Inlägg från: Decnet |Visa alla inlägg
  • Decnet

Pojke i klänning?!

ricken skrev 2011-02-26 11:19:37 följande:
    Fast alla har rätt och fel på samma gång så orka diskutera igentligen. 
    Precis.. Fan.. jag gillar dina inlägg.. För det ligger mer logik i dina texter än du förmodligen menat från början.. Jag skulle kunna dra en uppsats-parallell till "Alla har rätt och fel på samma gång" men precis som du säger.. "orka diskuttera"..

Alla lever i sin egna bubbla byggd på uppväxt och tradioner, etnicitet och erfarenheter och istället för att acceptera olikheten som sådan, finns det människor som handlar utefter "Mer rätt, Mer fel"..

Diskuttera är aldrig fel.. Filosofi över lag är jävligt kul.. Att sönderanalysera både beteendemönster och människor så till den milda grad att man till slut kommer till insikt om att värderingarna varje enskild person har är lika betydelsefull i slutändan som det "stoft" som binder samman dig på molekylärnivå.. Det vill säga.. Allt och inget.. på samma gång.. Hade det inte varit för mellanrummet och icke-existensen mellan molekylerna hade du inte varit den du är idag..

*Flummar iväg till kaffebryggaren*
    I need you to step out of the car sir...
  • Decnet
    ricken skrev 2011-02-26 11:40:11 följande:
    Tack! Ja global upplysning och media iform av internett och andra komunikationsmedel gör att man måste ta hänsyn till, tex muslimer i arabvärlden här i sverige, eller hur vi uttalar oss om USA (Julian assange).
       Men fördelarna är många också. Vi kunde bistå Hiaiti på ett snabbt sätt  och Arabvärlden håller på att förändras politiskt. Vi kan se och höra folk Twittra blogga från U länder och få mer empati för dem. Och undertiden blir den största tråden istället om huruvida pojkar kan ha klänning eller inte:/
    Precis.. lite som att se det som ett gigantiskt matberg.. Det har sina fördelar.. även om hälften kommer hinna ruttna innan det gjort någon form av nytta, men i det stora hela så är det ett steg i rätt riktning absolut.. för det är mat..

Precis som med internet exempelvis.. Det plockar bort det faktum att man inte står och diskutterar över staketet med nåsånär likasinnad granne med nåsånär identisk uppväxt för att kunna acceptera och identifiera sig själv i grannens resonemang. Här får vi plötsligt en värld serverad framför oss där människor är så olika så att det går från att vara ett äpple i ena änden till det hydraliskt mekaniserade vred som håller goldenbridge på plats.. flum flum igen.. sorry..

Poängen är väl att såvida man inte kan acceptera att individerna ÄR olika, och istället använda den olikheten till något konstruktivt för att antingen stärka ens egna åsikter alternativt få en subjektiv bedömning på sakfrågan, används den informationen istället på precis samma sätt som grannen använder hagelbössa för att jaga bort inkräktare på hans tomt..
  • Decnet
    ricken skrev 2011-02-26 11:43:45 följande:
    Haha var det du som skrev "livet är bara ett uppehåll i inexistensen" på biograftoans vägg?
    Låter som något troligt jag skulle kunnat kladda ner på skithusdörren för att försätta allmänheten i någon form av tanke-koma då individen sitter och fekalomerar men med chans att komma till insikt om meningslösheten i hans liv som anledningen till varför han sitter där...

... till följd av masssuicidal handling i hela kommunen..

<--"I shall rule the woooorld" - Plankton
  • Decnet
    Veladis skrev 2011-02-26 12:03:25 följande:
    Han = min son.
    Min man hade däremot en fladdrig tunika på sig häromveckan. Hans vilja är inte heller underordnad min.
    OMG!.. Ditt inlägg öppnade precis en helt ny värld av outforskad mark att ta tag i som könsneutraliserande.. Varför benämna Mannen som man?.. eller fru som fru? Varför egentligen benämna barn som barn när vi alla är människor eller det gelastiska H2O-paket vi egentligen är? Varför egentligen säga att rätt är rätt och fel är fel då frågan är relativ till person och sak? Varför säga att det har betydelse över huvudtaget då jag än så länge inte träffat på en enda pingvin som engagerat sig i sakfrågan? Alla frågor och restriktironerande svar... som dessutom var ett påhittat ord för att få allmänheten skall få ännu fler frågetecken att bry sig om.. ha ha..

