Inlägg från: trollbottom |Visa alla inlägg
  • trollbottom

Pojke i klänning?!

Vilket bra svar hon gav dig TS. Förvisso kunde hon kanske låta bli att fräsa men samtidigt så var din fråga lite konstig. Varför skulle inte Linus få ha klänning?

Måste jag tvinga min son att ha andra kläder än klänning när han själv vill ha?

Mitt barn är ett barn som har ett kön men han är inget kön

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • trollbottom
    bastardized skrev 2011-02-25 22:40:28 följande:
    Det är som att disskutera med sektmedlemmar då ni inte har en förmåga att inse att ni är en minoritet och att nu utsätter era barn för obehag utan att de kan argumentera för sin sak.
    Läs gärna i länken jag skickade med.
    Vilka är det som är i minoritet? De som vill att barn ska få vara barn. Alltså individer. Individer HAR kön men ÄR INTE ett kön.

Det är skillnad på att ha och vara ett kön
  • trollbottom
    Carolita skrev 2011-02-25 22:02:00 följande:
    men herregud...."mitt barn är inget kön", det var det dummaste jag nånsin hört.
    Det är klart barnet är ett kön! Antingen är det en kille eller tjej, andra fall finns ju men då heter det hermafroditer (tror jag).

Löjligt att låta sin son att ta på sig klänning/kjol! Det plagget ÄR för tjejer, iaf i dom flesta länder. Annat är det i typ mellanöstern där män går runt i en lång "klänning", men det är ju oxå knäppt.

Och att tjejer bär byxor är väl bara bra, hur skulle det vara att gå runt med en kjol/klänning här uppe i norden på vintrarna?????

Skärp er mammor som tycker klänning på killar är OK!
    Nej, barn är inga kön  utan har kön. Jag är inget kön, jag har ett kön. Mitt kön ger mig inte mer kunskap i sömnad än i träslöjd, mitt kön gör mig inte bättre att laga mat, städa, sköta barnen än att meka bilar, klippa gräsmattan, klyva ved. Det är sociala konstruktioner. Man är inte sitt kön, man har sitt kön
  • trollbottom
    bastardized skrev 2011-02-25 22:52:25 följande:
    Vilket jävla trams, pojkar går väldigt sällan på dagis i rosaklänning, gör de det aviker de från de andra pojkarna på dagis vilket naturligtvis gör att de andra små pojkarna reagerar helt naturligt och kan ställa till obehag för den lilla pojken i klänningen, de små barnen som som reagerar och ställer frågor till den lilla pojken i klänning är inte vana att se pojkar/män i rosa klänning i vardagen utanför den lilla skyddade värld som dagiset är, inte heller ser de elaka små barnen män i klänningar på byggen som pågår runt omkring i den lilla staden och farbrorn som kommer med mjölk till det lilla dagsiset har inte heller klänning, de elaka små barnens farfar och morfar har inte heller klänning, de elaka små barnen pappor har inte heller klänning, använd inte era barn som normbrytare är ni så jävla intresserade av detta så börja själva istället och låt era barn vara ifred. 
    Enklaste jävla logik, och inte ens det begriper ni.
    Inget trams över hvuud taget. Visst kanske det är minoritet av pojkar som går till dagis i klänning men ytterst få jag känner som gör det blir behandlade dåligt av sina kompisar. Det är snarare vad vuxenvärlden visar.

Min son går i klänning på dagis när han vill och han har bara fått positiv respons. Barnen bryr sig knappast och inte de vuxna heller. Sen förstår jag inte vad det är som är så farligt med att det är få som gör det. Får man inte göra saker bara för att en minoritet gör det?
    Och varför antas det att pappor inte kan tänka sig ha kjol eller klänning? Min man går gärna i sarong eller kjol på somrarna, såvida han har möjlighet till det. Jag går mestadels i kjol och mitt barn tycker om att klä sig fint. Då tar han på sig en klänning, halsband etc. Att hindra honom till det är att hindra honom att utveckla sin egen personlighet. Det är elakt
  • trollbottom
    giftfri skrev 2011-02-25 23:23:12 följande:
    Vi kan inte utgå från oss själva, utan från samhället i stort om vi ska kunna skapa acceptans, å jag kan lova dig, "mitt" samhälle hade inte set ut som jag försvarar här.
    Men jag hatar när vuxna använder barn för sina egna idéer, å inte inser att ungarna utsätts för onödiga risker.
    Som du kanske vet, så är jag uppvuxen på 70-talet, så jag har sett det här förut, å inte ledde det till nåt bestående.
    För att nåt ska bli bestående, så måste det få växa fram av sig självt, å vad gäller modet, titta nåt århundrade tillbaka.., kom sen inte å säg att pojkar med flickkläder hårmode å smink är nåt nydanande, som kommer att leda till ett friare tänkande för ungarna..
    Å vad ni håller på med, är bara gammal skåpmat, som senst drogs några varv på 60-70-talet..
    Alla föräldrar gör det. Använder sina barn för sina egna idéer alltså, det är det som kallas uppfostran
  • trollbottom
    Veladis skrev 2011-02-25 23:37:21 följande:
    Och vad behöver han stödja upp med klänningen?
    Vad behöver en kvinna stödja upp med en klänning? Eller vad behöver en flicka stödja upp med en klänning?
  • trollbottom
    Jenna82 skrev 2011-02-26 00:08:36 följande:
    "Om han vill känna sig fin, så tar han på sig en klänning eller halsband"...Precis, men då är det HAN som väljer vad han vill ha på sig och inte du.
    Det som JAG irriterar mig på är de som bestämmer att barnet SKA ha klänning eller tvingar på barnet en klänning för att denne själv vill förändra ett samhälle..! Varför vill man förändra? Och VAD är det man vill åstadkomma med att killar ska bära en klänning/kjol? 

