Inlägg från: Newbride2008 |Visa alla inlägg
  • Newbride2008

Pojke i klänning?!

Varför skulle det vara kränkande för en pojke att ha klänning när det inte är kränkande för flickor att ha byxor? Kan det vara vi vuxna som gör att det anses kränkande? För inte har väl små barn fördomar helt utan påverkan från oss vuxna? Vi vuxna kanske skulle bli mer öppna och inte skapa förutsättningar för mobbing av de som inte passar in i det fack vi av någon anledning vill klämma in folk i.

• Newbride2008

Giftfri: Om det nu är så att de flesta vill ha skillnader, varför ska man då bry sig om dem som inte vill ha skillnader? Gör det något om en pojke har klänning om de flesta inte har det? Jag förstår inte varför folk stör sig på detta, de är barn och många barn tycker om att experimentera med kläder rent generellt. Först och främst är de individer. Varför är detta så provocerande? Jag är ganska säker på att vi är barn av vårt samhälle och våra normer så jag tror inte nödvändigtvis att alla vill till varje pris bevara de skillnader som normen bestämt. Vi har helt enkelt inte haft en opartisk uppvåxt.

• Newbride2008

Giftfri: Men det där är ju en tidsperspektivsfråga. För 100 år sedan var det otänkbart för en kvinna att bära byxor precis som det är tabu för killar att bära klänning idag. Vad är det som gjort att det är mer ok för kvinnor att ha byxor idag?

• Newbride2008

Varför är det så omöjligt att klänning för män också skulle bli mer acceptabelt? Det har ju varit ett manligt plagg tidigare i historien och uppenbarligen även i andra länder idag.

• Newbride2008

Det är klart att det finns skillnad mellan kön, den uppenbara. Men rent generellt så finns det ju större skillnader mellan individer oavsett kön, hur definierar man dessa? Tror du inte att många skillnader beror på samhällets påverkan i form av normer? Och att om man tog bort dessa så skulle inte skillnaderna vara så stora plus att folk skulle få vara dem de vill vara istället för dem de förväntas vara. Personligen tycker jag att det är intressant och utvecklande att umgås med folk som inte alltid tycker som jag själv, hur ska man annars få andra perspektiv?

• Newbride2008

Men om det nu är så föränderligt det här med könsspecifierade kläder och allt möjligt annat som förknippas med kön, varför orka rätta sig efter det istället för att bara vara sig själv? Det låter väldigt onödigt jobbigt att hela tiden göra allt för att passa in oavsett om det stämmer överens med det man själv vill och tycker. Varför är vi så styrda av yttre förväntningar snarare än att gå efter hur vi själva känner? Jag tycker att det verkar så osäkert att man måste gå efter vad andra tycker. Klarar man inte att vara sig själv?

Svar på tråden Pojke i klänning?!