Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Pojke i klänning?!

giftfri skrev 2011-02-26 12:15:24 följande:
    Säger detsamma om dig. Du vill göra om människor efter dina idéer det är höjden av trångsynthet...

Trångsynt: inskränkt, ensidig, begränsad, fördomsfull, intolerant, insnöad, brackig

På vilket sätt är man mer trångsynt om man tycker att människor kan vara på olika sätt oavsett kön, än om man tycker att det bara finns ett rätt sätt?

• Veladis
    giftfri skrev 2011-02-26 12:21:37 följande:
    För att en klänning är ordet för ett könspecifikt klädesplagg, ungefär som att kalladet manliga klädesplagget kilt för klänning .., är det verkligen så svårt att skilja ut könsspecifika saker, varför envisas med att kalla maskulint för feminint, det är dirket felaktigt ur alla aspekter.
    Å alla, utom några få genusextremister, fattar, att sätter man att könsspecifikt klädesplagg på motsatta könet, så är det för att framställa sig/denne, som nåt annat än vad denne är..
    Om jag kallar klänningen för grulf eller en dirker istället? Funkar det då?
    Med tanke på att en modern kilt och en modern kjol är till skärningen i stort sett helt lika, bara kallas olika saker? Om det nu hänger enbart på namnet?

Vad som är maskulint och feminint står inte skrivet i sten, utan föränderas över tid och rum. Därför är det inte så märkligt med ett ifrågasättande av begreppen då och då. Just nu diskuteras mansrollen mycket, och det tycker jag är bra. Man har fokuserat för mycket på att kvinnor kan, att kvinnor ska få ta plats etc, och inte alls omvärderat mansrollen i vårt samhälle.

Återigen. Vad spelar det för roll om en treårig pojke har på sig klänning. Han har inget problem med det. Varför har du det? Varför är det viktigt för dig att pojkar inte bär klänning? Varför är det viktigt att se vilket kön ett barn har (och, om de nu är så stor skillnad på könen, ser man inte det ändå?)
  • Veladis
    Mrssydow skrev 2011-02-26 12:40:11 följande:
    Vart är vägen på väg egentligen?!?!?!?
    Framåt, förhoppningsvis, mot ett vidsyntare samhälle. Men en del skulle tydligen vara nöjda om den bara fortsatte snurra på runt sin egen axel.
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-02-26 12:42:05 följande:
    Klart det hänger enormt mycket på namnet, det är exakt  det som beskriver för oss människor vad som avses, du kan ju inte göra felaktiga beskrivningar, då begriper ingen vad du menar.
    Så säger du klänning, så tänker folk ett könsspecifikt klädesplagg, det här måste du ju lärt dig på svensklektionerna i grundskolan..
    Fast om jag då hittar på ett likadant klädesplagg som klänning och kallar det grulf, då funkar det ju, eller hur menar du? Om det är ordet som har betydelse. Ungefär som förhållandet kilt och kjol. Ungefär samma sak men olika namn. Eller så återuppväcker jag det gamla ordet kjortel. "Nej, min son har inte en klänning, han har en knälång kjortel".
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-02-26 12:52:14 följande:
    Så barn blir aldrig äldre, och om dom blir det, så har dom glömt allt som hänt tidigare? Tyvärr så bäddar det som händer på dagis å förskola, för vad som händer längre upp i åren.
    Å hur lätt är det inte för en mobbare att ge sig på en grabb, som gått i könsspecifika kläder för tjejer...
    Jag har umgåtts under många år med ungar/ungdomar upp till ca 18 år, så jag vet att just kläder kan vara väldigt känsligt, å föremål för mobbing, nåt som du nu uppmuntrar till... 
    Återigen, mobbning handlar om helt andra mekanismer.
    Och nej, jag uppmuntrar inte till mobbning. Jag uppmuntrar till vidsynthet, fritänkande och tolernas mot olikheter.
  • Veladis
    fönster mot vägen skrev 2011-02-26 15:03:46 följande:
    jag tycker som föräldrar får man sätta stopp någonstans. Jag kommer ej tillåta min pojke ha klänning när han går till dagis!!!

Det är ju vi som ska sätta gränser och här tycker jag man får sätta en gräns. Hade jag sett en pojke med klänning så hade jag reagerat. Reagerade på en pojke en gång som gick på dotterns dagis. Trodde jätte länge han var en flicka...han var då inne på sitt 3:e år. Han hade långt långt hår.
    Inte snyggt på en pojke varken när de är små eller vuxna. Ser hemskt ut enligt mig. Killar ska se ut som killar och inget annat mellanting!!!! 
    Jag sätter gränser för mina barn, men inte baserat på deras kön. Både min dotter och min son har tillgång till olika leksaker, olika kläder, får välja fritidssysselsättningar etc på samma premisser. Varför ska jag ha olika regler för de båda barnen baserat på om de har snippa eller snopp? Långt hår får man ha om man går med på att borsta ut det varje morgon. Klänning och strumpbyxor frå man ha om det inte är typ -20, då tycker jag att man i så fall ska ha tjockare byxor under klänningen. Smink etc får man ha när man blir större, har månadspeng och kan köpa eget.

