Inlägg från: Lilith Dark |Visa alla inlägg
  • Lilith Dark

Pojke i klänning?!

Lingonflickan skrev 2011-03-14 10:58:53 följande:
    Lägg av!! Det går inte att diskutera med såna som dig som dömer ut andras argument. Ungefär som att jag skulle säga: Kom nu inte och försvara könsrollernas onaturlighet med att kön är en social konstruktion för det är inte ett vettigt argument.

Fine klänning ÄR ett tjejplagg, det är för mig ett argument som säger allt, men eftersom det inte passar din åsikt får du väl fortsätta anse att jag inte har några vettiga argument om det får dig att må bättre och tror att du gjort schack matt med mig. (Vilket btw är total villfarelse, men lev du i förnekelse om det får dig att må bättre)
    Nej det är inte ett argument att något ÄR så. Det är en personlig uppfattning och ingen universal sanning. För dig ÄR det så. För mig ÄR det inte så. Så nästa gång ber mig om belägg för min åsikt så ska det alltså räcka med att säga att det ÄR så. Fan, då borde jag ha fått toppbetyg i skolan, jag hade ju bara kunnat nöja mig med att säga att det ÄR så. Däremot så kan jag peka på fler fakta om att klänning INTE är ett kvinnoplagg, än vad du kan på att det ÄR ett kvinnoplagg. Så nej, jag tror inte att jag gjorde schack matt med dig, för det gjorde du så bra själv med just det där inlägget.
  • Lilith Dark
    KlasKristian skrev 2011-03-14 13:36:32 följande:
    Jag sa inte att just klänningbärandet är en biologisk grej, eller gjorde jag det?

Jag tror inte man kan utesluta att det finna generella beteendemönster hos män och kvinnor som är mer biologiskt än socialt betingande. T.ex. kan en anledning till detta vara att kvinnorna föder barn medan männen inte gör det.
    Eller så kan det vara så att kvinnor föder barn för att det är en fysisk skillnad mellan män och kvinnor, som möjliggör kvinnor men inte män att föda barn? Ingen har har ifrågasatt de fysiska skillnaderna, däremot är vi många som ifrågasätter om beteenden hos män och kvinnor är något vi föds med, eller som vi lär oss som redan som små av omgivningen.
  • Lilith Dark
    KlasKristian skrev 2011-03-14 13:40:13 följande:
    Du tror inte det kan vara så att just denna biologiska skillnad också leder till att det kan finnas generella beteendemönster och instinkter som följer därav?
    Nej, jag tror att det är inlärt, däremot så tror jag inte att allt är medvetet utan vi gör helt enkelt så som vi fick lära oss att de vuxna gjorde när vi var små.
  • Lilith Dark
    plumpeach skrev 2011-03-14 13:32:18 följande:
    Jag är en tjej. 
    "DNA är ärftlighetens molekyl och innehåller all information om de ärftliga egenskaperna hos en organism" (Wikipedia)
    Var i mitt DNA finns informationen att jag passar att ha klänning? Var i "Linus" DNA står det att han inte bör ha klänning?
    Kan någon som inte tror att kön är en social konstruktion besvara frågan?  
    Men eftersom DNA är till hälften mammans och till hälften pappans så har ju alla 50%manligt och 50% kvinnligt om man ska förenkla det hela något förskräckligt, och då är det ju 50% chans att killar vill ha klänning trots att trångsynta människor hävdar bestämt att det är ett kvinnoplagg. Så då är det ju inte helt orimligt att det står i  "Linus" DNA att han bör ha klänning.
  • Lilith Dark
    apanssonsmamma skrev 2011-03-14 13:43:44 följande:
    Känns som det gått lite väl långt om man sätter på sin son klänning..
    Att vara könsneutral är ju inte att vända på det..
    O det sitter väl knappast i färger o kläder om man vill ändra nåt.

Stackars unge. 
    Nej det handlar om att ge alla samma möjligheter, oavsett kön. Och läser du här så kan vi se att det sitter väldigt mycket i kläder och färger. Killar får inte ha klänning eller rosa utan ska ha blåa kläder med spiderman typ.
  • Lilith Dark
    apanssonsmamma skrev 2011-03-14 13:51:31 följande:
    Läs det jag skrev nyss.
    Fine om HAN vill ha det men om föräldrar prackar på sina ungar sina åsikter o ställningstaganden är man sjuk anser jag.
    Det är att KRÄNKA ett barn. 
    Men hur vet du att pojken i TS inte ville ha klänning? Själv har jag en son som älskar klänningar och blir överlycklig varje gång hans syster växer ut någon av sina så att han kan få ha den. Däremot har jag en dotter som inte är så förtjust i klänningar utan bara använder det på sommaren när det är riktigt varmt. Så det är inte ofta han får ärva klänningar.
  • Lilith Dark
    apanssonsmamma skrev 2011-03-14 13:56:16 följande:
    Jag får tycka som jag tycker.
    Jag personligen skulle inte ha klänning på min son som vanligt plagg, om han vill klä ut sig, kör på
    Men nånstans finns det en gräns, FÖR MIG.
    Ni andra får väl göra som ni vill med era barn. 
    Så du tycker att du gör rätt som vägrar din son nånting han, rent hypotetiskt, skulle vilja sätta på sig? Då undrar jag, varför skulle han inte få ha en klänning på sig om han skulle vilja?
  • Lilith Dark
    Rockabilly skrev 2011-03-14 14:03:50 följande:
    Men klänning är för tjejer, kvinnor, fruntimmer!! INTE gjord för pojkar, män, herrar.. Det finns väl en anledning till att det inte finns klänningar på herravdelning/pojkavdelningar. Det är för tjejer! Samma med att det inte finns skor med 12 cm klack och remmar. Skulle du ta på det på din 2 åring om han vill det med? Eller om han vill ha smink, får han det med?
    Vill du ha länkar till butiker som säljer klänningar och kjolar i herrmodell? Och H&M har haft herrkjolar i sitt sortiment.

Och nej, jag skulle inte låta min son ha 12 cm klack av samma anledning jag inte har det, jag vill inte bryta benet. Och smink får han ha när han kommer upp i den åldern där det är ok med smink, precis som min sexåriga dotter.

Sen kanske du har missat helt att väldigt många tjejer tycker att det finns killar som är sexiga med smink och nagellack? Jay Smith och Johnny Depp i pirates är två väldigt bra exempel.
  • Lilith Dark
    Rockabilly skrev 2011-03-14 14:13:46 följande:
    Haha detta är ju helt sjukt! Säger bara stackars era söner om dem ska gå omkring i KLÄNNING på stan för att mamma genus säger så. Genus har gått till överdrift som vanligt.
    Lämnar denna diskussionen! Jag spyr. Kräks
    Huaa.. Vart är vi på väg..
    Jo men med tanke på vilken tidsålder ditt namnval här symboliserar så är det ju inte så förvånande att du tycker så.
  • Lilith Dark
    KlasKristian skrev 2011-03-14 14:29:27 följande:
    Varför är smink fel om inte klänning är det?
    För att smink är framtaget för att framhäva/dölja och attrahera.
Svar på tråden Pojke i klänning?!