Inlägg från: Mamsis |Visa alla inlägg
  • Mamsis

Pojke i klänning?!

Ja, tråden har varit igång ett tag men jag akn tycka att mamman var onödigt otrevlig i sitt svar men om jag hade sett en pojke med klänning hade jag tagit för givet att det var barnet själv som velat ha klänning och blivit glad att han har föräldrar (eller iaf en förälder) som accepterar det och låter barnet klä sig som det bäst trivs.

• Mamsis

Ett tillägg till min tidigare kommentar: Det är assexigt med män som är manliga nog att låta sina söner ha klänning om de vill.

• Mamsis
    ricken skrev 2011-02-25 19:14:40 följande:
    Ja det är sviiin sexy baby!
     Men ännu sexigare med mammor som går nakna och hämtar sina barn!! Snacka om att spränga normer och sociala koder.
    Hahaha, i den här kylan!!!????  Never Inte för att jag har dagisbarn men ändå.. Skulle jag gånaken skulle jag antagligen bli anmäld för förargelseväckande beteende eller blottning om det nu finns...
  • Mamsis
    ricken skrev 2011-02-25 19:28:54 följande:
    Åhh ledsen om du misstolkade mitt inlägg.
    Jag är inge kåt gubbe som dregglar efter mammor, jag är ironisk.
    Om man vill provocera och bryta normer kan man ju göra det själv genom att tex gå naken. Istället för att anv sina barn. Det är klart det är sött med barn i klänningar oavsätt kön men känns fel att uttsätta dem för onödigt lidande. 
    Joo, fast som jag skrev i mitt förra inlägg så tar jag för givet att det är BARNET som vill ha klänning på sig. Inte föräldrarna som vill tvinga på barnet ett tänk som det kanske inte har själv.
  • Mamsis
    ricken skrev 2011-02-25 19:50:49 följande:
    Ja absolut men om barnet är en tjej och vill ha burka skulle du köpa det till henne då?
    Ja. Mina barn får själva prova vilka kläder de trivs i. Min numera 15 åriga dotter hade i stort sett alltid kläder i blått, grått och grönt, gärna med spindelmannen på.
    Min 12 åring har helst valt glittrigt rosa lila med söta ponnyhästar på.

Hade de velat ha burka hade jag gjort min bästa för att hitta en åt dem. Om de sen tyckte det var ett praktiskt och skönt plagg hade jag köpt fler.
  • Mamsis
    ricken skrev 2011-02-25 20:17:37 följande:
    Ja i den åldern skulle jag det med! Men jag skulle aldrig köpa burka till mitt barn i dagisåldern. 
    Det hade jag, om barnet (vilka mina har varit) är verbalt nog att uttrycka en önskan om att ha burka men jag tvivlar på att något barn anser att burka är ett bra lekplagg
  • Mamsis
    ricken skrev 2011-02-25 20:35:54 följande:
    Om barnet vill gå naket till dagis då och det är varmt skulle du inte säga ifrån då heller? Eller skulle du ta fram burkan?
    Jo, jag skulle säga ifrån eftersom nakenhet inte enl mig är samma sak. En vuxen man i klänning skulle möjigen väcka löje och prat bakom ryggen av andra fördomsfulla människor (jodå, jag har massor med fördomar själv men just kläder tillhör inte det jag rä fördomsfull över) men en naken man skulle bli arresterad.
  • Mamsis
    giftfri skrev 2011-02-25 20:46:19 följande:
    Varför det, det är väl det enda som verkligen är lika för oss alla, ännu ett praktexempel för att genusextremisterna enbart vill pracka på ungar/andra sina idéer..
    Läste du hela mitt inlägg? Då förstod du förhoppningsvis varför jag skulle säga nej.

Likväl skulle jag säga nej om de ville gå i sandaler när det är som det är ute nu. Dock har jag låtit min yngsta gå ut i klänning och strumpbyxor, stövlar och jacka en gång när det var så här kallt. Efter knappt 30 sek kom hon in och tog på sig overall, vanta, mössa och halsduk. Efter det har hon inte diskuterat ang vantar etc.
  • Mamsis
    giftfri skrev 2011-02-25 20:56:40 följande:
    Om det skulle vara naturligt att vara naken, vilket det givetvis borde vara, åtminstone på platser där inge kläder eg behövs, så skule även klädseln få en annan betydelse, så vad du än säger så blir dina argument motsägelsefulla..
    Nakenhet är naturligt. I Sverige måste vi dock av tvång pga kyla klä på oss en massa kläder ibland. Men jag skulel itne känna mig bekväm i att vara naken tex på jobbet, ÄVEN om alla andra vore nakna helt enkelt för att det absolut inte är skönt att sitta med rumpan bar på en stol (jag jobbar på kontor) och inte heller skulle jag vilja att mina barn var nakna i sandlådan, att få in sand i snippan eller i stjärten är inte så himla bra..