Sen struntar jag högaktningsfullt i om du gillar mina barns klädstil eller frisyrer. Huvudsaken är att de själva trivs och känner sig nöjda med sig själva.  
  • Veladis
    Pejgan skrev 2011-02-26 15:26:38 följande:
    Förutsatt att killen vill se ut som en tjej (eller tvärtom) så är meningen:
    * Att de mår bra när de gör det
    * Att de känner att de får acceptans för sin egen smak, sina egna val
    * Att de blir stärkta som individer
    * Att de känner sig älskade för sin personlighet, inte för hur väl de passar in i normen
    Precis!

...vilket skapar en positiv självbild och en god självkänsla som motverkar risken att bli mobbad.
    Tvärtom alltså, mot vad många hävdar är fallet med pojkar i klänning.
  • Veladis
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:04:37 följande:
    De kvinnor som predikar att pojkar ska ha klänning borde själva sluta sminka sig och börja odla mustasch. De män som predikar kvinnlighet borde göra det motsatta. Att hålla på och säg att pojkar visst ska kunna ha klänning satår och faller lite med att man själv är en kvinna som sminkar sig och går med platåskor.
    Alltså, jag har typ aldrig smink, har aldrig ägt ett par platåskor och om jag tittar med förstoringglas har jag säkert några små fjun på överläppen.

Är jag man då?

Fast jag predikar förstås inte att pojkar ska ha klänning.
    Men vem gör det?
  • Veladis
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 16:26:16 följande:
    Jag förstår att många gossar gillar detta. Om det är 20 eller 60 % av alla killar vet jag inte- kuinde vara intressant att veta. Jag tycker inte det är fel. Jag tycker att det är helt okej och jag har aldrig sagt något annat. Det jag propagerar för är att det är fullt naturligt att det finns normer och värderingar som styr vårt handlande i samhället. Dessa kan man givetvis strida emot eller acceptera. Jag menar att det är fel att se på samhälleliga normer som något ont. Jag ser snarare med respekt på seder och bruk som människor i tusentals år fört vidare. Jag anser att det är lika berättigat att stödja deras spår som att stödja ett individuellt och frisinnat tankesätt.

Och för övrigt är jag alldeles för kompromissande för mitt eget bästa
    Men normer förändras ständigt.
    Jag säger spm Red Top: "Skulle stenåldersbarnen lytt sina föräldrar skulle vi fortfarande levt på stenåldern". Skulle vi alla vara ärkekonservativa och aldrig bryta normer, traditioner, seder och bruk och aldrig tänka nytt, skulle vi aldrig vara där vi är i dag. Då skulle vi hänga kvar i träden och plocka loppor i pälsen på varandra.
    Jag respekterar gamla serder och bruk, läser historia, etnologi och religionshistoria t ex med stor behållning. Jag tycker att det är viktigt med kunskaper om vår historia, vårt traditionsarv och vårt norm-arv, för att förstå varför vi är de vi är idag. Men det betyder inte att jag sympatiserar med alla gamla normer, eller hur.

Sen finns de en massa normer som har adekvata syften i vårt samhälle idag. Men jag kan inte riktigt se syftet med att hela tiden dela in mänskligheten i män och kvinnor. Den enda gången jag kan komma på att det är viktigt att veta om det är en man eller en kvinna man har framför sig är om man tänkte avla barn med personen.
  • Veladis
    fönster mot vägen skrev 2011-02-27 10:11:12 följande:
    JAG tycker inte det är okej. Men alla gör som de vill med sina barn. Dottern klär sig enbart i klänning och kjol. Hon är inte alls förtjust i byxor. Har försökt ibland att köpa till henne men hon vill ej ha dem på sig. Så nu får hon själv välja vad som ska köpas. Hon är en riktig tjej tjej..med mycket rosa och lila. 

Själv går jag sällan i byxor. Tycker leggings och klänning är skönare. Tror att det är likadant med dottern då hon är så liten så har det alltid varit svårt att hitta byxor som sitter bra på henne. Så vi är 2 leggings användare. 
    Det här med leggings...
    Hur kommer det sig att det finns hårda smala stuprörsjeans på killavd, men inte jeansleggings?

Är det ordet det hänger på? Leggings=tjejplagg, jeans=unisex? Eller materialet? Mjukt för små mjuka, försiktiga flickor och hårt för tuffa pojkar som sliter på kläderna när de leker kill-lekar? För det ser ju i stort sett likadana ut...
Svar på tråden Pojke i klänning?!