Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Pojke i klänning?!

ricken skrev 2011-02-26 10:33:22 följande:
    Min poäng var att lagen inte hänger ihop med vad som är rätt och fel eftersom det är normer och religion och ännu längre bak instinkter som sätter grunden för lagen. Alltså finns igentligen inga rätt eller fel utan det enda man kan leva efter är bara att varje handling och icke handling har en konsikvens, som utgångspungt.
    Instinkter??? Nejdu, lagen finns till för att HINDRA instinkter.

Och lagen är satt efter normer och värderingar. Om normerna och värderingarna ändras, ändras också lagen.

Eller menar du att våra instinkter kontra giftermål ändrades litet magiskt för ett par år sedan, när samkönade vigslar blev tillåtna?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-26 10:51:53 följande:
    Nej inte riktigt så. Se bort från vad andra människor sätter för normer, regler och skriver i böcker osv, börja tänka själv istället. Tex om du hamnade på en öde ö skulle du då be till Gud varje söndag och gå upp kl 7 till jobbet eller bry dig om vilka kläder du har på dig. Allt snack om vad vi sätter på våra barn eller hur liberal uppfostran du ger har igentligen ingen betydelse om man ser utifrån ett större perspektiv än till bara mänskligheten.
      Jag menar att man har ett inre kompass för vad som är rätt eller fel och det brukar kallas för empati. Och för att dela in saker och dig kan man säga att vi först och frä,mst har empatiska känslor för våran egen familj efter det våra vänner, stad, land, kontinent. Men längre än så sträcker sig oftast inte vår a empatiska förmåga. 
       Tänk om vi kunde ha lika mycket empati för barn och vuxna i länder på andra sida eller djur, växter, som vi har  för våra egna familjer. Och bårtse från religion, klädstil, hudfärg, kön och allt annat som vi gillar att dela in oss i. What a wonderfull world this would be.
    Den inre kompassen beror på vad vi lärt oss. Den är inte medfödd. Därför är det viktigt att lära barn att den kompassen ska inkludera folks rätt att klä sig som de behagar.
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-26 11:02:12 följande:
    Jag är helt övertygad om, att det inte var klänningar dom bar, utan ett plagg avsett för män, med ett helt annat namn.
    Klänningar är för kvinnor, liknande plagg för män har andra namn, så jag begriper inte varför genusextremisterna måste envisas med att använda ordet klänning i fel sammanhang, å sätta klänningar på pojkar, när det finns alternativ för pojkar...
    Så det är namnet som är det viktiga? Om Linus hade kommit i en rosa kaftan så hade han inte blivit mobbad, men om den rosa tygbiten hade hetat klänning så hade alla andra barn mobbat skiten ur honom? Fast barn inte ens vet vad en kaftan är?

Jäkligt intressant teori, Giftfri. Helt uppåt väggarna, men intressant.
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-26 11:19:37 följande:
    Exakt min poäng tror jag! Fast behovet av att faställa kön är ju ur barnens perspektiv något viktigare än ur vuxna människors. Barn vill gärna hitta en förebild, någon att identifiera sig med. Det ger dem trygghet. Man kan inte ta för givet att barn skall förstå och kunna tänka utifrån någon annans perspektiv utan det är något som kommer naturligt hos vissa. "icke narcissistiska"personer:)  
    Fast alla har rätt och fel på samma gång så orka diskutera igentligen. 
    Fel. Barn vill hitta flera förebilder, och de skiter högaktligen i dennes kön. Och de skiter högaktligen i varandras kön, tills vi lär dem att det är det viktigaste av det viktiga, vad man har mellan benen.
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-26 11:34:03 följande:
    Om det vore så väl, men om du följt genusextremisternas framfart, så framgår det tydligt att barnes vilja är underordnad, det är föräldrarnas egna principer som gäller.
    Bara användanet av ordet klänning, å sen applicera det på mäns liknande kladesplagg, bevisar med all tydlighet vad det är frågan om, d.v.s inte rätten att bära valfria kläder, utan att pojkar ska kunna bära kvinnospecifika kläder, ungefär som att göra om dom till minitransor...
    Du ljuger så det ryker om det. Men du får gärna visa på några inlägg, säg tre, där någon, vem som helst, som är för "genustramset" skriver att de tänker tvinga på sina barn "fel" kläder. Du behöver bara skriva numret på inläggen så jag kan läsa.
  • Dorian Ertymexx
    skruttnorpan skrev 2011-02-26 11:43:14 följande:

