Inlägg från: poirot |Visa alla inlägg
  • poirot

Pojke i klänning?!

Jag tycker inte att mammans reaktion var proportionell till frågan, kul för ungen liksom ...  

Jag sympatiserar helt med att  ett barn är ett barn och inte ett kön och att barnen ska få klä sig enligt det de själva gillar. Men det gagnar inte barnen att man är otrevlig mot folk som inte har samma tankesätt och det kommer inte att öka de personernas förståelse och vidsynthet. 

Om man bara ser verkligheten som man vill att den ser ut och inte accepterar de människor som ser den annorlunda är risken väldigt stor att man bara hamnar i en krets av liktänkande som är för upptagna av sin egen förträfflighet för att kunna förändra ett dugg i världen. Dessutom kostar det ingenting att vara trevlig. 

• poirot

Mobbingargumentet för att låta barn ha på sig vad de vill håller inte, barn brukar ha bättre koll på vad som funkar i skolan än föräldrarna. Min erfarenhet är iallafall att de som blev mobbade för sina kläder var de som hade minst att säga till om när det gällde klädvalet. 

• poirot
    fönster mot vägen skrev 2011-02-26 13:23:16 följande:
    Enligt mig ska inte en pojke gå omkring med klänning. 
    Själv har jag en riktig tjej hemma..ska helst bara vara klänning/kjol och leggings. Nu går jag själv alltid i detta..har sällan byxor på mig.

Men dottern vägrar ta på sig tex en svarta klänningar mm. Ska bara vara tjej färger.

Låt barn klä sig för det kön de tillhör. Skulle aldrig få för mig att tvinga på dottern ett par byxor om hon inte vill det själv. En dag plockade jag fram ett par prasselbyxor. Men hon tyckte de påminde om en pojkes byxor på dagis..just för att de prasslade . Så enligt henne var det mer killbyxor så hon slapp ha dem. 

Så nej en pojke sa slippa gå i klänning enligt mig. 
    Fast det hela handlar ju inte om att man ska tvinga en pojke gå i klänning utan om att han ska få göra det om han vill. Byt ut din situation mot att du har en son som inte vill ha byxor istället.
  • poirot
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:23:05 följande:
    Det är helt irrelevant. Man blir mobbad för att man hamnat längst ned i hackordningen. Du kan ha på dig senaste modekläderna och ändå bli mobbad, medan den som har helt fel kläder på sig kan ses som cool och ball.

För det är liksom en aspekt man glömmer - de som sticker ut bland barnen behöver inte bli mobbade, de kan bli beundrade också.
    Men skillnaden är ofta orsaken till att de sticker ut och ens egen attityd till det. En person som känner sig trygg i sin "annorlundahet" är inte alls lika illa ute som en som har blivit påtvingad det. Är det påtvingat är det en svaghet och barn kan lukta sig till sådant.  
  • poirot
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:43:02 följande:
    Absolut. Men i slutändan är det irrelevant för om man blir mobbad eller inte. En högstatusunge som blir påtvingad glasögon kommer inte att mobbas, medan en lågstatusunge som vill ha glasögon kan bli tokmobbad för samma sak. Eller, inte FÖR att denne har glasögon, men det blir en sak som man kan använda för att reta den mobbingutvalde.

Men självklart handlar mobbing  inte om enskilda saker, men det är skillnad på hur mycket mobbing biter på en person och det påverkar det fortsatta mobbandet.
  • poirot

En fråga, ni som är jätteemot det! 
    Är klänning värre än kjol?

Jag menar, kjol är ju ett plagg som vuxna män faktiskt går omkring i, jag skulle inte reagera på det av någon annan orsak än att det är jäkligt smickrande för rumpan.  

Svar på tråden Pojke i klänning?!