Inlägg från: gumtree |Visa alla inlägg
  • gumtree

Pojke i klänning?!

Har inte läst mer än trådstarten och sista sidan.

Men gud så löjligt! Vad sjutton spelar det för roll att pojken hade klänning. Blev det jobbigt för dig TS? Hängde kopplingarna i hjärnan inte riktigt med då det blev ett intryck av en flicka (kläderna), och ett av en pojke (namnet)?

Jag kan faktiskt inte förstå att folk blir upprörda av en liten pojke med klänning. Eller vuxna karlar i klänning för den delen.

Ibland tror man att en person från Kanada är från USA. Oj då, jag trodde (antog) fel. Ibland tror man att en liten pojke i klänning är en flicka. Oj då, jag trodde (antog) fel.

So what liksom? (för att vara lite fjortishipp såhär närmare 35-årsåldern... )

Som en liten poäng kan jag meddela att när jag var 13 kom en liten flicka, kanske runt 5-6 år, fram och frågade om jag var en pojke eller flicka. Jag hade långt hår (liksom många killar på den tiden), var lång och platt och klädd i unisexkläder (typ jeans och en sweatshirt). Men i ansiktet så var jag väl lite mer flickigt utseende. Jag svarade "flicka" och den lilla tjejen sa typ "ok". Inget mer med det. Det var ingen panik i henne att hon inte visste exakt vilket kön jag hade. Hon bara undrade och fick ett svar. Varför ska det vara så mycket svårare för en del vuxna människor, de liksom bara måste veta om det lilla barnet är en flicka eller pojke, för annars minsann blir det alldeles "knasigt" eller nåt. Och man kan inte fråga vad könet är, som flickan gjorde med mig. Nej minsann, här har föräldrarna nån sorts plikt att genom klädvalet tydligt klargöra köntillhörighet. Kräks

• gumtree
    giftfri skrev 2011-03-02 22:58:18 följande:
    En stor kram till dig som vågar se skillnaderna som alltid finns där.., förstår att du känner dig väldigt trygg, stolt å glad över att vara kvinna.
    Du menar snoppen och snippan då...?

Ja, det är ju otroligt viktigt att man hela tiden klär barnen så omgivningen vet vilken av dessa som finns mellan benen.
    (Ironi förstås)
  • gumtree

Seriöst - blir folk verkligen så här hotade av en liten kille i en klänning?

• gumtree
    KlasKristian skrev 2011-03-03 13:02:31 följande:
    Det är kul att så fort man inte håller med om något känner man sig antingen "hotad" eller så är man "avundsjuk".
    Om man med näbbar och klor argumenterar för att det är sååå viktigt att pojkar/män inte får ha klänningar för det minsann är ett flick/kvinnoplagg får man nog finna sig i att andra uppfattar det som personen ifråga känner sig hotad.
  • gumtree
    KlasKristian skrev 2011-03-03 13:09:30 följande:
    Nej, varför det? Attackera argumenten i stället för att tillskriva debattören personliga egenskaper som du rimligen inte har en aning om. Fult retoriskt knep.
    Vilken debattör? Mina två senaste inlägg handlar inte om en enstaka person utan om fenomenet som gått igenom tråden.

Och jag vidhåller att jag kan uppfatta/misstänka att folk blir "hotade" av en pojke i klänning om det enda argumentet är att det minsann är ett flick/kvinnoplagg.
  • gumtree
    giftfri skrev 2011-03-03 13:36:48 följande:
    Å du som mindre vetande, om du inte kan ta till dig vad könsspecifika klädesplagg å attribut är för något , eller varför dom används/finns...
    ... så vaddå?
  • gumtree
    giftfri skrev 2011-03-03 13:36:48 följande:
    Å du som mindre vetande, om du inte kan ta till dig vad könsspecifika klädesplagg å attribut är för något , eller varför dom används/finns...
    Synd förresten att du inte kunde hålla dig till min nivå utan sänkte dig långt under.
  • gumtree
    giftfri skrev 2011-03-03 15:52:59 följande:
    Visst, men varför vågar då inte föräldrarna tala om vad en klänning eller ett könsspecifikt klädesplagg är för nåt, å varför man bär det,, vill man förändra så måste man ju tala om vad det är man vill förändra..
    Att det ofta beror på föräldrarnas feghet är uppenbart, eftersom de flesta gömmer sig bakom barnen, å inte ger ungarna den information eller argument som dom såklart ska ha..
    Feghet? Gömma sig bakom barnen? Hur drar du den slutsatsen? Förklara gärna.
  • gumtree

Jag anser att det finns kläder som är olämpliga på dagis, men gör ingen åtskillnad beroende på om det är en flicka eller pojke som bär kläderna.