Varför förutsätta att föräldrar tvingar på sina barn kläder de inte vill ha? Jag förutsätter att barn har kläder de själva tycker om.
    Min son hade förvisso tidigt klänning i sin garderob då jag anser att valmöjligheten ska finnas hemma. Det är inte på affären en 2 åring kan välja och se utbudet utan vad som finns hemma. Så sonen har haft hela spektrat med kläder i sin garderob tidigt.
    Jag vill absolut förändra samhället. Samhället idag är allt mer normativt. Alla ska se lika ut, vara likadana, bete sig likadant. Mänskliga egenskaper som anses kvinnliga anses vara sämre än mänskliga egenskaper som anses manliga. En kvinna ska inte hålla på med smutsiga jobb och en man inte med sociala, pedagogiska och omvårdande jobb. Det om något är skevt. Det vill jag förändra. Jag vill ha ett samhälle där vi kan mötas på lika villkor oavsett vilket kön jag än råkat få. Mitt kön styr inte vad jag har för intressen, vad jag tycker om att göra, vad jag är bra på, vilka egenskaper jag har. Mitt kön har gett mig bröst, mutta och jag har dessutom fått möjligheten att få barn (vilket inte alla med mitt kön har fått). Det är dock inget som påverkar mina egenskaper och intressen.
    Dessutom tycker jag det är grymt märkligt att män ska få högre lön än mig fastän vi har lika erfarenhet, utbildning. Där jag jobbar finns män som har mindre erfarenhet och mindre utbildning än mig men ändå högre i lön. För de är män.

Det man åstakommer med killar som bär klänning är att bryta de snäva, trista och begränsande könsnormer som finns. Könsnormer över lag är knasigt att ha. Normer behövs men inte könsnormer. Vi är alla människor och individer oavsett vilket kön vi har.
  • trollbottom
    Scarlett skrev 2011-02-26 00:09:42 följande:
    Om vi väljer att separera två saker blir allt mycket enklare, Barn och Vuxen.

Om jag låter mitt - andras - barn experimentera med kläder, könsroller e.t.c så kan det bara vara positivt.

Om jag som vuxen experimenterar med mitt - andras barn - så är det en helt annan sak.

Du genusmedvetna människa - pröva själv. Utsätt inte dina barn för någonting du inte själv skulle vilja.

10 guds bud eller kharmalagen, Värre behöver det inte vara.
    Vet du ens vad de 10 guds budorden har för betydelse? För övrigt säger de inget om att män inte får ha klänning på sig. På den tiden de skrevs hade de snarare klänning på sig. Dessutom har människans kunskap och samhälle utvecklats sådär lite mer än 2000 år sedan de 10 buden skrevs
  • trollbottom
    KlasKristian skrev 2011-02-26 00:20:44 följande:
    Och lösningen på det är att klä sin son i klänning. Då vet jag.
    Lösning och lösning. I vårt hem kommer inget barn att hindras vara den de är. Vill sonen ha klänning så finns möjligheten. Vill han ha en tröja med en traktor på så finns det med. Vill han leka med tågbanan så får han göra det och vill han ta hand om "bebisen" så får han göra det. Inget värderas som bättre eller sämre.

Det är nog snarare värderingen av att allt är lika bra som är lösningen. Och jo, lite lösning är det väl på att bryta och förändra könsnormerna till att sluta finnas och sen förhoppningsvis någon gång har vi bara normer kvar
  • trollbottom
    KlasKristian skrev 2011-02-26 00:27:01 följande:
    Problemet är ju bara att en sådan värdering aldrig kommer att göras korrekt av någon genusterrorist eftersom dessa av någon anledning tycks ha bestämt sig från att det traditionellt kvinnliga alltid är undervärderat redan från början. Vad andra tycker och tänker spelar liksom ingen roll, genusmaffian sitter på Sanningen (tm) och så skola det förbli.
    Tja, själv är jag ingen genusterrorist men jag är genusmedveten. Jag har framför allt märkt av skillnaderna enormt mycket mer nu sen jag blev vuxen och jag tycker mycket är galet.
    Men sen anser jag att mycket är sunt förnuft. Varför hindra barn att utvecklas att skapa sig sina egna personligheter bara för att det finns normer som säger att de inte får ha vissa personligheter för att de har snopp eller snippa?!

Och jo, mycket av traditionellt kvinnliga egenskaper är undervärderat, nedvärderat och anses ha lägre status. Ganska lätt att se bara på löneutveckling inom olika yrkeskategorier.
Svar på tråden Pojke i klänning?!