Inlägg från: lunkentuss |Visa alla inlägg
  • lunkentuss

Pojke i klänning?!

Anonym (omg...) skrev 2011-02-24 16:47:19 följande:
    Okej. Ni som nu vill klä era söner i klänningar, högklackat, rosa och glitter. Ni skulle även dejta en karl som bar en klänning och strumpbyxor? Själv skulle jag då inte ens tänka tanken på att dejta en man som bar trosor och klänning. Kanske stay ups på det. Nog fan vill man väl ha en karl som klär sig som en man och inte en fjolla. ungen ska väl inte behöva gå omkring i en kjol för att de ska vara jämnställt.

Tycker de är väldigt konstigt eller kanske dubbelmoral av er som nu inte skulle kunna vara tillsammans me en man som klär sig i klänning, kjolar och använder trosor. Men att klä ett barn i de. Ja de går utmärkt.
    Här står det ganska bra om just män o klänningar: ladydahmer.se/2010/august/utkast-aug-24-2010.html
    Som någon skrev innan -barnen måste få VÄLJA, precis som tex min man =) OCH det finns faktiskt män som bär klänning o kjol utan att vara töntiga mobboffer!
  • lunkentuss
    lagamba skrev 2011-02-24 16:56:16 följande:
    Ja det hoppas jag det är! Men nu handlade det om min kille vars föräldrar klädde honom i klänning utan att han själv valde det. Och att många grannar tom. trodde han var flicka? Nej det är inte ok enligt mig! Snacka om en förvirrad unge..att barnen går runt i andra kläder medans han går runt i klänningar. Så nej så länge de själva inte väljer att bära klänning så är det inte ok!

Men förstår vad du menar! Varför ska man inte klä ungen i vad samhället säger är rätt eller fel? Varför anses det av så många som fel när båda könen förr i tiden gick runt i klänning och kjol? Just för att vi lever i nutiden och att ngt idag ovanligt anses onormalt tyvärr. Jag vill hellre se min kille i kostym/uniform/jeans med en snygg t-shirt..i de plagg som får honom att se maskulin ut och dessa plagg är min uppfattning av maskulina plagg just för att jag föddes på 1980-talet och annat än detta inte är vanligt eller snyggt enligt mig. Har inom modevärlden sett många killar i klackar, kjolar, klänningar, spetsunderkläder och det är inget jag tycker är passande på en kille.
    Eftersom väldigt små barn inte alls kan välja så måste ju vi göra det. Jag har ju helt utan min dotters vetskap tagit på henne hennes body när hon var nyfödd liksom... Just klänning kommer jag varken klä söner eller döttrar i oc det grundar sig främst i att det inte är nåt bra lekplagg, så ur den synvinkeln förstår jag inte varför dina svärföräldrar promt klädde sonen i klänning. Men att det skulle vara sämre bara för at han är pojk? Icke...
  • lunkentuss
    Marionettdocka skrev 2011-02-24 17:31:57 följande:
    Men om din flicka skulle vilja se flickig ut och ha en "finklänning", hade du vägrat henne det då? Varför får det inte vara extremt könsstereotypt, då förvägrar du ju henne en del av hennes valmöjligheter? Är det bättre än att förvägra en pojke en rosa tröja?
    Nu när hon är 4 år, ja... När hon är äldre, antagligen inte... Ju äldre hon är desto bättre kan hon hantera reaktionerna och hennes vilja ber mer "värd" ju äldre hon blir också.

Som jag sa innan så anser jag att hon tjänar mer av att undvika klänning. Men vad förlorar hon på att inte bära klänning???
    O varför skulle en pojke inte få bära rosa tröja?
  • lunkentuss
    vivi85 skrev 2011-02-24 18:20:59 följande:
    My god!

Jävla könshysteri!! Pojkar är pojkar o tvärtom!!! Vi ÄR olika kön, varför ska man dölja det?????
    Förutom själva könet, på vilket sätt är vi olika menar du?
  • lunkentuss
    lagamba skrev 2011-02-24 18:48:20 följande:
    Killar och tjejer är olika på alla sätt..såpass olika att man tom. kan säga att könet är det som är mest likt! ;)
    Du förstår väl att det beror på att vi uppfostrar barnen på olika sätt beroende på könet?
  • lunkentuss
    lagamba skrev 2011-02-24 18:59:17 följande:
    Nej absolut inte..killar och tjejer har på många sätt varit olik varandra sedan början. Det går inte att skylla på att Vi har skapat denna stora skillnad. Vi är olika, har olika hormoner som styr olika beteenden..kort sagt olika!
    Du tror alltså att kvinnan av naturen är mjuk, omhändertagande, lugn, gör sig bättre i hemmet, älskar rosa, är rädd för småkryp osv osv o att män är starka, tuffa, modiga, bilmeckare?

