Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Pojke i klänning?!

Mamsis skrev 2011-02-26 08:49:27 följande:
    skruttnorpan, jo så klart finns risken att 'Linus' får skit av de andra barnen. men då är det min uppgift som förälder att stärka mitt barn i övertygelsen att de FÅR vara den de är och har rätt till det också samt personalens att tala om för de elaka barnen att alla rä fria människor med rätten till sig själv.
    Det är pedagogernas skyldighet enligt lag.
  • Pallas

Det var inte så himla länge sedan det var olagligt för kvinnor att bära byxor. Eller rösta. Det hänger ihop, ser ni det inte?

• Pallas

Mina söner tittade igår på den här bilden, känns den kränkande? Grabbarna utbrast "ooooo vad JÄTTEFINT!"

brad pitt, 04 

• Pallas
    ricken skrev 2011-02-26 10:15:04 följande:
    Inget hänger ihop! Innan det var olaglit så var det lagligt och före det var det olaglit och före det var det lagligt, osv. osv. Vad lagen säger har ingen betydelse inget har egentligen. Lagen är bara ett aktoritärt sätt att befästa normer.
    Jo, det hänger ihop, precis som du ger exempel på. Jag tror att du och jag pratar om olika saker. Jag kommenterade diskussionen om att det är lagligt att klä sig i fikonlöv och olagligt att skära de yttre könsorganen av sina barn. Du har helt rätt i att lagar och konventioner ändras, men de ändras ju inte bara för att, utan för att normerna påkallar det. Därför hänger allt ihop.
  • Pallas
    ricken skrev 2011-02-26 10:33:22 följande:
    Min poäng var att lagen inte hänger ihop med vad som är rätt och fel eftersom det är normer och religion och ännu längre bak instinkter som sätter grunden för lagen. Alltså finns igentligen inga rätt eller fel utan det enda man kan leva efter är bara att varje handling och icke handling har en konsikvens, som utgångspungt.
    Ah du menar så. Men då tycker jag du är ute och cyklar rejält, om du menar att det bara är att individuellt försöka hanka sig fram i de sociala sammanhangen. Som jag läser ditt resonemang nu (jag kan ju missuppfatta helt) så verkar det som att man får "skylla sig själv" om man utmanar normerna, eftersom man borde veta vilka konsekvenser det kan få.
  • Pallas

Jag brukar definiera klänning och kjol som "grenlösa plagg", eftersom så många verkar hänga upp sig på rosa spetsar, tyll och rosetter om man säger "klänning" eller "kjol".

• Pallas

trollbottom: Ja, speciellt intressant blir det i mobbningsdebatten, där föräldrar som propsar på att noga poängtera för sina barn vad som passar sig för de repsktive könen vägrar se att det är just deras barn som löper störst risk att bli mobbare pga den indoktrineringen.

• Pallas
    giftfri skrev 2011-02-26 12:03:02 följande:
    Motivera varför pojkar ska bära kvinnospecifika kädesplagg, när det finns alternativ? För mig inneböär inget annat än att man visar upp en felaktig könstillhörighet...
    Precis. Du är trångsynt, helt enkelt.
  • Pallas
    giftfri skrev 2011-02-26 12:15:24 följande:
    Säger detsamma om dig. Du vill göra om människor efter dina idéer det är höjden av trångsynthet...
    Nej, jag vill inte göra om människor, jag vill att de ska få tillträde och tillgång till allt. Förklara gärna för mig på vilket sätt det är trångsynt. Är det jag eller min son som är trångsynt när vi gnäller över att han inte kan hitta en röd tröja med glittrigt draktryck?
  • Pallas
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 14:49:59 följande:
    Det är trångsynt av er att inte acceptera gamla normer och värderingar? :P
    Gudars, vad dum jag är! Förlåt, jag tänkte inte på det.
Svar på tråden Pojke i klänning?!