Inlägg från: DenNamnbitne |Visa alla inlägg
  • DenNamnbitne

Pojke i klänning?!

Detta är min åsikt!

Män ska självklart få ha klänning om de vill. Det är dock suspekt om föräldrarna tvingar på barnen dessa, dvs indoktrinerar barnen att det är naturligt med klänning på män. De som tagit till sig debatten om att pojkar ska kunna ha tjejkläder- det känns som att de strider bara för att. Sånt blir jag så irriterad på. När det finns så mycket viktigt att strida för i världen.

Varför är det så konstigt att män är män och kvinnor är kvinnor? Denna lilla urskillning man gör genom att dela upp vissa kläder i kön, det är väl bara kul att vissa traditioner lever kvar? Pojkar kan vara hur olika som helst. Vissa pojkar kanske gillar att sminka sig och ha svartfärgat hår och vissa tjejer kanske vill ha skägg men en sak återstår ändå: pojkar ÄR pojkar ochj flickor ÄR flickor. Detta kommer man inte ifrån och det finns heller ingen mening med det.

Vill man ha könsneutrala kläder ska man inte ta ett klädesplagg som från början är typiskt kvinnligt/manligt. Detsamma med könsneutrala namn. Ett bra klädesplagg (som i och för sig hör forntiden till) är kolten. Den bara alla barn oavsett kön förr.

• DenNamnbitne

De kvinnor som predikar att pojkar ska ha klänning borde själva sluta sminka sig och börja odla mustasch. De män som predikar kvinnlighet borde göra det motsatta. Att hålla på och säg att pojkar visst ska kunna ha klänning satår och faller lite med att man själv är en kvinna som sminkar sig och går med platåskor.

• DenNamnbitne
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:04:37 följande:
    De kvinnor som predikar att pojkar ska ha klänning borde själva sluta sminka sig och börja odla mustasch. De män som predikar kvinnlighet borde göra det motsatta. Att hålla på och säg att pojkar visst ska kunna ha klänning satår och faller lite med att man själv är en kvinna som sminkar sig och går med platåskor.
    Vill de odla nya normer får de väl stå som förebilder. Jag tror ju knappast att pojkens kvinnlighet är något som kommer inifrån. Liksom allt gör vi som våra föräldrar gör / alternativt. väljer att inte göra som de gör av någon anledning.
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:09:02 följande:
    Jo? Det är klart att det gör. Om man förespråkar valfrihet är det klart att det är ok att man själv också är fri att göra val. Dvs att om jag som kvinna VILL ha mustasch så är det ok att jag odlar en (den skulle inte bli så tjock men lite fjun kan jag nog få fram) och om barnens pappa VILL ha smink så är det ok att han har det.

(Om jag däremot tvingade min son att sminka sig och min dotter att bära kostym så vore det naturligtvis inte rimligt att jag inte samtidigt bar kostym själv eller att barnens pappa inte sminkade sig.)
    Men om du som mamma sminkar dig (och pappan inte gör det) så lär knappast din son göra det heller. När dessutom de flesta andra kvinnor och män gör på samma vis så lär sig barnet /apar efter. Jag tror inte att din "FRIA VILJA" kommer så långt i det här fallet.
  • DenNamnbitne
    LEIONINJA skrev 2011-02-26 16:09:32 följande:
    Hahaha, här blir det i&försig uppenbart att vissa inte har fattat ett skit..

Ett tips: debattera för vad debatten handlar om. Den handlar inte om att pojkar ska ha klänning, utan om att dom kan.
    Visst kan de ha klänning men då får de vänta sig sura blickarDrömmer. Du verkar misstolkar allt så att det får det resultatet du önskar.
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:16:04 följande:
    Och jag kan med 100% säkerhet säga att du ahr fel. Min son har flertalet ggr velat sminka sig. Barn under en viss ålder identifierar sig med båda sina föräldrar och om vi inte visar att dessa saker är fel så kommer de heller inte lära sig det (förrän de stöter på tillräckligt många som säger att det är fel).

Hur många pojkar har inte velat prova mammas klänningar/skor/smink???  Jag har då aldrig stött på någon.
    Det där låter ju väldigt trevligt för dig och din son. Jag blir lite förvånad för jag har själv aldrig stött på nån kille som velat sminka sig. Okej, teatersminka sig- men det är ju samma sak som att sätta på sig en peruk. Det gör jag ibland och väcker stor succé.
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:21:00 följande:
    Och då kan du välja att antingen tro att jag ljuger eller acceptera att det finns gott om pojkar där ute som tycker smink & klänningar (för att inte tala om högklackade skor) är jättekul och bestämma om du:
    * ändå tycker att det är fel
    * faktiskt tycker att det är ok om de nu vill det.
    Jag förstår att många gossar gillar detta. Om det är 20 eller 60 % av alla killar vet jag inte- kuinde vara intressant att veta. Jag tycker inte det är fel. Jag tycker att det är helt okej och jag har aldrig sagt något annat. Det jag propagerar för är att det är fullt naturligt att det finns normer och värderingar som styr vårt handlande i samhället. Dessa kan man givetvis strida emot eller acceptera. Jag menar att det är fel att se på samhälleliga normer som något ont. Jag ser snarare med respekt på seder och bruk som människor i tusentals år fört vidare. Jag anser att det är lika berättigat att stödja deras spår som att stödja ett individuellt och frisinnat tankesätt.

