Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Pojke i klänning?!

giftfri skrev 2011-02-25 23:23:12 följande:
    Vi kan inte utgå från oss själva, utan från samhället i stort om vi ska kunna skapa acceptans, å jag kan lova dig, "mitt" samhälle hade inte set ut som jag försvarar här.
    Men jag hatar när vuxna använder barn för sina egna idéer, å inte inser att ungarna utsätts för onödiga risker.
    Som du kanske vet, så är jag uppvuxen på 70-talet, så jag har sett det här förut, å inte ledde det till nåt bestående.
    För att nåt ska bli bestående, så måste det få växa fram av sig självt, å vad gäller modet, titta nåt århundrade tillbaka.., kom sen inte å säg att pojkar med flickkläder hårmode å smink är nåt nydanande, som kommer att leda till ett friare tänkande för ungarna..
    Å vad ni håller på med, är bara gammal skåpmat, som senst drogs några varv på 60-70-talet..
    Alltså, nu talar du ju emot dig själv. Först säger du att vi komemr med oprövade idéer, sen att vi komemr med gammal skåpmat. Hur ska du ha det?

Jo, det är just så som förändringar måste ske. Alla resor börjar med ett steg. Vill vi förändra något måste vi börja med oss själva.  Vi kan inte vänta på att "samhället" förändrar sig "av sig självt" för det är ju VI som är samhället!
  • Veladis

Varken min son eller dotter får en BH av mig  innan de behöver för stödets skull.
    Om de sedan köper en för egna pengar när de börjar få månadspeng, det är deras val.

• Veladis
    ricken skrev 2011-02-25 23:34:47 följande:
    Samma sak säger jag om klänning till min son!
    Och vad behöver han stödja upp med klänningen?
  • Veladis

Klänning i lekvänlig modell = OK för båda könen
    BH= OK för båda könen när de har fått bröst.

Dvs, jag begränsar BH-användning utifrån ålder/mognad och inte kön.

• Veladis
    giftfri skrev 2011-02-25 23:37:45 följande:
    Men nu är du väl ändå ute på hal is, det är din förbannde skyldighet som förälder, att ge dina barn riktiga värderingar, å med dom, så kommer dom även att kunna fungera i samhället, både under sin ungdom å senare i vuxenlivet
    Gör dom det du beskriver, så beror det på du givit dom den skeva bilden, å jag hoppas det inte är så du lever å verkar idag.., glöm inte att ungar gör inte som vi säger, dom härmar oss vuxna i vårt beteende..
    Ja, det är min uppgift att ge mina barn sunda värderingar.
    På vilket sätt menar du att dessa värderingar är fel:

Du duger som du är

Andra duger som de är
    Alla är lika mycket värda, har samma friheter och rättigheter oavsett kön.

För det är det jag förmedlar. Med ord och med handling.

Om du säger till ditt barn: Nej, du får inte ha klänning, för du är pojke, lär du honom motsatsen till det jag skrev ovan.  I ord och handling. Risken är också at han blir just ett sådant barn som fäller en elak kommentar till en anna pojke i klänning. Eftersom han fått lära sig av dig att det är fel. Tar du på dig det ansvaret?
  • Veladis
    ricken skrev 2011-02-25 23:44:14 följande:
    Så om din dotter/son vill ha Bh när hon/han är fjorton fast hon/han kanske inte utvecklat bröst kommer du då säga nej till det?
    Det får vi se då.
    Med tanke på att jag själv fick bröst när jag var nio så lär det nog bli en och annan BH fär dottern. För sonen, tja, den dagen, den sorgen.

Sonen har f ö provat en bikiniöverdel i barnstorlek en gång. Han gillade den inte. Han gick tre steg med den på, sen såg jag hur han liksom vred sig i steget av obehag. Så det dröjer nog innan han vill ha BH igen.
  • Veladis
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 23:48:50 följande:
    Förändringar sker inte av sig självt. Fast det är väl det som är tanken, hoppet att inget någonsin ska förändras igen. ;/
    Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Om människan genom historien inte hade brytit mot normer, traditioner och andra kulturyttringar och därmed inte utvecklats, hade vi fortfarande levt på stenåldern. Det var det som var felet med Neanderthalarna, enligt senaste forskningen. De var för konservativa, uppnådde en viss kulturell och teknisk nivå, men stannade sedan där i 100 000 år. När Homo Sapiens sedan kom, flexibel, anpassningsbar, förändringsbar, och inte väjde för utmaningar och utveckling, försvann neanterhalarna. Assimilerades, utrodades eller whatever, men deras tid var förbi.

Så, jag brukar tänka på Neanderthalarna när jag träffar konservativa människor...
  • Veladis
    ricken skrev 2011-02-25 23:50:46 följande:
    Om inte du genom handlig(köper) talar om att din son skall ha genusneutrala kläder (för det är vad killkläder är) så kanske han får en chock när han blir lite större och upptäcker att det bara är han och tjejerna i klassen som har kjol. 
    Man vill ju inte vara hovmarsalken i Kejsarens nya kläder kanske, eller?
    Barn är inte dumma. De är betydligt smartare än oss på många plan. Skolbarn känner till normerna, men väljer de att bryta dem ändå är de förmodligen starka individer som vet vad de vill.
  • Veladis

Jag köper f ö inte särskilt mycket kläder till mina barn, utan får en massa kassar från släkten. Jag bara lägger in kläderna i barnens garderober och byråar efter storlek och sedan får de använda det de vill. Väljer min son en klänning får han inte mer uppmärksamhet av mig än om han väljer en blå t-shirt med bilar. Men det är roligt att se vad de väljer när de har lite att botanisera ibland. Dottern var tidigare de hiskeliga kombinationernas drottning (orangeblommigt och rosablommigt matchar väl?) och sonen har länge haft en förkärlek till kortärmat och djurmotiv. Nu verkar dock dottern ha en svart period och sonen vill helst ha en viss tröja med en glittrig haj på.

• Veladis
    SjälvaJag skrev 2011-02-26 06:57:42 följande:
    att ens jämföra klänning med könsstympning .. hur fan tänker man då? Inte mycket iaf.
    Klart det går att jämföra. Sen att de är i varsin ände på skalan om hur "illa" det är, det är en annan sak. Men de är med på samma skala.
    Det är något som bottnar i samma företeelse, en norm kring hur flickor ska vara, te sig och bete sig.
    Sen är klänning typ här:_____x___________________________________________________________
    _____________________________________ X______ och könsstympning här.
    Men, likväl samma skala.
    Där någonstans i mittemellan har vi ojämlika löner osv.
Svar på tråden Pojke i klänning?!