giftfri skrev 2011-03-04 15:46:41 följande:
Va! Det är ju det som sagts i vart å varannatinlägg, att ungarna inte behöver upplysas, för dom har ändå ingen uppfattning om det.. Jag menar tvärtom, att det är vår förbannade skyldighet att förklara, upplysa å gen dom argument..
Men genusfanatikerna tycker det är skit, det är ungarnas egna val som betyder nåt, resten är underordnat.., jag tycker precis tvärtom,..
Det är klart att barnens val är det som har störst betydelse. Barnet är den som ska ha kläderna på sig, barnet är den som ev vill testa sig fram, skapa sin identitet etc. Det utesluter dock inte att man pratar med sina barn eller hur? Vår uppgift är inte upplysa och förklara för barnen om hur allt förhåller sig i världen. Vår uppgift är att finnas där, vara tillhands och lotsa, berika, utvidga och i vissa hänseenden förklara när de upptäcker världen, för världen är lika mycket deras värld och deras perspektiv är lika viktigt som vårt.
Vi vet inte allt och kan mycket väl lära oss massor genom att bara lyssna på barnen. Speciellt om världen vi lever i.
Varför har vissa farbröder skägg, andra inte? Varför har inga tanter skägg (eller finns det dem som har det?). Vem är gud? Vad händer när man dör? Och ja, vi diskuterade senast igår om varför det mest är flickor som har klänning. Om mina barn tycker att det är helt OK att båda könen har klänning, vem är då jag att säga emot?