som går runt & leker med lego på dagisen?
    men du vet vad jag menar, snuskis. Det var ju det tanta sa, att hennes barn inte är ett kön.
    du tänker på könsorgan, hörrö du!
  • Carolita
    TheCoopers skrev 2011-02-25 22:14:07 följande:
    Ja då kanske min dotter är en sån där "lesbisk" Förvånad
    men jisses...
  • Carolita
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 22:18:48 följande:
    Aha. Så du är bara en fitta alltså? Inte en individ, inte en person, utan bara ett kön, en fitta? Tja, du får förstås tycka att du är vad du vill, men själv ser jag mig som mer än min penis... Mycket, mycket, mycket mer faktiskt.
    hahahah ska jag ta åt mig nu när du skriver sådär?

killar är killar, tjejer är tjejer. That's it. Hur svårt ska det va?
  • Carolita
    Veladis skrev 2011-02-25 22:20:34 följande:
    Jag vet att man kan se vissa generella skillnader på pojkar och flickor rent biologiskt. Men det har ingenting med kläder att göra. Oavsett biologiska likheter och skillnader med övriga individer av samma eller motsatt kön är han den han är, och alla egenskaper som han har är värda att utvecklas. Oavsett om de är traditionellt manliga eller traditionellt kvinnliga egenskaper. Och att prova sig fram vilka kläder man gillar när man är i treårsålder ser jag som hälsosamt och naturligt.
    Jag har sett nåra små killar i dagisåldern, ofta nordiska, som har långt hår och liknar tjejer. Det är så att man måste klia sig i ögonen och titta igen. Såg jag rätt?
     "bra för dom att experimentera sig fram med kläder.."=bullshit.
    Stackars barn.
  • Carolita
    TheCoopers skrev 2011-02-25 22:30:40 följande:
    Vem är genusfanatiker ?

Jag är för det fria valet ... klänning eller inte ? rosa eller blått ? Jag bryr mig inte alls .

Barn är precis sådär jävliga för att de har föräldrar som ni som är rädds för allt som inte är norm . För att ni uppfostrar dem att vissa saker är för tjejer andra för killar osv .
    Det börjar hos oss föräldrar .. annars kommer inget att ändras .
    men åh, ta lite mushrooms oxå så blir din lilla värld lite bättre.
  • Carolita
    Veladis skrev 2011-02-25 22:34:02 följande:
    Varför skulle det inte vara bra? På vilket sätt tar en treårig pojke skada av att prova en klänning?
    giftfri skrev 2011-02-25 22:27:34 följande:
    Hur många av er har jobbat med eller haft med barn i tonåren att göra eg.., troligen en väldigt liten dela v er som är genusfanatiker..
    För jag lovar att de ungar som kommer klädda i könspecikifika kläder av fel kön, dom ligger väldigt illa till, många av dom lär bli rejält mobbade.
    Å det har inget att göra med vad jag tycker om mobbing, bara att jag vet hur djävliga ungar kan vara med varandra, å jag skulle ALDRIG utsätta ett barn för den helt onödiga risken att bli mobboffer..
    För det första, ingenting säger att en treåring som gillar klänning kommer att göra det som tonåring.
    För det andra, mobbning handlar fortfarande primärt om maktstrukturer, hierarkier, osv, och bara sekundärt om yttre attribut. Att du blir retad för att du har fel klädesplagg (kan även vara att du har "fel" märke på jeansen" innebär inte att du automatiskt blir accepterad om du byter och börjar följa med strömmen. Då hittar mobbaren/mobbarna på något annat om de valt just dig till offer.
    kanske tar inte han skada just då, men klär han sig så ute bland folk, så kan jag ju garantera att han blir glodd på och folk fäller kommentarer, såklart, för det är inte normalt!
    Klädtillverkarna som gjort/designat klänningen, tror du dom tänkt att:"jaamen, den här klänningen kan både killar och tjejer ha!"
  • Carolita
    TheCoopers skrev 2011-02-25 22:39:50 följande:
    Du tror inte att den lilla pojken slutar att använda klänning när han blir lite äldre ?

och hur som helst .. vem fan bryr sig vad folk på gatan säger ?
    det kanske han gör, eller så gör han inte det, hur ska jag veta det?
    det klart alla bryr sig om vad andra tycker, det är så det funkar, sen om man tar till sig det eller fortsätter på sin "jag-tycker-min-son-är-fin-i-klänning"- väg, det skiter JAG i. Jag tycker det är onormalt.
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 22:48:28 följande:
    Menar du att barn, från att de är minsta lilla cell, har gener för vilka kläder de ska ha på sig? Det var en intressant tes. Ta den med biologer, vet ja'.
    nej, det sa jag inte, kolla igen va jag skrev. Hjärnan utvecklas olika pga vilket KÖN man kommer bli. Penis eller vagina. Det är klart man ÄR ett kön, sen får man personligheter som formar en till en individ, man får ett namn av mamma och pappa etc. etc. Spela inte dumma nu.
  • Carolita
    bastardized skrev 2011-02-25 22:52:25 följande:
    Vilket jävla trams, pojkar går väldigt sällan på dagis i rosaklänning, gör de det aviker de från de andra pojkarna på dagis vilket naturligtvis gör att de andra små pojkarna reagerar helt naturligt och kan ställa till obehag för den lilla pojken i klänningen, de små barnen som som reagerar och ställer frågor till den lilla pojken i klänning är inte vana att se pojkar/män i rosa klänning i vardagen utanför den lilla skyddade värld som dagiset är, inte heller ser de elaka små barnen män i klänningar på byggen som pågår runt omkring i den lilla staden och farbrorn som kommer med mjölk till det lilla dagsiset har inte heller klänning, de elaka små barnens farfar och morfar har inte heller klänning, de elaka små barnen pappor har inte heller klänning, använd inte era barn som normbrytare är ni så jävla intresserade av detta så börja själva istället och låt era barn vara ifred. 
    Enklaste jävla logik, och inte ens det begriper ni.
    finally!
  • Carolita
    Jagsajudet skrev 2011-02-25 23:02:24 följande:
    Ja verkligen!

Jag var med tidigare idag men jag orkade inte med alla dömande människor. Jag tycker det är så tragiskt att folk är så inrutade, så fixerade vid gamla normer! Världen förändras, låt den göra det åt det mer toleranta och fria hållet :)

Mer klänningar åt folket - män som kvinnor, gammal som ung!
    så då är det helt ok att gå runt naken på sommaren? att se gamla gubbar utan tröja med hängpattar och håriga bröstkorgar inne på restauranger, kanske rent utav bara i underkläderna, eller varför inte en klänning???
    Tänk så fritt det kommer bli och alla kommer bli så glada!

Det är därför det finns regler, för att det inte ska urarta sig på alla håll.
Svar på tråden Pojke i klänning?!