Inlägg från: SweetNilam |Visa alla inlägg
  • SweetNilam

Pojke i klänning?!

giftfri skrev 2011-02-25 23:12:36 följande:
    Men ni hindrar ju den naturliga sunda utvecklingen, den som växer fram genom erfarenheter, ni vill ju pracka på oss alla andra, era helt oprövade idéer istället, kalla det nån slags sanning!!
    Den "sunda" utvecklingen är (precis som "sunt förnuft") endast fördomar som talar... 
  • SweetNilam
    morotsland skrev 2011-03-03 09:18:41 följande:
    Så roligt att ni VET att det finns skillnader men aldrig kan presentera vad de består i eller något stöd för er uppfattning.Jag förstår inte att om inte annat denna tråd gör det tydligt för er, uppenbarligen är det många kvinnor som diskuterar här som är oerhört olika trots att vi råkar ha snippa allihopa.
    Jag har två barn med samma kön och de är väldigt olika personligheter, olika intressen, olika temperament etc. Skillnader och likheter sitter inte i könsorganet utan mellan oss alla som människor.
    Kanske för att "vi" mer sållar oss bakom teorin att det är större skillnader inom könen än mellan dem!?

(vet inte vilka du syftar på med "ni", vi är nog på samma sida du och ja, nåja. Budskapet kommer fram till alla andra iaf)  
  • SweetNilam
    En vår för ganska många år sedan lärde vi känna Kim som var nyinflyttad i vårt bostadsområde. Kim gick i fjärde klass och sökte sig efter skoltid till den allmänna lekplaten för att lattja lite med de yngre barnen. Kim tyckte också om att prata med den vuxne som satt på sandlådekanten eller parkbänken, och berättade bland annat att det var lite trist att ha flyttat så långt bort från de gamla kompisarna, inte minst kusinerna Robert och Jonas. Det var lätt att tycka om Kim. Han var en fin kille, tyckte vi, uppskattad av det yngre sandlådegänget för sina lagoma buslekar och av de vuxna för sitt öppna och frimodiga sätt. Möjligen kunde man fundera på hur han hade det i sin nya skola. Det fanns en mjukhet hos Kim, ett feminint drag, som kanske skulle göra det svårt för honom att platsa i den stora grundskolans grabbgäng. 
        Då vårt lekplatsumgänge pågått i ett par veckor kom Kim springande och berättade, mycket entusiastiskt, om en väldigt lyckad skolutflykt dagen innan. Jätteroligt hade de haft, både i den stora djurparken och under bussresan. På hemvägen hade bussen stannat vid en badsjö "Det var bara jag och en annan tjej som vågade dyka från höga trampolinen", strålade Kim. Jag och en annan tjej- Kim var alltså flicka.

Ur Ungdomar och identitet (2006) 
  • SweetNilam
    Rockabilly skrev 2011-03-13 19:59:45 följande:
    Spännande! Fattar DE inte det så undrar jag va fan DE  har bakom pannbenet..
    Mobbing är en komplex företeelse som handlar om bra mycket mer än "fel" kläder. Fattar du inte det, så undrar jag vad du har bakom pannbenet. 

Och vad ditt "långa" inlägg anbelangar så tänker jag inte ens bemöda mig att svara mer ingående på det än: Skillnaderna inom könen är större än skillnaderna mellan könen.

Jag har mer gemensamt med min sambo än vad jag har med dig, tex.  Så du har ingen rätt att tala om för andra vad de ska gilla eller inte. 
  • SweetNilam
    giftfri skrev 2011-03-13 20:26:45 följande:
    Är det nån som påstått nåt annat då?
    Men just kläder kan var en anledning till mobbing...
    As said, kläder är aldrig en anledning till mobbing. Däermot ett svepskäl. Läs veladis inlägg. 
  • SweetNilam
    gumtree skrev 2011-03-15 10:30:40 följande:
    Kan du ge källa till att det finns opåverkat typiskt kill/tjejbeteende? Det vore intressant att se, jag är inte främmande för tanken även om jag tror det är relativt små skillnader. Det jag däremot vänder mig mot är behovet (generellt nu alltså) att applicera detta på alla barn, utan att se till individen, och även värdera beteendena beroende på vilket kön som har det.
    Precis. Jag tror också att det finns små skillnader mellan könen, men jag tror inte att skillnaderna mellan könen är större än skillnaderna inom könen. Previs det du skriver- se Individen!
    Lingonflickan skrev 2011-03-15 09:10:45 följande:
    Vad enkelspåriga ni är!
    Det var ETT EXEMPEL!  Jag har ingen lust att göra som många här och skriva superlånga inlägg som nästan ingen orkar läas ialloafall.
    Och ändå är det precis alltid just detta exempel som ständigt tas upp på exempel för "specifika pojkleksaker" och aldrig får ett svar! Det är konstigt det Obestämd
Svar på tråden Pojke i klänning?!