...no offence..
  • Decnet

Glöm inte att kvinnorna skall bära "kilten" utan trosor för att vara traditionsenlig.. precis på samma sätt traditionsklädslar uppenbarligen har med det hela att göra.. Är det ok om jag bär mina kläder in och ut? Är det dessutom ok att jag säger åt folk att dom är trångsynta som helvete om dom påpekar min klädsel åt nåt håll?

Är det ok om jag skickar min grabb till skolan i en potatissäck med hål för ENA armen endbart? Eller anses det kanske fel att han inte har hål för huvet då? Är det ok om jag skickar in son till skolan i en potatissäck med hål för ena armen som dessutom är vänd UT och IN?.. aaaah.. svåra frågor.. framför allt om man skall i samma veva hålla folks åsikter om att det ser för jävligt ut borta från individen..

Inochutvänd potatis-säck som bara täcker överkroppen, men enligt skottetraditionerna fullkomligt näck undertill som waineneindianerna, i ett par träskor ala Japansk 3000 bc stil? MED en bushmantattuering i ansiktet.. OCH istället för ryggsäck skickar jag med en exclusiv 30.000 kronors gucci-handväska för att inte folk skall få för sig att han kommer från en fattig familj.. OCH tala om hur trångsynta människor som opponerar sig om utstyrseln är.. För han är minsann ingen "pojk".. Han valde idag att vara ett föremål istället för barn.. han ville i sin artistiska lilla bubbla porträttera föremålet "mobbad".. Vilket han tekniskt sett har rätt till..

Extremt?.. förmodligen lika extremt som vissa anser en klänning passar män.. och jag förstår båda hållen..

Ser det förjävligt ut så ser det förjävligt ut.. Enkelt simpelt och uppenbart.. Sen om det är klänning eller potatis-säck är skitsamma.. "namnet" på klädesplagget talar inte om hur jag skall bemöta plagget..

• Decnet

*host*...

www.pageantinfo.com/

Sen om det varit itutade från vuxna eller inte.. men uppenbarligen finns det tillräckligt stor marknad för att göra evenemang över "hur lite oavsett ålder barn bryr sig om kläder och utseende".. Det gäller tydligen barn ända ner till.... 0 års ålder?.. Det du..

Tänk på det nästa gång ni skiter ut en unge.. Det kan hända att hon eller han fullkomligt AVSKYR den rosa sängen ni köpte in i tron om att ungen inte har en smak redan från början..

*tihi...

• Decnet
    fönster mot vägen skrev 2011-02-26 13:28:21 följande:
    Menar byxor som låter när man går..de prasslar lite. Alltså prasselbyxor
    Ah.. dom kommer jag ihåg.. Jag hade ett par svarta michaeljackson läderimitations-varianter när jag gick på danskola när jag var liten.. tillsammans med seniorerna dessutom..

"Tyvärr" slöt jag dansskolan för det var lite bögigt, framför allt i kombination med att man kom till insikt om att modet ändrade sig även på dansskolorna till nåt jefla könsneutraliserat trikåhelveten på både tjejerna och killarna och min mättnad av att titta på tjejerna som skuttade omkring som något riktigt feminint byttes ut mot något lika erotiskt som korvstoppning...
  • Decnet

Satt och konstaterade en sak..

Jag skulle förmodligen ta en man eller pojke i klänning lika seriöst som allmänheten ser på Thomas Di Leva..

"Kul prick, men ge honom inga betydande ansvarsuppgifter för alla oss andra..."

• Decnet

Människan lär juh vara bra mycket mer idiot än jag kunnat ana om det finns människor där ute som verkligen ler och har smilfink-beteende åt något som både jag själv och vad jag vet MÅNGA för att inte tala om FÖRBANNAT MÅNGA skulle se som jävligt knas att ha på sig?..

Är människan verkligen så pass avtrubbad att man inte skulle bry sig nämnvärt om Sylvester stalone dök upp en brudklänning på permanent basis?..

Skulle filmen brokeback mountain vara lika slagkraftig och SAMTLIGA manliga skådespelare bar klänning i filmen istället, och INGEN i biografen rörde en min åt självaste utstyrseln?..

Vågar ni på allvar säga att en "normalt" funtad människa INTE skulle se det lustiga i att en klänning finns på en man?.. och ni som kommer dragandes med bilder på den ena modellen efter den andra och "hävdar" att det är tillräckligt med substans bakom det för att legalisera klänning som könsneutral.. WTF????

Om folk väljer att skicka sina ungar till dagis, skola, och fan o hans moster i annat än vad DU OCH JAG anser som behörig klädsel UTAN några undantag, får man juh faktiskt ta konsekvensen utav att det finns STOR risk att klädseln blir påpekad..