Det stör inte dig att kvinnan anser vara det svaga könet?
  • lunkentuss
    ricken skrev 2011-02-24 19:04:18 följande:
    Om man kollar tex diagnoser för olika psykiska sjukdommar så är symtomerna ofta definerade med olika symtom av sjukdomen beroende på om pasienten är man eller kvinna. Detta gäller också kroppsliga sjukdomar. Och behandlingarna är olika beroende på vilket kön man har i många fall.
    'Är inte detta bevis nog för att vi inte är så lika varandra.  
    Jag tror detta är rent skitsnack helt enkelt och oavsett om man tror det är biologiskt (tillåt mig skratta) eller om vi själva skapat detta så vill väl alla leva jämställt så varför inte kämpa för det???
  • lunkentuss
    lunkentuss skrev 2011-02-24 19:07:04 följande:
    Jag tror detta är rent skitsnack helt enkelt och oavsett om man tror det är biologiskt (tillåt mig skratta) eller om vi själva skapat detta så vill väl alla leva jämställt så varför inte kämpa för det???
    inte skitsnack att sjukdom o behandling kan vara olika mellan könen, men det har inget o göra med beteendet!
  • lunkentuss
    ricken skrev 2011-02-24 19:10:16 följande:
    Varför kan man inte uppskatta  olikheterna hos män och kvinnor. Att dom egenskaper kvinnor generellt besitter har lika stort värde som dom egenskaper männen har. Varför kan vi inte försöka värdera våra olikheter högre istället för att försöka radera dom under jämställdhetens flagga?
    Därför att det inte är så enkelt. Baksidan av detta är dels att kvinnan är det svaga könet och det är mycket negativ fokus på kvinnan o hennes kropp (ingen slump att det är unga tjejer som får ätstörningar, att det är kvinnor som våldtas o misshandlas, har lägre lön osv)

Eftersom vi (flickor och pojkar) uppfostras med bilden av hur kvinnor o män är så lever man ju efter det. (se all reklam tex där mannen dominerar o kvinnan objektifieras) DETTA får gärna raderas o inget jag vill uppskatta...
  • lunkentuss
    lagamba skrev 2011-02-24 19:09:04 följande:
    Dessa ord är främmande för mig..när har jag skrivit det? Men när du ändå nämner så JA kvinnor är mer mjuka och lagar mat o tar hand om hushåll medans männen är jägare..har inte det varit så här sedan stenåldern??!!

Men det var inte de skillnaderna jag syftade på utan även andra..vi är olika på alla sätt..de enda likheterna är de mänskliga likheterna!
    Ja för stenåldern är ju nåt o sträva efter

Eftersom du inte svarade på vilka skillnader du syftade på så får du en tredje chans nu då -vilka syftar du på??
  • lunkentuss
    ricken skrev 2011-02-24 19:23:01 följande:
    Detta är fakta inte skitsnack. Kolla diagnos för ADHD olika symtomer på samma sjukdom. Kvinnor med ADHD visar inte sina symptom på samma sätt som män. Vuxna kvinnor kämpar ofta hårt för att dölja sina brister och har många gånger helt andra symptom som depression, missbruk, utbrändhet, fibromyalgi som de får behandling mot. Numera finns det anpassade test som ska hitta ADHD hos kvinnor. Först görs ett scanning test med 6 frågor om de ger utslag så är det idé att gå vidare.
    Det är inte skitsnack bara för att du inte förstår.

Vad är jämnställt för dig? Att som kvinna få massa hår i röven och göra tunga kroppsarbeten  och ta ut ungsplåten utan grytlappar? 
    För mig är jämnställdhet att låta människor göra vad dom är bra på och ger livsglädje. Om det innebär att man vill vara hemmafru/man åt sina barn eller jobba som sopgubbe/sopkvinna beats me.
    kolla inlägg 86

Jämställdhet för mig är att alla ska få samma möjligheter från början och JA få välja själva. Men det är inte att välja själv när man lär småtjejer att vara på ett sätt o småkillar på ett helt annat.
  • lunkentuss
    ricken skrev 2011-02-24 19:31:41 följande:
    Så ur din synvinkel är det bara kvinnor som får ätstörningar och har sjuka kroppsideal??????????????????????????????
    Mäns kroppar är minst lika objektifiearde hor många pojkar har inte skadat ryggen för livet genom tunga lyft på gym eller på jobb för att det är det manliga idealet. Arnold swartzneger tex
    Om det är nått som du vill ändra på så börja hos dig själv. Ingen kommer att tycka mindre om dig för det. Men respektera att andra inte har samma mål och idial.
    Jag har fått nog! Good bajs 
    Att tjejer/kvinnor är mer utsatta än män kan du ju knappast förneka?
  • lunkentuss
    lagamba skrev 2011-02-24 21:20:45 följande:

Ja listan blir lång om jag ska ta upp alla olikheter...frågan är hur många likheter det finns och inte hur många olikheter!

Hade jag haft orken hade jag hållt en kvällskurs men efter kvällens simtur finns varken lusten eller orken så jag hänvisar dig till www.justfuckinggoogleit.com/ :)

Ja så kan man ju också avsluta sin argument
Svar på tråden Pojke i klänning?!