Inlägg från: Decnet |Visa alla inlägg
  • Decnet

Pojke i klänning?!

Kul tråd!

He he.. skall ut och ta några öl och en bit mat på stan... Återkommer med laddat ånglok senare ikväll..

*tihi...

I need you to step out of the car sir...
  • Decnet
    Aprilia1977 skrev 2011-02-25 18:36:18 följande:
    Det är väl så att vi kommer från olika kulturer, där våra föräldrar har uppfostrat oss på olika sätt. Jag tror i vilket fall som helst att jag har fått en mer objektiv syn sedan jag läst lite olika skönlitterära böcker, självbiografier, pluggat lite ämnen, träffat rätt sorts vänner som inte dömmer mig för vem jag är, diskuterat, tjaffsat och bråkat.

Det jag menar är att våra värderingar och åsikter i grund och botten kommer från våra föräldrar. Om vi väljer att vara eller inte vara kritisk tänkare, det är upp till var och en. Men visst kan man bli skogstokig när människor inte tänker som "jag gör".

Vissa av oss är liberala och accepterar förändringar.

Andra här inne är konservativa och vill bevara saker och ting som det alltid har varit.

Jag ska inte sticka under stolen med att även jag har fördomar, det skulle vara en osanning från mig. Men även jag (snart 34) börjar förstå mer och mer att vi alla inte har samma uppväxt. Att vi alla får tycka och tänka precis som vi vill.... hmmmm.....

Nalle
    Det här skall jag rama in och sätta på väggen.. och det är inte ofta jag skriver det, men det HÄR är pricken över i:et i alla avseenden..

Att "sänka" sig till den nivån att förstå att alla andra "tyvärr" INTE resonerar som en själv när det gäller själklarheter byggda på uppväxt..

Att "sänka" sig till den nivån att FÖRSTÅ att andra resonerar annorlunda baserat på erfarenheter, etc..

Jag bugar... och tro det eller ej.. men det händer JÄVLIGT sällan..

Att sitta och titta på när dessa "apor" i min bemärkelse försöker störta varandras tänk utan någon som helst jävla insyn i att "andra verkligen KAN resonera annorlunda" är för mig värt en balja popcorn. Att se att trots att människan äntrat nano-teknolokisk ålder kan man fortfarande inte acceptera en oliktänkare. Att komma med "hjärndöda" resonemang som "dubbelmoral" om man dreglar över braveheart men vill inte klä sin unge i klänning... Jag gillar hulken.. men vill inte se min grabb eller mig sminkad grön och spatsera stan i linningen för det.. "Dubbelmoral"?.. Jag kallar det vanligt jävla folkvett..

Definition folkvett: Gör inte sånt som du vet skulle sticka folk i ögonen...

Definition Sticka folk i ögonen: Provokativ klädsel som går utanför "normen"..

Definition Norm: Det som har accepterats av MAJORITETEN i över 100 år..

Definition majoritet: Fler än DU!

Kan man bara acceptera olikheten i både tycke och smak har man kommit långt.. Att ifrågasätta att människor resonerar annorlunda och framför allt har annat tycke och smak gällande klänning än just "DIG" är bara trångsynt och lika dum i huvet som att sitta och förespråka att "alla får bete och klä sig hur dom vill" men samtidigt sitta och fördömma motsatsen som väljer att tänka tvärtom..

Skall man sitta som "vuxen" och tala om att klänning är ok.. Då skall man fan ha lärt sig att "icke-klänning" är minst lika ok att tycka med.. och tvärtom..

som sagt.. TACK för ett i min mening jäääääävligt intelligent inlägg.. än finns det hopp som det heter.. Nu däremot är det bira och mat..

*tihi..
  • Decnet

Whot the hell?? 40 jävla sidor text efter att jag var ute och drack en pillsner???

• Decnet
    ricken skrev 2011-02-26 10:01:32 följande:
    dricker du pilsner kl 10 på lördagsmorgon? Det är inte enligt normen!
    Nja.. Jag satt mig i taxi igår vid 8 och dog vid halv ett snåret.. vaknade nu med en liten virre och en kaffe och skulle ge mig i kasst med dom inlägg jag suttit och smidit planer för och WHAM! 40 sidor text så det är juh gammal info nu.. blev förundrad över trådens aktivitet..

Enligt normen.. nej.. det håller jag med om.. Jag är inte inom normen för något faktiskt, eller åtminstone ser mig inte inom normen av vare sig livsstil, intellekt, kreativitet osv.. Min egna smått narsisistiska syn på mig själv är pudrad i sympati snällhet och rättvis övermänniska, vilket "tyvärr" är en bristvara på forum som här..

...Typ.. 

<--Bakis..
  • Decnet

Hmm.. Enligt nationalecyklopedin står det följande:

klänning, kvinnligt klädesplagg som består av liv och kjol i ett stycke eller av två delar avsedda att bäras tillsammans.

Ja.. jo.. Jag kan hålla med om det.. I mina ögon så är klänningen en "symbol" också som representerar något kvinnligt.. Precis som Bismarch står för något Nazi-mässigt.. Eller varför inte turbanen som får mig att tänka på flygande mattor och tuppkammen som... håll i er nu.. INTE refererar till anarkin utan Hiawata.. Den lilla tjocka indianpojken som kroniskt anses dum i huvet av resterande stam.. Sen förstår jag inte varför hiawata inte mördade hela stammen i sömnen utan fortsatte och leva där som den värsta utblöing han ansågs vara...

