LEIONINJA skrev 2011-02-25 19:33:07 följande:
Hur kom empati in i bilden? Du var den som talade om primitiva åsikter & jag påtalade bara att det är just människors normtänk som är en av dom mest primitiva delarna vi har i vårat samhälle. Det är sprunget ur primitiva instinkter, det är inte mer med den saken. Sedan kan man tycka att det är bra eller dåligt, men fakta är fakta.
Ser absolut inte varför det skulle vara negativt för barnet. Har man ett stort behov av att bli accepterad av en majoritet kan det säkert bli trist att inte veta vad man bör göra för att tillfredsställa majoriteten, men jag har absolut inga planer på att uppfostra några barn efter det normativa samhällets regler. Att vara människa bör vara friare än så. Jag kan påtala "Det där är inte normalt, men det är OK!"
Så länge du inte är kriminell eller missanpassad så följer du sociala normer vare sig du vill eller inte. Och jag tror inte man är empatisk genom att förkasta dem.
Skippa normer och snacka empati istället då tar man bort fokus på att förändra saker som inte har någon betydelse. Och man kanske kan börja uppsakatta olikheterna hos varandra och våra genusroller.