Inlägg från: Mumlan74 |Visa alla inlägg
  • Mumlan74

Pojke i klänning?!

Nu har jag läst igenom hela den här tråden och det har framför allt varit ganska underhållande. Men jag undrar fortfarande några saker, som de som förespråkar könsuppdelade kläder på små barn faktiskt inte har lyckats svara på.

Hur kan det vara fel att lära sina barn tolerans? Att människor kan vara olika och att inget sätt att klä sig på är fel så länge det inte skadar någon annan?
    Ni som absolut inte vill att era pojkar ska få ha klänning (även om jag personligen tycker att det är taskigt att förvägra dem det om de verkligen vill det) är ju inte tvingade att låta dem ha klänning. Men det är er förbannade skyldighet som förälder och vuxen att lära era barn att det är ok att ANDRA barn har det. Just för att man kan vara olika!

Hur kan det vara fel att vilja ge sina barn, oavsett om de är pojkar eller flickor en större palett med möjligheter?
    Det handlar ju inte om att ta bort någonting från någon. Ingen har, vad jag har sett, sagt att pojkar absolut inte får ha blått på sig, eller snickarbyxor, eller keps eller vad det nu handlar om. Eller att flickor inte får ha rosa, inte hello kitty-tröjor etc. Utan det handlar ju om att det inte ska spela så stor roll.

För mig blir det väldigt konstigt att yla om att vi som tycker att det inte spelar så stor roll vad barn har för kläder på sig, oavsett kön, vill göra alla till en grå könlös massa - när ni vill göra alla till små blå eller rosa könssoldater. Att inte tvinga in barn (eller för den delen vuxna) i trånga könsfack blir ju snarare att tillåta en större variation, en regnbåge av individer.

Sen den här grejen med vuxna män i klänning... Personligen kan jag säga att jag inte tänder på alla män i klänning. Men jag tänder inte på alla män i kostym heller, trots att jag kan tycka att en tredelad kostym är bland det snyggaste som finns. På vissa. (även på kvinnor faktiskt).
    Har det någonsin slagit er att tycke och smak är något väldigt personligt? Att sexualitet och vad man attraheras av är något väldigt individuellt? Måste kläder handla om att alla ska kunna tända på alla? Det är ju helt jäkla omöjligt. Om alla män var så där stereotypt manliga som ni vill göra dem till skulle jag ha jäkligt svårt att hitta en partner. Dels för att jag själv inte attraheras av typen, dels för att jag förmodligen inte attraherar den sortens män heller.

Exakt VAD är det som skrämmer med möjligheten till individuell variation? jag ser bara frihet i det, medan jag ser tvång och begränsning i er världsbild.

• Mumlan74

och hur kan t ex en randig tunika/klänning i orange, brunt, turkost, grönt eller någon annan "neutral" färg vara ett könsspecifikt plagg? alla klänningar är inte rosa med rosetter på - om man nu hänger upp sig på just rosa.

jag är också väldigt nyfiken på de där skillnaderna som giftfri pratar om är så viktiga att behålla. för mig, när jag är i sängkammaren med min partner är det hyfsat viktigt - men jag ser det inte som något av naturen givet - att han är en kille, utrustad med snopp. men i övrigt i livet tycker jag mest att stereotyperna lägger krokben.

än så länge har jag inga barn, så jag kan bara titta på mig själv. jag fick, inte via några värst medvetna val utan av respekt för mig som person, en ganska bred palett av möjligheter att välja mellan när jag växte upp. jag lekte mycket med både dockor och bilar när jag var liten. älskade att bygga miniatyrer och tyckte att modelljärnvägar var bland det mest fascinerande som fanns. min mamma ansåg att friska barn skitar ner sig när de leker och uppmuntrade mycket bus utomhus. samtidigt som jag kunde sitta i timmar och rita prinsessor i krinolinklänningar.
    som vuxen (kvinna) älskar jag "kvinnliga" saker som högklackade skor, glittriga smycken och att klä upp mig. är en sucker för rosa, men jag känner mig också skönt fri och fylld med kraft när jag får leka med mina powertools och bygga saker eller fixa grejer hemma. jag är en jävel på att köra bil och när jag inte är gravid så dricker jag hemskt gärna whisky, några exempel på traditionellt sett ganska "manliga" attribut.
    jag tycker att grabbiga män är bland det mest osexiga som finns och sjukt avtändande. jag vill ha en mjuk, intelligent och jämställd man vid min sida. som respekterar mig som människa i första hand.