Och för övrigt är jag alldeles för kompromissande för mitt eget bästa
  • DenNamnbitne
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 16:21:33 följande:
    Jag förstår verkligen inte varför det ska vara acceptabelt att vuxna mobbar barn för att de inte är som alla andra. Säg mig, är det lika OK att blänga surt på, säg, invandrarbarn? Handikappade barn?
    Uppfostring är det mobbing! Du kanske lär dina barn att hårdrock är den bästa musikstilen och att semlor är avskyvärda. Är du ond då för att du inte lär dina barn att även klassisk musik och negerbollar är bra?Flört
  • DenNamnbitne
    Veladis skrev 2011-02-26 16:25:32 följande:
    Alltså, jag har typ aldrig smink, har aldrig ägt ett par platåskor och om jag tittar med förstoringglas har jag säkert några små fjun på överläppen.

Är jag man då?

Fast jag predikar förstås inte att pojkar ska ha klänning.
    Men vem gör det?
    Nej du är lyckligtvis en mycket intelligent kvinna som förstår att inte syssla med sådant skräp. Om jag var kvinna skulle jag nog göra som du. Vad är vackrare än den rena människan?
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:27:43 följande:
    Men varken smink eller klänning som kvinnoplagg (för tydlighets skull: plagg som ser ut som och har samma funktion som klänning. Kalla det kolt, särk, kaftan eller vad du än vill) är ju tusentals år gamla.
    Nu spelar du på mina känslorGlad Koltar, särkar och kaftan låtan manligare än klänningSkrattande
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:31:36 följande:
    AAh... så om jag kallar klänningen särk och sminkningen för kamouflagemålning så är det ok.....
    Nej en klänning är ingen särk och smink är inte kamouglagemålning.
  • DenNamnbitne
    LEIONINJA skrev 2011-02-26 16:32:31 följande:
    Jag misstolkade ingenting, du skrev ingenting om sura blickar, det enda du skrev är att vi pratar om att
    pojkar ska ha klänning. Dom sura blickarna sa varken du eller jag någonting om. Jag är införstådd med
    att pojkar i klänning kan få sura blickar & jag ser inte varför det skulle förändra situationen. En sur blick har ingen dött av.

Var egentligen mest det jag ville påpeka, sedan kan jag även svara till det du skrev utöver det där om att vi vill att dom ska ha klänning. Du menade att om vi tycker det så borde även vi förändra hur vi förställer oss könsligt. Kvinnorna måste ha mustasch & männen mascara & först då är det OK att tycka att lillgrabben för ha klänning.

Längre bak i tråden skrev jag att jag själv uppskattar skillnader mellan män & kvinnor både vad gäller genetiska skillnader samt sådant som är uppkommer ur sociala strukturer. Jag har alltså ingen lust att ge mig på att odla fram en präktig mustasch (hur bra nu det skulle gå..) & bli tillsammans med en kille i mascara. Däremot är jag  medveten om att det inte är genetiskt påverkat utan kommet ur sociala strukturer & vad jag är van vid, & det accepterar jag. Jag är nöjd med hur jag själv vill se ut samt med hur jag vill att männen jag är med ser ut & jag har inget intresse av att trotsa mina drifter. Däremot är dessa inte någon anledning att pracka på framtida barn samma drifter.

Jag vill själv inte se typiskt maskulin ut men jag ser inte snett på kvinnor som vill. Jag vill själv inte ha en man som ser typiskt kvinnlig ut men jag ser inte snett på männen som ser ut så. Jag vet hur jag vill ha det, men vad jag vill ha ska inte påtvingas mina framtida barn även om dom såklart kan influeras av det (vilket jag inte ser några problem med). Jag kommer att uppfostra mina barn till att ha en öppen attityd, det är den viktiga ingrediensen, samt vetskapen om att tvång & influering är vitt skillda saker.

