Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Pojke i klänning?!

giftfri skrev 2011-02-26 12:21:37 följande:
    För att en klänning är ordet för ett könspecifikt klädesplagg, ungefär som att kalladet manliga klädesplagget kilt för klänning .., är det verkligen så svårt att skilja ut könsspecifika saker, varför envisas med att kalla maskulint för feminint, det är dirket felaktigt ur alla aspekter.
    Å alla, utom några få genusextremister, fattar, att sätter man att könsspecifikt klädesplagg på motsatta könet, så är det för att framställa sig/denne, som nåt annat än vad denne är..
    Sätter man byxor på en flicka gör man henne automatiskt till något hon inte är (=pojke)?

Om inte, varför är det bara tjejkläder som är könsmärkta?
  • feministbrud
    giftfri skrev 2011-02-26 13:04:51 följande:
    Ja ungefär så, men jag har förstått att du/ni vägrar inse ordets makt...
    Du svarar inte på frågan om det bara gäller tjejkläder på killar. Vilka regler gäller för exempelvis byxor på tjejer?
  • feministbrud
    giftfri skrev 2011-02-26 13:16:34 följande:
    De regler som finns, byxor kan göras unisex, eller könspecifika t,ex genom att skära dom så dom passar en kvinno eller manskropp, hur enkelt som helst att begripa..
    Upp till en viss ålder så spelar inte skärningen nån roll på byxor, å byxor är ofta just unisex, vilket även ett flertal andra för att inte säga de flesta klädesplagg är, så varför då sätta könsspecifika plagg på småungarna?
    Vad är vitsen med att bädda för ev framtida problem, å hur gör du om du upptäcker att det är en anledning till mobbing senare i livet?
    Jag märker att det är svårt att debattera här om man inte är inne hela tiden

Tanken är ju att man inte ska könsspecificera nådra kläder för barn. Dvs att allt är unisex. Och vem är det som bäst bäddar för problem, den som låter sitt barn ha de kläder det vill eller den som lär sina barn att vissa saker är tjejigt och vissa saker är killigt?
  • feministbrud
    Pejgan skrev 2011-02-26 15:26:38 följande:
    Förutsatt att killen vill se ut som en tjej (eller tvärtom) så är meningen:
    * Att de mår bra när de gör det
    * Att de känner att de får acceptans för sin egen smak, sina egna val
    * Att de blir stärkta som individer
    * Att de känner sig älskade för sin personlighet, inte för hur väl de passar in i normen
    Bra!
  • feministbrud
    KlasKristian skrev 2011-02-26 21:38:44 följande:
    De som lär sina barn att det inte är skillnad på tjejer och killar.
    Men det fanns inte med bland mina förslag.

Jag återupprepar: Och vem är det som bäst bäddar för problem, den som låter sitt barn ha de kläder det vill eller den som lär sina barn att vissa saker är tjejigt och vissa saker är killigt?
  • feministbrud
    Insatt skrev 2011-02-28 17:52:54 följande:
    Jag förstår faktiskt inte hur man kan anse sig ha rätten att kommentera andra människors val av kläder på sina barn. Så länge de är hela, rena och i rätt storlek förstår jag faktiskt inte problemet. Man kan ju ha åsikter, men min mamma lärde iaf mig att ifall man inte har blivit frågad om ens åsikt och har nått snällt att säga så håller man käft.
    Så bra! Der borde alla leva efter!
  • feministbrud
    giftfri skrev 2011-03-11 13:18:57 följande:
    Kalla det vad du vill..., sätter man könsspecifika kläder å attribut på motsatt kön, så missar ingen innebörden i det...
    Nej, inte på barn. Det kan du aldrig få mig att tycka!
  • feministbrud
    giftfri skrev 2011-03-12 15:23:58 följande:
    Enkelt, den i nutid per definition korrekta innebörden av namnet på ett klädesplagg eller attribut, det är den vi alltid utgår från när vi gör en tolkning av en sak.., svårare än så är det inte..
    Påstår du nåt annat så gör du fel i din tolkning, å ords innebörd inte är nåt vi kan välja tolkning på, för då blir vårt språk omöjligt att förstå för andra...
    Ska du säga som hela tiden hävdar att könsroll betyder något annat än det gör...
  • feministbrud
    giftfri skrev 2011-03-12 21:20:48 följande:
    Hur fick du in könsroller i en definition av döda ting nu då?
    Är det verkligen så svårt att förstå, att vissa kläder å attribut finns för att förstärka en könstillhörighet, att dom sakerna åxå har namn för att vi ska kunna identifiera å tolka rät å lätt?
    Tar du på dig den typen av kläder så går du åxå in i en specielll könsroll, yrkesroll eller en tillhörighet, så hur du än vänder å vrider på det, så kommer vissa saker alltid att förknippas med ett visst kön, en viss yrkesgrupp, en visss sport o.s.v, så lägg ner fånigheterna å inse fakta...
    Jag menar att du skrev att du tyckte att det är vitkgit med ords betydelse, samtidigt som du slänger dig med ordet könsroll som du inte vet vad det betyder. Detta inlägg bekräftar det.
  • feministbrud
    plumpeach skrev 2011-03-14 13:32:18 följande:
    Jag är en tjej. 
    "DNA är ärftlighetens molekyl och innehåller all information om de ärftliga egenskaperna hos en organism" (Wikipedia)
    Var i mitt DNA finns informationen att jag passar att ha klänning? Var i "Linus" DNA står det att han inte bör ha klänning?
    Kan någon som inte tror att kön är en social konstruktion besvara frågan?  
    Du kan inte citera wikipedia!!!! Då kan alla vi andra dumförklara dig utan att bemöta vad du egentligen har sagt!

Kräks

(Om det inte framgick så är det inte jag som tycker så.)
  • feministbrud
    plumpeach skrev 2011-03-14 13:42:44 följande:
    Ok jag tänkte att Wikipedia är tillräckligt lättläst för ...vissa. =) 

Det tycker jag också! Wikipedia är utmärkt, särskillt om man kan mycket om ämnet själv och kan kvalitetssäkra texten.
  • feministbrud
    Rockabilly skrev 2011-03-14 14:03:50 följande:
    Men klänning är för tjejer, kvinnor, fruntimmer!! INTE gjord för pojkar, män, herrar.. Det finns väl en anledning till att det inte finns klänningar på herravdelning/pojkavdelningar. Det är för tjejer! Samma med att det inte finns skor med 12 cm klack och remmar. Skulle du ta på det på din 2 åring om han vill det med? Eller om han vill ha smink, får han det med?
    Vem sminkar sin 2-åriga flicka eller låter henne ha högklackat?
  • feministbrud
    Rockabilly skrev 2011-03-14 14:06:42 följande:
    Nä det va ju sant. Men säg när han är 12. Hade du gjort det då?
    Ja, då är han så stor att han får bestämma själv.
Svar på tråden Pojke i klänning?!