På samma sätt jag skakar på huvet utan att nämnvärt såga personen i "klänningen" på Thomas Di Leva...

Tro fan man pekar ut den svarta fläcken på den vita väggen och vill måla över den för att få en helhet, och tyvärr är det så människan är funtad..

Om erat BARN inte kan upprätthålla det som KRÄVS när hon är annorlunda och påvisar en stabilitet trotts att hela havet gungar av åsikter skall ni ha förbannat klart för er att det är ni som föräldrar som bokstavligen sitter och håller barnens självinsikt, respekt, självförtroende och framtid på en knivs egg....

Sen behöver det inte handla om mobbing.. Då vi är alla överrens om vad clownnäsan symboliserar.. Jag vågar väl bara säga att alla har vi clownnäsor där ute, och en clownäsa betalar sig i skratt... U do the effin math om ni skickar era kids till skolan i skit ni även vet om själva skulle se förbannat fånigt ut i resten av klassens ögon..

Till Puss: Va bra att din knatte sprang iväg till skolan i nattlinnet och allt gick såååå bra!.. Hälsa honom att klassens lilla tjockis skall göra samma sak och så jämför vi resultat!!!!!!.. JAAAAA VA JOOOOOLIT!!!!..

Du fattar väl själv att ett undantag bekräftar inte en regel... Att sitta och ducka för att människor INTE har tycke och smak är juh inte bara korkat.. det är ansvarslöst och se den struktur människan byggt upp om än kontroversiell i många fall.. men strukturen och klädkoden finns där.. och det är oavsett om ni klär era kids i clowmaterial eller inte...

Be bara till fan och hans moster att det inte finns någon där ute som sätter mobbar-stenen i rullning för er unge, för då skall jag personligen hälsa knatten vid äldre ålder vems "Ansvar" det var som såg till att en person blev ännu mer förlöjligad än vad samhället krävde.. och att mamma/pappa påbjöd det..."

Oliktänkare finns.. Olika smaker finns.. Olika färger finns.. Olika människor finns.. VI ÄR OLIKA... Försök inte blunda för det mer än nödvändigt.. Det målar bara upp er själva som de största idioterna på den här planeten om ni verkligen tror om att ingen skulle minsann bry sig om någon kom spatserandes i klänning och tyvärr vågar jag väl säga gäller båda könen idag..

<--Skall hämta kaffe...

• Decnet
    puss skrev 2011-02-27 10:14:52 följande:
    men stallone skrattar men väl altid åt? oavsett klädesplagg?
    Mmmm.. så är det juh.. Vissa förtjänas att "skrattas åt" lite mer än alla andra.. ha ha.. Kul att du forstod inlägget..
  • Decnet
    Pejgan skrev 2011-02-27 10:27:22 följande:
    Decnet, jag tror du förenklar mekanismerna bakom mobbing.

De jag känner som varit utsatta för mobbing har i nästan alla fall varit barn som haft någon form av svaghet som mobbaren kan hoppa på. För duktiga i skolan, tjocka, glasögon, tandställning, rödhåriga, tröga, blyga.... Kan vara precis vad som helst.

I de fall de blivit utsatta pga sin klädsel så har det ALDRIG varit barn/vuxna som självmant valt kläderna utan det har varit antingen att deras föräldrar haft uselt med pengar så de tvingats till skolan i trasiga/urtvättade/20 år gamla kläder (och de har kännt sig dåliga pga det = bra grogund för mobbing. Mobbare kan lukta sig till svagheter på mils avstånd...) ELLER att de desperat försökt "passa in" och därför haft kläder som inte riktigt är deras stil (och då kännt sig obekväma = bra grogrund för mobbing som ovan)

Själv blev jag mobbad för att jag var duktig i skolan, för att jag var för benägen att alla skulle tycka om mig (=bästa sortens hackkyckling) och för att jag hade problem med svettning. Det hade inte spelat någon roll överhuvudtaget vad jag kom i för kläder, det var kört. Jag hade kunnat vara den snyggaste och mest hippt klädda i hela Sverige, de hade ändå hittat något att hacka på.

Min kompis däremot som alltid ALLTID varit otroligt trygg och säker i sig själv och sin stil, hon kunde komma i ankdräkt till skolan och starta en trend. Hon brydde sig inte om ifall andra tyckte hon var knäpp och därmed blev hon heller inte mobbad. 