Jag förstår helt hur du tänker och i grunden håller jag med dig.  Jag tycker också att varje människa har rätt att välja hur de ska se ut, men när det gäller små barn är min rädsla att de gör något på ingivelse som sedan får som koncekvens att de inte har möjlighet att välja vem de ska vara, då andra barn faktiskt har gjort bilden av honom som "han i klänning". Förstår självklart att det inte händer barn i treårsåldern, men låt oss säga i 5års åldern. Då tror jag att barn har en uppfattning om normer, och även om jag önskar att jag kunde tro att pedagogers avdramatisering och föräldrars stöd kunde göra allt för ett barn så har jag ändå en känlsa av att någonstans kommer ett barn till en punkt där omgivningens ord och tyckande väger tyngre än föräldrars och andra vuxnas peppning. Och då kanske det är för sent att göra om sin roll- stämpeln är redan satt!

Jag går bara tillbaka till min egen lekis- och skolgång och tänker på hur det var där och adderar dagens hets på märkesval och modeideal. Jag önskar att du har rätt, Veladis, och att min oro är obefogad! Men någonstans kommer jag känna mig lugnare som förälder om min son väljer byxor och tröja framför klänning, hur många goa vuxna som än finns runt om.

Fyraåringar skiter i märkesbyxor. Och vilka kläder folk har på sig.
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-26 12:03:02 följande:
    Varför en klänning, var inte en mansplagg som är liknande? Motivera varför pojkar ska bära kvinnospecifika kädesplagg, när det finns alternativ? För mig inneböär inget annat än att man visar upp en felaktig könstillhörighet...
    Å inbilla inte mig att om du ser en vacker transa, att du säger, å vilken vacker man, om du ens ser att det är en man, du kanske ser en kvinna..., kan ju iofs bli kul om du stöter, å sen upptäcker ditt misstag i sängen..
    Men vet du vad, om vi lovar att du får kalla Linus klänning för särk eller kjortel eller något annat manligt ord, blir du trygg och glad igen då?
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-26 12:15:24 följande:
    Säger detsamma om dig. Du vill göra om människor efter dina idéer det är höjden av trångsynthet...
    ...i motsats till dig? Jag hörde just ett enormt kras när din meteor träffade glasplaneten.
  • Dorian Ertymexx
    poirot skrev 2011-02-26 12:29:30 följande:
    Jag tycker inte att mammans reaktion var proportionell till frågan, kul för ungen liksom ...  

Jag sympatiserar helt med att  ett barn är ett barn och inte ett kön och att barnen ska få klä sig enligt det de själva gillar. Men det gagnar inte barnen att man är otrevlig mot folk som inte har samma tankesätt och det kommer inte att öka de personernas förståelse och vidsynthet. 

Om man bara ser verkligheten som man vill att den ser ut och inte accepterar de människor som ser den annorlunda är risken väldigt stor att man bara hamnar i en krets av liktänkande som är för upptagna av sin egen förträfflighet för att kunna förändra ett dugg i världen. Dessutom kostar det ingenting att vara trevlig. 
    Oj, har du missat Alliansens trevlighetsskatt? ;)
  • Dorian Ertymexx
    Mrssydow skrev 2011-02-26 12:40:11 följande:
    Tycker att de så otroligt korkat att man som föräldrar sätter på strumpbyxor och kläning på sin son, det är sjukt!
    Sen e det en annan sak om han klär ut sig o leker att han e flicka m.m. men inte skall sina föräldrar göra så mot sin egen son!!!!!

Vart är vägen på väg egentligen?!?!?!?
    Vägen är på väg till vägs ände, som alla vägar.
Svar på tråden Pojke i klänning?!