-
Jo jag teror du har rätt, men jag har helelr inga större svårigheter med att se kvinnor lägga fram ett antal kläder till sitt banr (alla typiska "tjejkläder") och sedan låta barnet välja bland bara dem, för hon tänker nu bannemig så ska mit barn få ha på sig vad det vill. Lockar till kommentarer och förvånade blickar på stan, sådanna människor finns det alltid.Candelavern skrev 2011-02-25 09:07:25 följande:Jag har ärligt talat extremt svårt att tro att det finns människor som tvingar på sina söner klänning mot deras vilja, men klart att det finns idioter i alla läger. Det verkar dock vanilgare att man begränsar sina barn och inte tillåter dem ha vissa plagg eftersom de råkar ha en snopp istället för snippa.
-
Jag har aldrig sett en kille som tyckt att han ser fin ut i klänning utan puschande för föräldrar eller andra.
När den dagen kommer så kommer jag att ändra uppfattning.
Tiills det tänk på dragqueensen, ni tar ju deras jobb ifrån dem om alt ska bli könsneutralt. -
Anonym (NEJ) skrev 2011-02-25 09:35:21 följande:Aldrig att mina pojkar skulle få gå i klänning. Dom skulle aldrig vilja det heller. Dom vet att det är tjejer som har det. Likväl som smink o.s.v. Killar och tjejer är olika. Punkt slut. Man ska inte klaga om barn blir retade om man väljer såna kläder. Jag som förälder vägleder och hjälper mina barn för att underlätta deras liv. Ett barn kan inte bestämma vissa saker. Där vet vi vuxna bättre.
-
Fast dom tre som jag känner som är bögar bar alltid klänningar,lekte med dockor och barbie när dom var små. Väldigt tjejiga. Nu säger jag inte att alla blir bögar för det. Men dom sa till mig att dom visste det redan när dom var små att dom kände sig som tjejer. Vill pojken ha klänning-fine! men inte tvinga honomaugustisten skrev 2011-02-25 09:34:26 följande:Jag känner ganska många bögar och ingen enda av dem har någonsin klänning. Om ni är rädda för "bögkläder" är det snarast t-tröja och jeans som är farliga. Eller möjligen kostym (men i min bekantskapskrets är det inte alls lika bögigt).
Däremot känner jag en gift heterosexuell transvestit. Han jobbar på bank och klär sig i klänning ibland (men inte på jobbet - där har han kostym). Supertrevlig kille. Hans väg verkar väldigt rätt för honom - och hans fru verkar också nöjd.Usch!
-
Bög = "känna sig som tjej"?? Inte någon homosexuell människa jag känner känner sig som motsatt kön.Anonym skrev 2011-02-25 09:38:16 följande:Fast dom tre som jag känner som är bögar bar alltid klänningar,lekte med dockor och barbie när dom var små. Väldigt tjejiga. Nu säger jag inte att alla blir bögar för det. Men dom sa till mig att dom visste det redan när dom var små att dom kände sig som tjejer. Vill pojken ha klänning-fine! men inte tvinga honom
Usch!
Det som är specifikt för homosexualitet är att man tänder på folk av samma kön. Det är en sexuell läggning.
Att känna sig som motsatt kön och ha en önskan att byta = transsexualitet.
Kunskapsnivån härinne är skrämmande ibland... -
Det är så synd att det är så många som går omkring och är totalt obelästa när det kommer till genus.
Ibland undrar jag om ni skriver för att provocera, eller om ni verklilgen tycker så?
Att ni gör era barn en "tjänst" när ni leder in dem på "rätt väg" osv..
Att ni tror att det handlar om att man egentigen ville ha en flicka då man klär sin pojke i så kallade tjejkläder.
Och det mest skrattretande, att barn skulle Födas med Biologiskt Inbyggda åsikter om vilka färger och kläder som passar pojkar och vilka som passar flickor? Det är ju helt befängt!
Små barn är totalt oförstörda, och vi formar dem med våra åsikter och sätt att se på saker.
De barn som är elaka mot andra barn för att de tex har klänning på sig, är för att vuxna har sagt åt dem att det är "fel". De är inte födda med den åsikten. Så varför skapa sånna begränsningar för våra ungar?
Läs boken "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2" vetja.
