Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Pojke i klänning?!

giftfri skrev 2011-03-04 15:42:26 följande:
    Å för säkert miljonte gången, jag har inget emot vad ungar klär sig i!!!
    Jag säger bara att vi föräldrar ska förklara vad en klänning är för något, precis som med t.ex en slöja, en uniform av vilket slag det än nu må vara, du gör ju själv skillnad på andra kläder, å tycker inte ens vissa av dom passar på dagis, å jag tycker inte att en klänning ska utgöra nåt undantag från det...
    Du tycker det, ja.
    Jag tror dock inte att vi tycker att en klänning "är" samma sak som du tycker.
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-03-04 15:46:41 följande:
    Va! Det är ju det som sagts i vart å varannatinlägg, att ungarna inte behöver upplysas, för dom har ändå ingen uppfattning om det.. Jag menar tvärtom, att det är vår förbannade skyldighet att förklara, upplysa å gen dom argument..
    Men genusfanatikerna tycker det är skit, det är ungarnas egna val som betyder nåt, resten är underordnat.., jag tycker precis tvärtom,..

Det är klart att barnens val är det som har störst betydelse. Barnet är den som ska ha kläderna på sig, barnet är den som ev vill testa sig fram, skapa sin identitet etc. Det utesluter dock inte att man pratar med sina barn eller hur? Vår uppgift är inte upplysa och förklara för barnen om hur allt förhåller sig i världen. Vår uppgift är att finnas där, vara tillhands och lotsa, berika, utvidga och i vissa hänseenden förklara när de upptäcker världen, för världen är lika mycket deras värld och deras perspektiv är lika viktigt som vårt.
    Vi vet inte allt och kan mycket väl lära oss massor genom att bara lyssna på barnen. Speciellt om världen vi lever i.
    Varför har vissa farbröder skägg, andra inte? Varför har inga tanter skägg (eller finns det dem som har det?). Vem är gud? Vad händer när man dör? Och ja, vi diskuterade senast igår om varför det mest är flickor som har klänning. Om mina barn tycker att det är helt OK att båda könen har klänning, vem är då jag att säga emot?

• Veladis

Men giftfri, du som hänger upp dig på ord... Om du ser en pojke/man/karl i klänning/kjol/kilt/klänningsliknande-kjolliknande plagg gjort för mänpå stan, hur vet du då om det är just  klänning/kjol/kilt/klänningsliknande-kjolliknande plagg gjort för män eller en helt vanlig klänning/kjol? Och vilken roll spelar det i din betraktelse och ditt ev bemötande av individen?
    Om det nu bara är ordet som har betydelse? Går du fram och frågar, "är det där ett plagg gjort för män eller är det en kvinnlig könsspecifik klänning?" innan du är nöjd? Eller räknar du det helt enkelt som att är det en man så har han inte klänning/kjol, utan då är det ett mansplagg eftersom det är en man som har det...

• Veladis

Jag tycker att en klassisk skjorta är ett jättefult plagg. Jag tycker att haremsbyxor ser skitlöjliga ut, och kilklackar på skor gillar jag inte heller rent visuellt.
    Men jag förstår inte varför de skulle se ännu fulare/mindre fula eller löjligare/mindre löjliga på olika kön. De är liksom fula/ löjliga i sig.

• Veladis
    Rockabilly skrev 2011-03-12 00:37:59 följande:
    Min son skulle aldrig få ha klänning även om han ville. Herregud! Det är en pojk! Jag skulle säga att de är bara tjejer som använder klänningar. Har ni sett vuxna karlar i klänningar? Förutom när det är maskerad, om dem är transvestiter eller är skottar. Näe. Det är ju helt fel! Det spelar ju ingen roll att man TYCKER att de är mobbarna som ska flytta eller byta skola för så blir det inte iaf. Skulle inte riskera det!
    Och VAR står det skrivet i sten att pojkar aldrig har klänning?
    Eller föds de med en sådan tatuering på snoppen?
  • Veladis
    Izzziz skrev 2011-03-12 09:32:07 följande:
    Alltså jag e jämställdhets tänkande och allt annat bla Bla Bla O har inga problem med rosa kläder och pojkar som leker med Barbie osv, men klänning och klack skor där går min gräns faktiskt.
    Varför just där?
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-03-12 15:12:30 följande:
    Självklart är en klänning per definition ett tjej/kvinnoplagg, att argumentera mot det är enbart barnsligt å förlöjligar bara frågan om jämnlikhet mellan könen...
    Men så är det med fanatiker, dom skjuter alltid sig själva i foten, å tur är väl det, för då kan vi vara säkra på att fånigheterna självdör..
    Om vi nu ska fortsätta prata i vapen-termer, så vill jag fortfarande veta exakt vad som utgör den totalt skottsäkra väggen mellan pojk- och flickplagg. Vad är det som gör att en "klänning" är totalt oomdefinerbar? Vi kunde ju omdefiniera byxor tfrån pojkplagg till unisexplagg.
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-03-12 15:23:58 följande:
    Enkelt, den i nutid per definition korrekta innebörden av namnet på ett klädesplagg eller attribut, det är den vi alltid utgår från när vi gör en tolkning av en sak.., svårare än så är det inte..
    Påstår du nåt annat så gör du fel i din tolkning, å ords innebörd inte är nåt vi kan välja tolkning på, för då blir vårt språk omöjligt att förstå för andra...
    Fast riktigt så är det ju inte. Både ord och begrepp kan ha olika defintioner, beroende av vem, varför,hur, när och var det defineras.
  • Veladis
    Lilith Dark skrev 2011-03-12 17:21:57 följande:
    Nej men han är ju pojke, och det vet ju alla att pojkar får inte ha klänning.
    Det är ju t o m så att pojkar inte kan ha klänning, eftersom det är en tjejplagg. Så antingen är det ingen pojke, eller så är det ingen klänning, för om en pojke har den måste det per definition heta något annat... Obestämd
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-03-12 21:20:48 följande:
    Hur fick du in könsroller i en definition av döda ting nu då?
    Är det verkligen så svårt att förstå, att vissa kläder å attribut finns för att förstärka en könstillhörighet, att dom sakerna åxå har namn för att vi ska kunna identifiera å tolka rät å lätt?
    Tar du på dig den typen av kläder så går du åxå in i en specielll könsroll, yrkesroll eller en tillhörighet, så hur du än vänder å vrider på det, så kommer vissa saker alltid att förknippas med ett visst kön, en viss yrkesgrupp, en visss sport o.s.v, så lägg ner fånigheterna å inse fakta...
    Men nu är vi ju där igen. Vaddå alltid? Vilka saker? Könsroller och attribut för dessa förändras, för att det är kulturella företeelser och sådana förändras. Snoppen och snippan sitter väl där de sitter, men det "manliga" och "kvinnliga" förändras.
Svar på tråden Pojke i klänning?!