• gumtree
    giftfri skrev 2011-03-04 15:10:37 följande:
    Hoppsan.., varför då? Jag har läst massvis med inlägg, som tydligt säger att det är barnens val av kläder som ska gälla, vad dom gillar å vad dom tycker är fint.., vi föräldrar ska bara uppmuntra dom, å hävda att deras palett då blir större..
    Ja, inom lämpliga kläder. Oavsett kön.

Anser jag alltså.
  • gumtree
    giftfri skrev 2011-03-04 15:46:41 följande:
    Va! Det är ju det som sagts i vart å varannatinlägg, att ungarna inte behöver upplysas, för dom har ändå ingen uppfattning om det.. Jag menar tvärtom, att det är vår förbannade skyldighet att förklara, upplysa å gen dom argument..
    Men genusfanatikerna tycker det är skit, det är ungarnas egna val som betyder nåt, resten är underordnat.., jag tycker precis tvärtom,..
    Men många här har ju frågat dig om vad det är du tycker föräldrarna ska säga?

"Det här är en klänning, det är mest tjejer som har dessa på sig." (eller nåt liknande) har föreslagits. Vad är det som saknas här menar du?

Vidare har många sagt att pojkarna är medvetna om att det är ett "flickplagg" men att de vill ha på sig det ändå. Vad är det då föräldrarna ska upplysa dem om?
  • gumtree
    Rockabilly skrev 2011-03-14 14:03:50 följande:
    Men klänning är för tjejer, kvinnor, fruntimmer!! INTE gjord för pojkar, män, herrar.. Det finns väl en anledning till att det inte finns klänningar på herravdelning/pojkavdelningar. Det är för tjejer! Samma med att det inte finns skor med 12 cm klack och remmar. Skulle du ta på det på din 2 åring om han vill det med? Eller om han vill ha smink, får han det med?
    Tanken att man kan ha (klädes)begränsningar till små barn, men utan att ha olika för könen, har inte slagit dig?

• gumtree
    Rockabilly skrev 2011-03-14 14:13:46 följande:
    Haha detta är ju helt sjukt! Säger bara stackars era söner om dem ska gå omkring i KLÄNNING på stan för att mamma genus säger så. Genus har gått till överdrift som vanligt.
    Lämnar denna diskussionen! Jag spyr. Kräks
    Huaa.. Vart är vi på väg..
    Du måste ha missat en mycket vital del i diskussionen. Nämligen att ingen här i tråden tvingat på någon pojke en klänning. (Iaf inte som jag sett, och har jag missat nån så är det ju uppenbarligen ett sällsynt undantag).

Tänkte bara upplysa dig om det så kanske du kan sluta kräkas, för det låter mindre kul.
  • gumtree
    KlasKristian skrev 2011-03-14 15:52:15 följande:
    Hur ska jag tolka det då?

Många vuxna uppfattar klänning som ett flickplagg = skit samma, normer är ju till för att brytas.
    Många vuxna uppfattar smink som något som döljer/framhäver och attraherar = oh no dear God  WON'T SOMEBODY THINK OF THE CHILDREN!!!
    Men återigen - man kan ha begränsningar för saker (ex. smink) utan att göra åtskillnad på pojkar och flickor i dessa begränsningar.
  • gumtree
    spunge skrev 2011-03-15 07:58:26 följande:
    men vaddå?? har ni inte hört talas om den nya bil-genen som har hittats hos pojkar??
    nu försöker forskarna hitta dock-genen hos flickor och schlager-genen hos bögar!!

• gumtree
    tvåtjejstomp skrev 2011-03-15 08:25:05 följande:
    Det kan vara så att det finns en genetisk skillnad av fashination för ljud och snabba rörelser. Tex reagerar apbebisar liknande så att hanar leker mer med bilar  och honor mer socialt. Vad som är inlärt och vad som är biologiskt är det väldigt svårt att avgöra.
    Huvudet på spiken - det är svårt att avgöra!

Problemet blir ju när folk värderar de olika aktiviteterna. Pojkars aktiviteter har av något skäl högre status. Så flickor som beteer sig mer som den genomsnittlige pojken blir "tuff och cool", men pojken som istället gillar "flickaktiviteten" blir "mesig och svag". Typ. Fastän det är helt normalt eftersom skillnaderna inom könen är så stora.

