Inlägg från: ricken |Visa alla inlägg
  • ricken

Pojke i klänning?!

Mamsis skrev 2011-02-25 19:23:11 följande:
    Hahaha, i den här kylan!!!????  Never Inte för att jag har dagisbarn men ändå.. Skulle jag gånaken skulle jag antagligen bli anmäld för förargelseväckande beteende eller blottning om det nu finns...
    Åhh ledsen om du misstolkade mitt inlägg.
    Jag är inge kåt gubbe som dregglar efter mammor, jag är ironisk.
    Om man vill provocera och bryta normer kan man ju göra det själv genom att tex gå naken. Istället för att anv sina barn. Det är klart det är sött med barn i klänningar oavsätt kön men känns fel att uttsätta dem för onödigt lidande. 
  • ricken
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 19:33:07 följande:
    Hur kom empati in i bilden? Du var den som talade om primitiva åsikter & jag påtalade bara att det är just människors normtänk som är en av dom mest primitiva delarna vi har i vårat samhälle. Det är sprunget ur primitiva instinkter, det är inte mer med den saken. Sedan kan man tycka att det är bra eller dåligt, men fakta är fakta.

Ser absolut inte varför det skulle vara negativt för barnet. Har man ett stort behov av att bli accepterad av en majoritet kan det säkert bli trist att inte veta vad man bör göra för att tillfredsställa majoriteten, men jag har absolut inga planer på att uppfostra några barn efter det normativa samhällets regler. Att vara människa bör vara friare än så. Jag kan påtala "Det där är inte normalt, men det är OK!"
    Så länge du inte är kriminell eller missanpassad så följer du sociala normer vare sig du vill eller inte. Och jag tror inte man är empatisk genom att förkasta dem. 
    Skippa normer och snacka empati istället då tar man bort fokus på att förändra saker som inte har någon betydelse. Och man kanske kan börja uppsakatta olikheterna hos varandra och våra genusroller.
  • ricken
    Mamsis skrev 2011-02-25 19:42:38 följande:
    Joo, fast som jag skrev i mitt förra inlägg så tar jag för givet att det är BARNET som vill ha klänning på sig. Inte föräldrarna som vill tvinga på barnet ett tänk som det kanske inte har själv.
    Ja absolut men om barnet är en tjej och vill ha burka skulle du köpa det till henne då?
  • ricken
    Veladis skrev 2011-02-25 19:53:25 följande:
    Nej.
    Av helt andra skäl än baserat på barnets kön.
    Nej och då kanske man skall dra gränsen vid att tjejer har skjol och inte pojkar.  Likadant som man inte bör sätta religion stämpel på barn kanske man inte skall sätta transa stämpel på dom heller.
  • ricken
    Mamsis skrev 2011-02-25 20:11:17 följande:
    Ja. Mina barn får själva prova vilka kläder de trivs i. Min numera 15 åriga dotter hade i stort sett alltid kläder i blått, grått och grönt, gärna med spindelmannen på.
    Min 12 åring har helst valt glittrigt rosa lila med söta ponnyhästar på.

Hade de velat ha burka hade jag gjort min bästa för att hitta en åt dem. Om de sen tyckte det var ett praktiskt och skönt plagg hade jag köpt fler.
    Ja i den åldern skulle jag det med! Men jag skulle aldrig köpa burka till mitt barn i dagisåldern. 
  • ricken

Men om min son skulle vilja ha burka så skulle han få ha det , självklart! Eftersom han går i första klass och kan avgöra vad som är bäst för honom själv.

• ricken
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 20:17:49 följande:
    Att vara missanpassad ser jag inget fel i. Hellre det än att vara oförmögen till kritiskt tänkande. Jag är dock en ganska empatisk person vill jag tro, senast igår var två vänner mycket tacksamma då jag på ett bra sätt hade lyssnat, förstått & hjälpt dom i svåra livsproblem. Att tala om empati ser jag inte anledningen till, jag har aldrig märkt att 'missanpassade' människor skulle ha sämre empatisk förmåga. Snarare tvärtom då dessa ofta kan förstå att någon vill göra på sitt sätt (det normativa). Många normativa vägrar dock inse att andra anser att det är roligare att gå sin egen väg.
    Att vara missanpassad gör dig inte mindre värd som människa. Det finns ett bra socialt skyddsnät i sverige som hjälper socialt missanpassade ungdommar i skolan som halkat snett och hannat i kriminalitet. Och det finns hjälp för barn som hamnat i missanpassade familjer. Men som du förstår finns det ett klart samband mellan att vilja passa in och vara empatisk. Och sambandet är social färdighet. Jag menar att om man är väldigt upptagen med att bryta sociala normer så kanske det inte är så empatiskt imot barnet som kanske blir mobbat pga tex kläder.
  • ricken
    Mamsis skrev 2011-02-25 20:31:45 följande:
    Det hade jag, om barnet (vilka mina har varit) är verbalt nog att uttrycka en önskan om att ha burka men jag tvivlar på att något barn anser att burka är ett bra lekplagg
    Om barnet vill gå naket till dagis då och det är varmt skulle du inte säga ifrån då heller? Eller skulle du ta fram burkan?
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 20:38:02 följande:
    Det där var kanske dagens dummaste. Så jag som, på grund av att jag varit mobbad av dessa "välanpassade" och "normativa" personer, valt att gå min egen väg så är jag därför MINDRE empatisk än mina mobbare???

Om något så är det tvärtom så att de som bryter mot normer är MER empatiska, eftersom de sett mer, gjort mer, och förstår att även ickenormativa personer är just personer. Emedan de normativa glatt mobbar allt och alla som inte passar in i deras snäva mall. Att gilla folk som är exakt likadana som en själv är inte empati. Att kunna förstå många eller alla, DET är empati.
    Jag förstår att du inte förstår vad jag menar men det gör inget:)
  • ricken

Missanpassade ungdomar är oftast dom som mobbar.

Svar på tråden Pojke i klänning?!