Min erfarenhet vad gäller mina egna barn är att små barn inte bryr sig. De kan fråga när något avviker mot deras syn på världen men de accepterar förklaringar. Det är VUXNA ( & äldre barn) som verkligen stör sig.
    Ah intellekt.. trevligt.. Jag förenklade i den mån som tråden orkar med att både läsa inlägg och förstå sig på den enklaste text utan att tröttna halvvägs på den poäng som vill ha sagts.

Jag håller för det första fullständigt med dig i ditt inlägg när det gäller det komplexa i både beteendevetenskap och sociala experiment. Precis som du säger så är det mobbarna som kan lukta sig till en svaghet.. Varför ens äventyra att mobbarna får eld på sin kvarn om du är medveten om att personen du skickar rakt in i elden löper en enkel procents chans till att inte kunna försvara sig?.. Om än inte att skicka iväg dom som i mitt tycke skulle vara provokativt nog i klänning?

Att kunna hantera en mobbare är ett hantverk i sig själv och det är långt ifrån alla barn som kan hantera en situation där individen är psykiskt eller emotionellt kränkt. Framför allt med tanke på att en enkel händelse kan ge "skada"/"nytta" för resten av individens liv.. bokstavligen..

Som sagt.. jag har tagit med ditt resonemang i kalkylen när jag skrev föregående inlägg men det också till hänsyn för respektivas förmåga till att förstå enkel text före att räkna in alla de variabler man behöver för att få en rättmätlig aspekt på hur "allmäneheten"/"majoriteten" skulle se på en människa komma gåendes i klänning etc.. Att ta ett genomsnitt där ingen unge ser ut som brad pitt.. heller inte svullo med 20 kilo övervikt i ansiktet.. Vissa kan bära upp klänningen.. vissa kan det inte.. Vilka som bemöts hur vet vi inte förrens eldprovet har genomförts genom att aktivt visa upp vederbörande i en situation där majoriteten "tror sig tro" att det är en klädsel som är ämnad för "kvinnor"..

Det jag kort och gott säger är att jag ifrågasätter dom föräldrar som ens äventyrar att deras barn skulle hamna i någon psykosomatisk situation där "dom får stå för vem dom är" till följd av att bli sågad av en allmänhet även om det var ämnat som något positivt..

Det är deras rättighet att klä sig hur dom vill, men det är deras skyldighet att inräkna konsekvenserna som komma skall... oavsett ålder.. Man kan inte hjälpa hur en omgivning bemöter dig, Men man kan manipulera en omgivning i rätt riktning genom att ge åskådarna vad dom förväntar sig..
  • Decnet
    Quintus Zebra skrev 2011-02-27 22:27:38 följande:
    Inget säger det, och jag menar inte att påstå att någon tvingar barnen. Men det är bara att titta i historien så ser man att trender ofta får motreaktioner. Och att barnen gör revolt mot föräldrarnas idéer är ju inget ovanligt, så när man får barnbarn får man nog räkna med att finna sig i att få anpassa sig efter andra idéer kring uppfostring av barn än de man själv har.
    Kunde inte ha sagt det bättre själv.. Jag vågar väl såga mänskligheten och säga det att människan har inte det i sig än så länge, att just kunna per naturel anpassa sig utefter avvikelser och se det med accepterande ögon före att betona avvikelsen..

När man som idiot betonar avvikelsen i negativt format och dessutom gör resterande i grupp medvetna om avvikelsen föds också mobbnings-syndromet.. tyvärr..

En klänning som folket på 2011 inte är beredda (än så länge) att se på en man exempelvis är bara ett av miljontals exempel den enskilda inte kan "acceptera" som avvikelse på något som man "i alla tider" har sett i andra miljöer..

Ekvationen är jävligt enkel och det bottnar i människans sätt att anpassa sig och fördömma det okända och outforskade. För majoriteten är det jävligt främmande att plötsligt se någon som man är van att se i 100% av fallen på annat territorium.. Ett fåtal individer och gränsbrytare skulle exempelvis gå fram och skaka hand med utomjordisk "blob" före att sätta en kula i pannan på skiten för att man är rädd för det/den..

Att barnen gör revolt är heller inte någon svår ekvation. Att beräknande gå in för att bryta de trender och ideér som man varit itutad redan från början som härstammar i moraliskt och etiskt rätt och hävda att polariteten är det riktigt initiativet på grund av tröttheten i att följa både lagar, standarder och tekniskt sett det rutinmässiga livet man utsätts för som barn.. men för att återgå till första "kapitlet" i texten så är första generationen (som födde principen bakom ett speciellt beteende) inte accepterande av avvikelsen förrens den har blivit en normalitet i samhället och att "fler än en" har hakat på den såkallade "trenden"..

...typ..
Svar på tråden Pojke i klänning?!