ööh... var var jag?.. Klänning.. just det..

Är klänningen ett kvinnoplagg.. Ja.. i allra högsta grad enligt mig.. Är det ett plagg som kan "bäras" av mannen? Självklart.. Till vardags? Nej inte enligt mig.. Av samma anledning jag inte skulle vilja se något komma med dykutrustning som "klädesplagg"..

Paralellen naken och kläder.. Tekniskt sett är juh även nakenheten ett "klädespagg" som waineneindianerna exempelvis.. "Vissa av dom" har juh inte en tråd på kroppen.. Så drar man in bravehearts kilt i resonemangen kan man dra in indianernas nakenhet också.. Sen att det som vissa klassas förargelseväckande är juh korrekt på precis samma sätt folk inte springer runt i full Nazistmundering..

Jamen hörrö Decnet.. Från klänning till nazityskland?? Är du inte sjukt offside nu, eller sitter ångorna från gårdagens fyllerier fortfarande i??

Nja..För mig är juh klänningen något representativt för kvinnan.. Det är precis som Ne säger ett kvinnoplagg.. Det kommer med all sannorlikhet suddas ut i framtiden och då får man väl rätta sig efter det.. Men definition kvinnoplagg kommer det nog alltid varit och det trotts "vem" som bär upp klänningen..

Jag skall bara hämta lite kaffe och titta på alla fina bilder på män i klänning ni har lagt upp även om bilden i sig själv inte poängterar någon speciell relevans till resterande tråd eller sammanhanget.. Klänningen.. En klänning är som sagt en klänning även om man skulle få för sig att slå in en brandbil med det..

KAFFE!!

• Decnet
    ricken skrev 2011-02-26 10:21:51 följande:
    Roligt att du inte är inom någon norm, och i nästa mening sätter en diagnos på dig själv som är just utifrån att katalogisera oss utifrån normer. 
    Ha ha.. Spot on..
  • Decnet
    ricken skrev 2011-02-26 10:51:53 följande:
    Nej inte riktigt så. Se bort från vad andra människor sätter för normer, regler och skriver i böcker osv, börja tänka själv istället. Tex om du hamnade på en öde ö skulle du då be till Gud varje söndag och gå upp kl 7 till jobbet eller bry dig om vilka kläder du har på dig. Allt snack om vad vi sätter på våra barn eller hur liberal uppfostran du ger har igentligen ingen betydelse om man ser utifrån ett större perspektiv än till bara mänskligheten.
      Jag menar att man har ett inre kompass för vad som är rätt eller fel och det brukar kallas för empati. Och för att dela in saker och dig kan man säga att vi först och frä,mst har empatiska känslor för våran egen familj efter det våra vänner, stad, land, kontinent. Men längre än så sträcker sig oftast inte vår a empatiska förmåga. 
       Tänk om vi kunde ha lika mycket empati för barn och vuxna i länder på andra sida eller djur, växter, som vi har  för våra egna familjer. Och bårtse från religion, klädstil, hudfärg, kön och allt annat som vi gillar att dela in oss i. What a wonderfull world this would be.
    Förbannat bra skrivet faktiskt.. Människan är redo att hantera lokala angelägenheter.. Men människan är tyvärr långt ifrån redo att kunna hantera internationella angelägenheter..

Mycket av det du skriver upplevdes som den trygga tillvaro man hade efter att man blev stationerad på ett ställe och levde där i åtskilliga generationer utan vetskapen om "världen i övrigt".. Man kunde slakta gris utan att bry sig om vad bonden på andra sidan stängslet tänkte och tyckte om vad man gjorde med sin egna gris.. typ..

Idag måste man inte bara ta hänsyn till bonden på andra sidan staketet.. Du skall ta hänsyn till "månfolk" om det så fanns, för att det KAN finnas en minimoj-procents chans till att personen blir illa berörd av vad du gör med din gris..

Människan är inte redo för intentationell empati..
  • Decnet

*InteRnationell empati..

Tro fan det skulle vara stavfel i inläggets punchline.. Mer kaffe..

• Decnet
    ricken skrev 2011-02-26 11:06:16 följande:

Den här killen passade iallafall i klänning!
    He he.. mja.. mjo.. definivit.. Tills synes försöker juh "hen" inte att könsneutralisera sin roll som vare sig man eller kvinna utan specifikt gå in för att vara "kvinna" till utseende..

I mina ögon är hon baserat på den information jag fått från bilden en kvinna, tills "hon" bevisat motsatsen.. således är också klädesplagget mer accepterat då det hjälper mig med definitionsfrågan om "vad" jag tittar på..
  • Decnet
    ricken skrev 2011-02-26 11:08:47 följande:
    Ja eller global empati.
    Global.. En serie köksknivar från det japanska märket Yoshikin..

Känns som att jag inte känner mig helt tillfreds att använda "Kniv" och "förmåga att förmedla och förstå känslor" i samma mening..
Svar på tråden Pojke i klänning?!