Inlägg från: tvåtjejstomp |Visa alla inlägg
  • tvåtjejstomp

Pojke i klänning?!

Mumlan74 skrev 2011-03-14 22:53:08 följande:
    Åh. Så pojkar har en specifik bilgen? Uppstod den under stenåldern? Eller kan det vara så att ditt kusinbarn blivit påverkad av sin omgivning och anammat ett accepterat och uppmuntrat beteende? Att förkärleken för att leka bil skulle sitta i generna är rent snicksnack och faller på sin egen orimlighet. Bilen är inte 150 år gammal, generna vi lever med idag är i stort sett de samma som för 50 000 år sedan. Det är ett kodat kulturellt beteende.
    Det kan vara så att det finns en genetisk skillnad av fashination för ljud och snabba rörelser. Tex reagerar apbebisar liknande så att hanar leker mer med bilar  och honor mer socialt. Vad som är inlärt och vad som är biologiskt är det väldigt svårt att avgöra.
  • tvåtjejstomp
    Lingonflickan skrev 2011-03-15 09:08:52 följande:
    Lägg ner, nej han var inte påverkad av sin omgivning, detta skedde som mycket liten innan han ens kunde prata började det. Han hade inga bilar från början ens. Och varför började han leka bil med dockorna oxå? Han fick nämligen alla typer av leksaker, utan åtskillnad.

Min son har fått docka och leksaksspis men inte visat större intresse för att leka med någondera. Dockan plockade vi nyligen undan efterson han ändå aldrig lekte med den.

Varför bara inte acceptera att det visst finns opåverkat typiskt kill/tjejbeteende. Detta var ett exempel och det finns fler. Att all könstillhörighet skulle vara påverkan från omgivningen är ren BS!
    Jag tror att det finns en hel del biologiskt i våra beteenden. Men jag tror att du glömmer att den individuella variationen faktiskt går över könsgränserna. Därför är det fel att dela upp leksaker i killeksaker och tjejleksaker. Även om det ev. på gruppnivå skiljer så är det faktiskt ointressant på individnivå.
  • tvåtjejstomp
    Lingonflickan skrev 2011-03-16 10:38:34 följande:
    Och där förlorade jag den respekt jag möjligen hade för dig.
    Varför då?
Svar på tråden Pojke i klänning?!