• liag

Pojke i klänning?!

Anonym (***) skrev 2011-02-24 13:57:18 följande:
    Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 
    Nej jag tycker inte det är kränkande. Mer kränkande av dig att fråga.
  • liag
    fönster mot vägen skrev 2011-02-26 16:59:55 följande:
    ja både min man och jag tycker det ser hemskt ut. Finns ingen i vår familj som tycker det ser snyggt ut. Tycker det ser väldigt ovårdat ut med långt hår på en kille.
    Vilken tur du har att din man och ingen i din familj tycker om de........ha,ha,ha snacka om roligt jag tror jag skrattar på mig.......
  • liag
    puss skrev 2011-02-27 09:31:34 följande:
    fö kan jag säga att mina ungar med snopp har gått till förskolan i nattlinne.
    och det gick så bra så.

nån som börjar grina nu?
    Skrattande
  • liag
    Lingonflickan skrev 2011-02-27 09:24:56 följande:
    Detta är bara så löjligt!! Varför måste man nödvändigtvis sudda ut alla gränser vad gäller tjejer/killar för att vara framåtsträvande, med i tiden eller intelligent? Har ni inget bättre att komma med än att klanka ner på era meningsmotståndare?

Varför suddas gränserna bort när en kille har klänning på sig på dagis?
    Vet du hur många killar som går omkring i prinsesskläder på dagis när de klär ut sig? Jag vet och de är nästa alla och inte är det för att de vill sudda bort sin "killighet" utan för dem tycker de är ROLIGT.
    Jag tror inte det finns några föräldrar som vill att deras sönder ska vara tjejer eller tvärt om de enda som de vill är att de ska få vara det de vill inte sättas i fack redan när de är små.

• liag
    fönster mot vägen skrev 2011-02-27 09:58:29 följande:
    Visst barn är barn..men jag tycker ändå att en pojke ej ska ha klänning. Ni som tycker det är okej...är det lika okej om vuxna män skuttar runt i klänning??

Jag har alltid varit tjejig av mig...skulle aldrig i min vildaste fantasi klä mig i kill kläder varken när jag var liten eller nu som vuxen.

Varför är det så fel att låta en tjej vara flickig i rosa och pojke o blått?? Ni som har flickor..klär ni aldrig de i klänningar och kjolar..eller det ska vara neutralt så de måste bara ha byxor på sig? 

Jag har två tjejer som nästan alltid har haft rosa tjejkläder.

Nu har den ena tjejen börjat tröttna på de och vill nu oftast ha svart och lila och nästan aldrig har tjejiga kläder.
    Men bara för att jag har klätt mina tjejer tjejigt så har jag inga fördomar och jag tycker det är helt ok att killar har tjejkläder och tjejer har killkläder.
    Jag tror nämligen inte att detta gör att killar tror att de är tjejer och tjejer tror att de är killar utan jag tror att de blir EGNA personer som tänker själva.

• liag
    puss skrev 2011-02-27 10:14:52 följande:
    men stallone skrattar men väl altid åt? oavsett klädesplagg?
    Ha,ha
  • liag
    Pejgan skrev 2011-02-27 10:27:22 följande:
    Decnet, jag tror du förenklar mekanismerna bakom mobbing.

De jag känner som varit utsatta för mobbing har i nästan alla fall varit barn som haft någon form av svaghet som mobbaren kan hoppa på. För duktiga i skolan, tjocka, glasögon, tandställning, rödhåriga, tröga, blyga.... Kan vara precis vad som helst.

I de fall de blivit utsatta pga sin klädsel så har det ALDRIG varit barn/vuxna som självmant valt kläderna utan det har varit antingen att deras föräldrar haft uselt med pengar så de tvingats till skolan i trasiga/urtvättade/20 år gamla kläder (och de har kännt sig dåliga pga det = bra grogund för mobbing. Mobbare kan lukta sig till svagheter på mils avstånd...) ELLER att de desperat försökt "passa in" och därför haft kläder som inte riktigt är deras stil (och då kännt sig obekväma = bra grogrund för mobbing som ovan)

Själv blev jag mobbad för att jag var duktig i skolan, för att jag var för benägen att alla skulle tycka om mig (=bästa sortens hackkyckling) och för att jag hade problem med svettning. Det hade inte spelat någon roll överhuvudtaget vad jag kom i för kläder, det var kört. Jag hade kunnat vara den snyggaste och mest hippt klädda i hela Sverige, de hade ändå hittat något att hacka på.

Min kompis däremot som alltid ALLTID varit otroligt trygg och säker i sig själv och sin stil, hon kunde komma i ankdräkt till skolan och starta en trend. Hon brydde sig inte om ifall andra tyckte hon var knäpp och därmed blev hon heller inte mobbad. 

Min erfarenhet vad gäller mina egna barn är att små barn inte bryr sig. De kan fråga när något avviker mot deras syn på världen men de accepterar förklaringar. Det är VUXNA ( & äldre barn) som verkligen stör sig.
    Väldigt bra skrivet.
  • liag
    Machapuchare skrev 2011-03-02 13:07:16 följande:
    Kan någon ge en vettig anledning till att plagget klänning inte skulle kunna bäras av en individ med snopp?

Skulle vara om man har boxer under så kan personen frysa om snoppen om det blåser och/eller är kallt.

• liag
    Yildirim skrev 2011-03-02 16:22:47 följande:
    Det handlar ju knappast endast om att idividen har en snopp? Så en pojke är bara en snopp menar du? Snacka om att tänka underligt....

Nej, däremot så ser det sjukt löjligt ut och pojken lär nog inte bli så glad som vuxen då han kollar på gamla foton då han var liten eller att föräldrarna berättar. Jag personligen skulle känna mig förnedrad.

Om pojken valde klänningen själv? OCH? Vet barn alltid sitt bästa eller? Njaa skulle inte tro de.. Det är ni som ska vara vuxna och fatta att det är fel.

För övrigt så var jag inte ens intresserad av vad jag hade på mig på dagis, jag lät mamma bestämma och såg det som en självklarhet.

Och  varför ser en klänning sjukt löjlig ut på en kille? I så fall borde klänningen se lika sjukt löjlig ut på en tjej.

• liag
    Yildirim skrev 2011-03-02 16:33:11 följande:
    Därför att det är ett TJEJ/KVINNO-PLAGG!!!

Läs denna tråd och förstå vad jag menar: www.familjeliv.se/Forum-26-175/m57608256-1.ht...

Varför är du så arg?
    Jag förstår inte vad din länkade tråd har med denna tråd att göra.
    Vad spelar det för roll här att en mamma kallar ett barn för hen (eller vad det nu var för ord)?

Svar på tråden Pojke i klänning?!