Men bada nakna, absolut. I dagens läge på stränder där det är tillåtet. Hänsyn är också ett ord som är bra att kunna och alla tycker inte om nakenhet och de ska slippa få det påtvingat sig. Likväl som en pojke ska slippa få det påtvingat sig att han klär sig fel om han vill ha klänning.

Jag förstår inte vad du menar med att mina argument är motsägelsefulla så utveckla gärna.
    Dock ska jag göra annat nu så ev förklaringar får jag läsa i morgon.

Ha en bra kväll alla.
  • Mamsis

Jag blev uppmanad att läsa kejsarens nya kläder. Jag har läst den Många ggr  Och jag vet inte, kanske är mina barn smartare än andras, men det tror jag inte (jo min äldsta som har aspbergers är jäkligt smart iofs haha) och pojkar förstår nog ganska snabbt att det inte finns spec många vuxna män som har klänning och att de som har det anses som udda. Sen om barnet bestämmer sig för att bli som alla andra eller skita i konventionerna, ja det beror nog på den uppfostran som föräldrarna ger Men jag tror att barn som får utveckla sin egen personlighet utan att skuld/skambeläggas blir lyckligare vuxna.

Om en pojke har kjol/klänning och ett barn på dagis skrattar, pekar eller vad det nu vara månde så tar jag för givet att personalen förklarar läget för de fördomsfulla barnen, att man tar på sig det man trivs i och tycker är fint.  Och om mitt barn skulle komma hem och fråga varför den eller den sagt något nedsättande om hennes kläder så skulle jag förklara att det finns vissa människor som tycker att män och kvinnor ska ha olika kläder på sig och gärna vill att alla människor ska inordna sig i 'ledet' och inte sticka ut.

• Mamsis
    SjälvaJag skrev 2011-02-26 06:57:42 följande:
    att ens jämföra klänning med könsstympning .. hur fan tänker man då? Inte mycket iaf.
    Tja jag tyckte jämförelsen kläder vs nakenhet var lika tokig. Det ena är lagligt men ses som udda, det andra är olagligt utom på vissa platser.

Men faktum är att på många platser utförs könsstympning för att det anses brukligt, det är så man gör, annars får inte flickan någon man etc, alltså är det något som många anser NÖDVÄNDIGT för i många länder kan man inte klara sig själv enkom pga att man är kvinna.

Här klarar man sig alldeles utmärkt själv om man vill vare sig man är man eller kvinna och oavsett vilken typ av kläder man väljer.
    Ändå är det så laddat med en pojke/man i klänning...
  • Mamsis
    SjälvaJag skrev 2011-02-26 07:27:13 följande:
    Ja men herregud!! Om du skär bort klitoris är det något som du aldrig haft en talan om. Du kan aldrig få tillbaka den. Men om jag nekar min son en klänning så kan han ju när som helst ändå ta på sig en . Förstår ni verkligen inte skillnanden??
    Jo. Men jag tycker att det är bättre att lägga ner energi på att få bort oskicket med könsstympning än på om en pojke ska ha klänning eller inte.

I de länder där kvinnor (och en del män) vägrar könsstympning får de ta emot mycket skit, främst från bakåtsträvare och rädda människor som vill kontrollera andra så att ingen sticker ut och här får föräldrar skit för att de tillåter sina barn att välja kläder själv... Av precis samma typ av människor...?
  • Mamsis
    SjälvaJag skrev 2011-02-26 07:37:57 följande:
    Jo men tråden handlade ju om klänning och då känns det ju som det är det ämnet man ska diskutera, inte könsstympning. Då kan man starta en ny tråd om det ämnet.
    Precis man behöver heller inte dra innakenhet offentligt Men så blir det ju i en tråd där 'alla' försöker övertyga alla andra om att de har fel
  • Mamsis

skruttnorpan, jo så klart finns risken att 'Linus' får skit av de andra barnen. men då är det min uppgift som förälder att stärka mitt barn i övertygelsen att de FÅR vara den de är och har rätt till det också samt personalens att tala om för de elaka barnen att alla rä fria människor med rätten till sig själv.

De barn som tyvärr har föräldrar som är i mitt tycke idioter och som propsar på att en kille i klänning är fel och promt ska lära ut detta till sina barn, ja de barnen är bara att beklaga. Men ju fler färäldrar som lär sina barn att man FÅR vara den man är desto fler vuxna som accepterar olikheter blir det ju.

• Mamsis

Åååhh tråden börjar få intelligenta inlägg igen. Härligt!

Svar på tråden Pojke i klänning?!