Inlägg från: plumpeach |Visa alla inlägg
  • plumpeach

Pojke i klänning?!

Vem bestämmer vad som är normalt och inte? Tänk om det finns en annan definition än just din av vad som är okej att ha på sig? Borde man förbjuda allt annat som är avvikande också, dvs allt som inte "alla andra" har på sig/gör/säger/tycker? 

Hur kan en del av er påstå att man inte ska ha klänning för att man blir mobbad då? Ska man förbjuda allt som man KAN bli mobbad för, ex glasögon, fräknar, tandställning, tjockhet, vindögdhet, pinsamma föräldrar? Vore det inte bättre om man jobbade med acceptansen av det som är avvikande men inte skadligt, istället för att försöka få alla likadana?

En del använder argumentet "tjejer ska få vara tjejer och killar ska få vara killar" när liknande genusdebatter uppstår. Jag förstår inte, så ni får gärna förklara... Om det alltså är så att tjejer och killar är så olika och att det ska vara så, gäller det på alla plan i livet och samhället? Jag menar, eftersom det nu är så viktig att visa på hur olika könen är borde vi inte visa olikheterna hela tiden, överallt då? Man skulle ju kunna starta separata skolor, arbetsplatser, badhus, restauranger, gångvägar, bara så att det inte blir något missförstånd om vem som är kille och vem som är tjej.  Precis som de gjorde i Sydafrika när "vita skulle vara vita och svarta skulle vara svarta" ni vet. 

Jag förstår helt ärligt inte vad som är skillnaden på om man säger "svarta barn ska inte få vara Lucia" eller "pojkar ska inte få bära klänning". Tack och lov skulle nog de flesta bli upprörda om man öppet säger det första, men könen ska fortfarande kontrolleras.

Bara för att något har blivit en norm, bör man acceptera det och aldrig förändra den? I vissa länder är det norm för vinnan att bära heltäckande kläder och dölja sitt ansikte.  Om de inte skulle vilja göra det längre, förstår ni inte att de får höra samma argument som ni använder på "Linus"? Kvinnor SKA ha på sig heltäckande kläder, det är onormalt att ha på sig byxor och linne. Du kan bli UTSTÖTT"? Men de kanske också borde acceptera deras kulturs version av vad som är kvinnligt och ha på sig de socialt accepterade kläderna trots att de inte trivs i dem? 

Snälla låt en liten pojke och alla andra för den delen också ha på sig vad de vill.  

• plumpeach
    Lingonflickan skrev 2011-03-14 10:58:53 följande:
    Lägg av!! Det går inte att diskutera med såna som dig som dömer ut andras argument. Ungefär som att jag skulle säga: Kom nu inte och försvara könsrollernas onaturlighet med att kön är en social konstruktion för det är inte ett vettigt argument.

Fine klänning ÄR ett tjejplagg, det är för mig ett argument som säger allt, men eftersom det inte passar din åsikt får du väl fortsätta anse att jag inte har några vettiga argument om det får dig att må bättre och tror att du gjort schack matt med mig. (Vilket btw är total villfarelse, men lev du i förnekelse om det får dig att må bättre)
    Hur kan "det ÄR så" vara ett argument som säger allt? Det är skillnad på fakta och din egen uppfattning.
  • plumpeach

Jag vet inte, fråga den som sagt det.

• plumpeach
    KlasKristian skrev 2011-03-13 22:55:54 följande:
    Jag är fullt och fast övertygad om att biologin också har viss inverkan på det vi kallar könsroller.
    Jag är en tjej. 
    "DNA är ärftlighetens molekyl och innehåller all information om de ärftliga egenskaperna hos en organism" (Wikipedia)
    Var i mitt DNA finns informationen att jag passar att ha klänning? Var i "Linus" DNA står det att han inte bör ha klänning?
    Kan någon som inte tror att kön är en social konstruktion besvara frågan?  
  • plumpeach
    feministbrud skrev 2011-03-14 13:35:28 följande:
    Du kan inte citera wikipedia!!!! Då kan alla vi andra dumförklara dig utan att bemöta vad du egentligen har sagt!

Kräks

(Om det inte framgick så är det inte jag som tycker så.)
    Ok jag tänkte att Wikipedia är tillräckligt lättläst för ...vissa. =) 

Men för att jag inte ska verka obildad, så prövar vi på nytt. 
    DNA, deoxiribonukleinsyra, den makromolekyl som utgör arvsmassan (genomet) hos alla levande organismer och hos vissa virus. (Nationalencyklopedin)

Om man inte vet vad det är kan man även fråga på närmsta Bibliotek efter fack- eller studentlitteratur i ämnet biologi. 
  • plumpeach
    KlasKristian skrev 2011-03-14 13:36:32 följande:
    Jag sa inte att just klänningbärandet är en biologisk grej, eller gjorde jag det?