vad jag vill säga är att de individuella skillnaderna i allt väsentligt är mycket större än de generella könsskillnader som finns. och poängen med att låta både barn och vuxna klä sig i vad de vill utan att sätta begränsningar på dem handlar om att låta varje individ blomma på sitt sätt. det finns MÅNGA sätt att göra kön på. DU - giftfri - har ingen rätt att säga vad som är rätt eller fel.

• Mumlan74

men giftfri - vilka ÄR de där skillnaderna, som du uppenbarligen menar är av naturen givna? kan du inte bara göra en liten lista? så där pedagogiskt.

och btw är jag väldigt trygg med den jag är. och väldigt nöjd med den jag är också. jag älskar den INDIVID jag är. med ALLA egenskaper - kvinnliga som manliga.

jag undrar också vad problemet är med att visa tolerans mot dem som inte tänker som du? till exempel genom att lära sina barn att alla människor är olika och att vissa vill klä sig i klänning, oavsett kön. och att det är rätt för dem?

• Mumlan74
    TheCoopers skrev 2011-03-03 15:58:50 följande:
    Vad vill du att man ska säga ? Det är en klänning - det bärs oftast av tjejer . Många bajsnödiga människor kommer tycka att du är konstig?
  • Mumlan74

Uhm. Jag har killkompisar som har burit kjol utan att vare sig vara transvestiter eller vilja bli tagna för något annat än killar. Dags att vidga världsbilden lite?
    Jag saknar också svar på min raka fråga om vad det är för fel med att lära sina barn tolerans gentemot andra? Att även om de själva inte får eller vill bära klänning som killar så kan de se att det är ok för andra killar att göra det. Att det är ok att vara olika. Det om något är väl en fin egenskap att ge sina barn, oavsett kön?

• Mumlan74
    giftfri skrev 2011-03-03 22:06:44 följande:
    Jaha.., och? Jag har försökt säga "tusen gånger" att t.ex klänning är könsspecifikt för kvinnor NU! Att vi ska förklara vad för ungarna vad som gäller NU, ge dom argument för vad som gäller NU.
    Det är ju för fan det jag tjatat till leda i hela tråden, å nu plöstligt blir JAG anklagad för att blanda ihop dom sakerna, å ändå är det nästan bra JAG som vågat stå upp för de skillnader som finns NU. 
    jag undrar fortfarande vilka skillnader du menar? och varför de är så viktiga att slåss för?
  • Mumlan74

Kan du inte svara på en rak fråga giftfri? Jag har läst hela tråden och inte en enda gång sett dig ge exempel på de skillnader mellan könen du säger dig kämpa för. I stället vurpar du totalt i ditt svar till mig. Jag ställer en rak och enkel fråga. Tydligen kan du inte svara på den eftersom du duckat den rakt igenom hela tråden. Jag är ärligt nyfiken, för jag vill förstå vad det är du värnar så om. För att förstå hur du tänker. Kan du inte, snälla, ge mig tre exempel på viktiga skillnader mellan könen?

• Mumlan74

giftfri: Jag väntar fortfarande på svar på min raka fråga. :0) Den borde ju rimligen vara ganska enkel att svara på.
    Tre exempel på skillnader mellan män och kvinnor som är viktiga att slå vakt om?

• Mumlan74
    giftfri skrev 2011-03-04 15:05:29 följande:
    Å jag har svarat, att du får nöja dig med tidigare svar..
    men jag hittar verkligen inget rakt svar på vilka skillnader du anser finns mellan män och kvinnor. och då har jag läst igenom hela tråden.
    du kanske inte KAN svara?
Svar på tråden Pojke i klänning?!