Alla härinne borde faktiskt fundera på om ni helt ärligt kan säga att ni tycker det är precis lika "ok" med en pojkflicka som med en flickpojke. Jag kan helt ärligt säga att jag kämpar med detta. Jag är en s.k. pojkflicka som alltid fått höra hur tuff och bra jag varit/är. Så det är svårt att inte tycka att detta är bra. Men ser man till en grabb som istället är väldigt "flickig" så får jag inte samma positiva känsla rent spontant.

Det senare kräver mycket jobb. Och jag tror en så enkel sak som att låta pojkar ha klänning om de vill faktiskt är en sak som kan få oss alla att tänka till lite mer, att sudda ut de där förutfattade meningarna vi har - just att pojkflickor är tuffa och flickpojkar mesiga.
  • gumtree
    Lingonflickan skrev 2011-03-15 09:08:52 följande:
    Lägg ner, nej han var inte påverkad av sin omgivning, detta skedde som mycket liten innan han ens kunde prata började det. Han hade inga bilar från början ens. Och varför började han leka bil med dockorna oxå? Han fick nämligen alla typer av leksaker, utan åtskillnad.

Min son har fått docka och leksaksspis men inte visat större intresse för att leka med någondera. Dockan plockade vi nyligen undan efterson han ändå aldrig lekte med den.

Varför bara inte acceptera att det visst finns opåverkat typiskt kill/tjejbeteende. Detta var ett exempel och det finns fler. Att all könstillhörighet skulle vara påverkan från omgivningen är ren BS!
    Och ja då, som var en pojkflicka som älskade bilar och att hoppa med cykeln? Fotboll var min paradgren min favoritleksak var bilbanan jag fick i födelsedagspresent.

Dessvärre är ju detta också bara ett exempel, och helt värdelöst i debatten i det stora hela. Just eftersom skillnaderna inom könen är större än mellan könen. Alla barn är ju individer.

Kan du ge källa till att det finns opåverkat typiskt kill/tjejbeteende? Det vore intressant att se, jag är inte främmande för tanken även om jag tror det är relativt små skillnader. Det jag däremot vänder mig mot är behovet (generellt nu alltså) att applicera detta på alla barn, utan att se till individen, och även värdera beteendena beroende på vilket kön som har det.

Det jag tycker är bra är att du gett din son andra leksaker, han har alltså fått välja. Det är ju det som är det viktiga, inte vad han råkar välja! Det skulle inte spelat roll om han valde dockorna framför bilarna, det är helt i sin ordning och normalt, och ska inte värderas på annat sätt än om bilarna kom först.
  • gumtree
    SweetNilam skrev 2011-03-15 10:41:59 följande:
    Precis. Jag tror också att det finns små skillnader mellan könen, men jag tror inte att skillnaderna mellan könen är större än skillnaderna inom könen. Previs det du skriver- se Individen!
    Ja, jag tänker lite såhär.

Idag vet vi att vi har stor påverkan på barnen vad gäller vad som är könsspecifikt. Det har väl ändå ingen missat? Vi har rosa, tighta kläder på tjejerna, blå och baggy till killarna. Det är hello kitty eller hjärtan till tjejerna, superhjältar, bilar och dinosaurier till pojkarna.

Pojkarna får i mycket större utsträckning bilar och byggleksaker, och flickorna får i mycket större utsträckning dockor.

Plus all påverkan på beteende som vi vuxna ger dem. Grabbar får vara vildare, tjejer förväntas vara lugnare, etc.

Och ändå - trots allt detta ovan - så ser vi större skillnader inom könen än mellan. Tänk er då tanken hur det sett ut om vi inte haft all denna påverkan! Jag är fullkomligt övertygad om att vi skulle se ännu mindre skillnader mellan könen, utan tydligare se individualiteten.
  • gumtree
    Yildirim skrev 2011-03-28 15:46:11 följande:
    Jobbar på dagis och jag tittade i en pekbok med en 3 åring pojke.

Jag pekade på en klänning och sa: Vad är det?
    Pojken: En klänning!
    Jag: Skulle du vilja ha på dig en klänning? (tänkte på denna tråd då jag frågade)
    Pojken: NEJ! Dumma dig! Jag är pojke jag ska ha coola kläder inte princessklänning!!!!!!!!
    Ypperligt exempel på hur indokrinerade barnen är redan vid 3 års ålder :-/
  • gumtree
    Lilith Dark skrev 2011-03-28 15:54:09 följande:
    Själv blir jag varje morgon väckt av en snart femårig pojke i prinsessklänning som känner sig så fin så. Det första han gör när han vaknar på morgonen är att hoppa ur pyjamasen och sätta på sig klänningen.
    Ja, skulle skrivit "hur indoktrinerade barnen KAN vara..."
Svar på tråden Pojke i klänning?!