Jag tror inte man kan utesluta att det finna generella beteendemönster hos män och kvinnor som är mer biologiskt än socialt betingande. T.ex. kan en anledning till detta vara att kvinnorna föder barn medan männen inte gör det.
    Men diskussionen handlar ju om ifall en pojke får ha klänning eller inte. Varför drar du då upp det? Män och kvinnor har olika kroppar, men vad har det att göra i den här diskussionen? Jag vill fortfarande ha ett svar om hur DNAt påverkar våra beteendemönster, och jag är inte så intresserad av att du tror att det gör det. Jag vill veta exakt hur. 

• plumpeach

Ja man kan ju konstatera att nivån ligger ungefär på denna nivå:

"Det är sjukt att ha klänning om man är kille"
    "Varför då?"
    "För att det är kränkande" (kränkande=sjukt)
    "Men varför då?"
    "FÖR ATT KILLAR INTE SKA HA KLÄNNING - MÄN OCH KVINNOR ÄR OLIKA FATTA DET!!!"

• plumpeach
    apanssonsmamma skrev 2011-03-14 14:01:14 följande:
    O där är det lite end of discussion för min del eftersom ingen kan få mig o ändra min åsikt :) 
    Nej det brukar vara så när man inte har några verkliga argument utan man bara "vet" att någonting är på ett visst sätt. 
  • plumpeach

Jag kommer nu återposta mitt tidigare inlägg, enbart för att mina frågor är obesvarade och folk fortsätter komma med argumentet "men jag tycker det är så" när de fördömer en liten pojkes kläder. 

Vem bestämmer vad som är normalt och inte? Tänk om det finns en annan definition än just din av vad som är okej att ha på sig? Borde man förbjuda allt annat som är avvikande också, dvs allt som inte "alla andra" har på sig/gör/säger/tycker? 

Hur kan en del av er påstå att man inte ska ha klänning för att man blir mobbad då? Ska man förbjuda allt som man KAN bli mobbad för, ex glasögon, fräknar, tandställning, tjockhet, vindögdhet, pinsamma föräldrar? Vore det inte bättre om man jobbade med acceptansen av det som är avvikande men inte skadligt, istället för att försöka få alla likadana?

En del använder argumentet "tjejer ska få vara tjejer och killar ska få vara killar" när liknande genusdebatter uppstår. Jag förstår inte, så ni får gärna förklara... Om det alltså är så att tjejer och killar är så olika och att det ska vara så, gäller det på alla plan i livet och samhället? Jag menar, eftersom det nu är så viktig att visa på hur olika könen är borde vi inte visa olikheterna hela tiden, överallt då? Man skulle ju kunna starta separata skolor, arbetsplatser, badhus, restauranger, gångvägar, bara så att det inte blir något missförstånd om vem som är kille och vem som är tjej.  Precis som de gjorde i Sydafrika när "vita skulle vara vita och svarta skulle vara svarta" ni vet. 

Jag förstår helt ärligt inte vad som är skillnaden på om man säger "svarta barn ska inte få vara Lucia" eller "pojkar ska inte få bära klänning". Tack och lov skulle nog de flesta bli upprörda om man öppet säger det första, men könen ska fortfarande kontrolleras. 

Bara för att något har blivit en norm, bör man acceptera det och aldrig förändra den? I vissa länder är det norm för vinnan att bära heltäckande kläder och dölja sitt ansikte.  Om de inte skulle vilja göra det längre, förstår ni inte att de får höra samma argument som ni använder på "Linus"? Kvinnor SKA ha på sig heltäckande kläder, det är onormalt att ha på sig byxor och linne. Du kan bli UTSTÖTT"? Men de kanske också borde acceptera deras kulturs version av vad som är kvinnligt och ha på sig de socialt accepterade kläderna trots att de inte trivs i dem? 

Snälla låt en liten pojke och alla andra för den delen också ha på sig vad de vill.  

• plumpeach
    lennartsdotter skrev 2011-03-14 17:04:13 följande:
    Men då prackar ju du på honom dina åskter och ställningstaganden om att "pojkar inte ska ha klänning" genom att inte acceptera klänning som ett vanligt plagg alldeles oavsett vad han tycker och det var ju fel att pracka på sitt barn sina egna åsikter och ställningstaganden.
    Nej men det förstår du väl att det är bara när du prackar på dina barn rätten att välja kläder själv, som du gör fel? Så länge barnen enbart får ha på sig så kallade pojk- och flickkläder så har du inte gjort  någonting fel, det är bara NORMALT och RÄTT. =)  
Svar på tråden Pojke i klänning?!