Nu känner jag att jag har sagt mitt. Som jag skrev i ett inlägg en bit bak känns denna debatt ältande då jag har förstått motståndarsidan & dom har förstått mig, så jag har inget intresse av den längre. Sedan finns det visserligen sådana som du som inte ens har förstått vad debatten handlar om, men har du inte begripit det nu lär du inte göra det den närmsta tiden heller & jag har ingen lust att ödsla mer tid på att förklara. Hoppas att det jag skrev här belyste saken lite bättre, åtminstone!
    Jag har visst förstått vad debatten handlar om och jag blir fruktansvärt irriterad över att bli skriven på näsan på det där sättet. Att jag drar iväg debatten åt ett annat håll innebär inte att jag inte förstår vad debatten handlar om! Jag drog bara en parallell om att kvinnor som själva accepterar och tvingar sig att följa könsliga normer inte lär lära sina barn att göra det motsatta. Jag förstår att debatten handlar om att man ska låta barnen utvecklas fritt och sånt och det har jag aldrig satt mig emot. Jag för bara in mina tankar om ämnet. När blev det förbjudet?
  • DenNamnbitne
    Veladis skrev 2011-02-26 16:35:32 följande:
    Men normer förändras ständigt.
    Jag säger spm Red Top: "Skulle stenåldersbarnen lytt sina föräldrar skulle vi fortfarande levt på stenåldern". Skulle vi alla vara ärkekonservativa och aldrig bryta normer, traditioner, seder och bruk och aldrig tänka nytt, skulle vi aldrig vara där vi är i dag. Då skulle vi hänga kvar i träden och plocka loppor i pälsen på varandra.
    Jag respekterar gamla serder och bruk, läser historia, etnologi och religionshistoria t ex med stor behållning. Jag tycker att det är viktigt med kunskaper om vår historia, vårt traditionsarv och vårt norm-arv, för att förstå varför vi är de vi är idag. Men det betyder inte att jag sympatiserar med alla gamla normer, eller hur.

Sen finns de en massa normer som har adekvata syften i vårt samhälle idag. Men jag kan inte riktigt se syftet med att hela tiden dela in mänskligheten i män och kvinnor. Den enda gången jag kan komma på att det är viktigt att veta om det är en man eller en kvinna man har framför sig är om man tänkte avla barn med personen.
    Jag är tacksam för att det finns såna som du. Skulle alla vara lika konservativa som jag skulle vi säkert leva på stenåldern. Jag ser visserligen inte på stenåldern med förakt heller. Dessutom skulle inte jag vara konservativ om det inte vara för att de flesta andra inte var det. I de lägen där de flesta är konservativa är jag nytänkande. Det känns som jag kämpar i motvindSolig.
  • DenNamnbitne
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 16:38:07 följande:
    Fast varför skulle jag lära mina barn något sådant? Mina barn får lära sig själva vad de tycker om att äta, lyssna på eller bära. Jag gillar inte exakt samma musik som mina föräldrar, vet du. Och definitivt inte samma mat.
    Man påverkas omedvetet av sin uppväxt. Om ni aldrig äter pölsa hemma lär sig dina barn att pölsa är något konstigt. Äter ni raggmunkar på fredagarna får de positiva vibbar av det. Och även om du inte har samma musiksmak som dina föräldrar tror jag säkert att du påverkats av dem.
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:41:05 följande:
    Man kamouflagemålar sig med smink.
    En särk har samma funktion och generell form som en klänning. En tröjliknande överdel med en kjolliknande underdel.

Kjolar finns till män. (ja, kjolar som faktiskt kallas kjolar och inte bara kiltar eller andra "förmanligade" namn)
    Smink finns till män (framförallt underlagskrämer och concealers men det finns sminkmärken riktade till män)
    Sminkar sig gör man för att synas.
    Kamouflerar sig gör man för att INTE synas
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:44:26 följande:
    Tänk... det var nästan det bästa argumentet FÖR att låta barnen välja könsöverskridande jag någonsin läst
    Alltid trevligt att göra något gladSolig
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:46:52 följande:
    Smink används för att dölja och framhäva. Smink används inom teatern, inom militären, i sjukvården, av kvinnor och män privat.... 
    Du har helt rätt men du motbevisar inte det jag skrev.
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:50:54 följande:
    Tja det är möjligt att militären även använder smink för att synas, det vet jag inget om. Jag vet däremot att de sminkar sig (med kamoflagesmink) för att inte synas.
    Många unga flickor kan visserligen säkert sminka sig för att inte synas. Är de alltid sminkade annars /umgås med sminkat folk så sticker de nog ut mycket om de inte gör det.

Jag utgår ifrån att det naturella är att man inte sminkar sig. I det läget sminkar man ju sig för att synas lite extra (och kanske dölja vissa saker). Kamouflerar sig gör man för att inte synas alls.
  • DenNamnbitne
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:55:53 följande:
    Jag vet inte riktigt vad det är du försöker bevisa med dina inlägg, jag kankse är för trött efter att ha jobbat hela dagen.
    Jag försöker inte bevisa någonting.
  • DenNamnbitne
    fönster mot vägen skrev 2011-02-26 16:59:55 följande:
    ja både min man och jag tycker det ser hemskt ut. Finns ingen i vår familj som tycker det ser snyggt ut. Tycker det ser väldigt ovårdat ut med långt hår på en kille.
    Nej, mods och hippies är ju idealet! Leve 60-talet.
Svar på tråden Pojke i klänning?!