Inlägg från: SjälvaJag |Visa alla inlägg
  • SjälvaJag

Pojke i klänning?!

Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 03:03:01 följande:
    Nej, vi hjälper våra barn efter vad vi tycker är bäst. Eller menar du att om det idag, i Sverige, var könsstympning som gällde så skulle du glatt klippa av dina döttrar deras klitoris? För att det är vad som gäller?

På den ljusa sidan kommer du ha lätt att förstå hur mödrar tänker i länder med just könsstympning, de tänker exakt som du - att man ska anpassa sig efter vad som gäller. För det är ju för barnens bästa att bli stympade. Oavsett om det handlar om kön, fria val eller annat. Eller?
    att ens jämföra klänning med könsstympning .. hur fan tänker man då? Inte mycket iaf.
  • SjälvaJag
    Mamsis skrev 2011-02-26 07:23:47 följande:
    Tja jag tyckte jämförelsen kläder vs nakenhet var lika tokig. Det ena är lagligt men ses som udda, det andra är olagligt utom på vissa platser.

Men faktum är att på många platser utförs könsstympning för att det anses brukligt, det är så man gör, annars får inte flickan någon man etc, alltså är det något som många anser NÖDVÄNDIGT för i många länder kan man inte klara sig själv enkom pga att man är kvinna.

Här klarar man sig alldeles utmärkt själv om man vill vare sig man är man eller kvinna och oavsett vilken typ av kläder man väljer.
    Ändå är det så laddat med en pojke/man i klänning...
    Ja men herregud!! Om du skär bort klitoris är det något som du aldrig haft en talan om. Du kan aldrig få tillbaka den. Men om jag nekar min son en klänning så kan han ju när som helst ändå ta på sig en . Förstår ni verkligen inte skillnanden??
  • SjälvaJag
    Mamsis skrev 2011-02-26 07:31:09 följande:
    Jo. Men jag tycker att det är bättre att lägga ner energi på att få bort oskicket med könsstympning än på om en pojke ska ha klänning eller inte.

I de länder där kvinnor (och en del män) vägrar könsstympning får de ta emot mycket skit, främst från bakåtsträvare och rädda människor som vill kontrollera andra så att ingen sticker ut och här får föräldrar skit för att de tillåter sina barn att välja kläder själv... Av precis samma typ av människor...?
    Jo men tråden handlade ju om klänning och då känns det ju som det är det ämnet man ska diskutera, inte könsstympning. Då kan man starta en ny tråd om det ämnet.
Svar på tråden Pojke i klänning?!