Inlägg från: Rigmor Mortis |Visa alla inlägg
  • Rigmor Mortis

Pojke i klänning?!

Anonym (Men herregud!) skrev 2011-02-25 15:41:03 följande:
    Vad förstår du inte?
    Det är uppenbart för ALLA att klänning=tjejkläder
    Kavaj=killkläder
    Trosor=Tjejkläder
    Kalsonger=killkläder

Kanske kan tyckas samma med färger för vissa, men blått och rosa bryr jag mig inte om. Jag tycker att det är en viss skillnad på färg och kläder.  En färg är inte gjord av någon. En klänning är gjord för ett speciellt kön.
    Det kan ingen säga emot. Sen att killar vill testa tjejkläder och tvärtom har jag ingenting emot. Men att regenbundet använda det offentligt på barn är för mig konstigt.
    Trosor = tjejkläder och kalsonger = killkläder kan jag gå med på, kalsongerna är trots allt sydda för att det ska få plats en snopp. I övrigt håller jag inte med, killar kan ha klänning likväl som som tjejer kan ha kavaj. 
  • Rigmor Mortis
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:23:51 följande:
    Med en dåres envishet hävdar jag att om man drar det hela till sin spets blir vi en könlös massa (dock ej nödvändigtvis grå, även om färgen på massan inte spelar någon roll för mig).

Nej, alla kommer inte att se likadana ut - men det kommer inte att finnas något typiskt manligt och typiskt kvinnligt (annat än det rent biologiska) eftersom de så förhatliga normerna inte existerar. En person i klänning kan alltså lika gärna vara en man, för att ta ett i tråden populärt exempel.
    Men könstillhörigheten hos vuxna sitter ytterst sällan bara i kläderna, på de allra allra flesta kan man se könet ändå. Varför vore det så illa om kläderna slutade signalera kön?
Svar på tråden Pojke i klänning?!