Synd att inte fler intresserar sig av att ta reda på mer om vad det egentligen innebär att truga in sina barn i förutbestämda könsroller! -
Fast jag tycker inte detta alls handlar om att folk ska tro att de är gay eller något, känner massa som är bögar och flator, mina nära vänner, som jag totalt älskar
Jag anser att det finns en skillnad på om man inte är medveten om att man går i klänning och att det är "tjejjigt" än om man i vuxen ålder väljer att klä sig i klänning och kostym som tjej/kille.
Jag tycker inte alls det har med saken att göra, om det är gay eller inte.
Det är bara det, att det är inte ni här inne som sätter reglerna, det är äldre barn på skola och dagis, och vill ni utsätta era barn för att komma i klänning och bli mobbad(Jag har sett flera exempel)
Och att "ni borde fan skämmas", för VAD? att vi väljer det som vi tror är bäst för våra barn, att inte klä våra pojkar i klänning!? Jag vill inte "testa" och töja på gränserna och "se" om det skulle vara accepterat, som om mina barn skulle vara testkaniner! DET är sjukt, föräldrar som låter barnen ta smällen för att man själv har detta "genus"-tänk.
Bara för JAG tycker att det känns OK för mig, skulle jag ändå inte testa det på barnen. Utan jag som barnens förälder tycker att det är min uppgift att vägleda barnen! INTE att INTE bli "gay" eller vad som, utan från äldre barn som tycker det är tjejjigt och kanske alltid kommer bli klassad som tjejig eller "bögig".
För MIG känns det ok om min pojk vill tralla omkring här hemma i klänning. Men INTE på dagis eller skola!
Lägg ner och inse att det inte är ni som bestämmer vad som är rätt och fel! Barn kan vara riktig elaka mot någon som inte "passar" in..
-
De finns säkert om du går ut i verkligheten. Men du verkar snarast ta för givet att det är en påtvingad sak överhuvudtaget - att det ÄR mamman som bestämt att sonen ska ha klänning. Att det är en egen önskan från barnet verkar inte finnas?Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 09:59:37 följande:Okej, men jag säger bara att männen kanske skulle föregå med gott exempel? Det verkar ju mest vara kärringar som skriker att deras söner ska gå i klänning. Ser väldigt sällan pappor som stolt visar upp sina söner i klänning, och än mindre sig själva.
Om du förutsätter att de pojkar du ser i klänning är tvingade till det av en mamma så är det klart att du inte är öppen för att se eller veta något annat. -
Fast alla som har erfarenhet av det säger ju att det inte är så troligt (om vi nu talar förskolebarn). Små barn retas inte för kläder!Anonym (NEJ) skrev 2011-02-25 10:01:03 följande:Och skickar jag iväg mina pojkar i klänning, så är det ganska troligt.
-
Personligen får folk sätta på sina barn vad dom vill, men jag/vi skulle ALDRIG sätta på grabben klänning, ja möjligtvist om han skulle klä ut sig, men ALDRIG annars!! För jag anser att pojkar inte ska ha klänning!
Vill folk sätta på sina söner klänning, javisst, upp till dom, bara vi slipper! Vill grabben ha klänning, så kommer vi förklara att klänning är till tjejer! -
Varför skulle det vara kränkande för en pojke att ha klänning? Om pojken vill ha klänning på sig skulle det väl snarare vara kränkande att förneka honom det. Du verkar väldigt konservativ och outbildad i genusfrågor, TS. Förstår att mamman fräste åt dig. Barn måste få leka med identiteter och könsroller hur mycket de vill. Hoppas att du lär dig mera om könsroller så att du inte kränker dina egna barn och hindrar dem från att utvecklas till självständiga individer i en iver att vara så könstrollskonservativ som möjligt.
-
Vet du att mamman tvingade på sin son en klänning medan han förtvivlat skrek efter jeans och tröja med traktorer på? Eller kan det ha varit så att "Linus" själv ville ha klänningen? Och varför skulle inte pojkar kunna ha klänning?
-
Min yngsta vill ha nagellack och tofsar i håret (han har långt lockigt) och min äldsta ville inte alls. En pojke som vill ha klänning kan väl få låna syrrans, jag ser inget problem med det. Men att klä ut ett barn för att man själv har ett avvikande genusperspektiv är ju bara märkligt. Svårt att säga någonting om det eftersom vi inte vet vad som ligger bakom. Men hennes svar pekar ju på ett stort intresse för genusvetenskap...
*ler*
-
Fysiskt sett så är väl klänning inget problem för vuxna män heller. Eller är det något jag missat med själva formatet på klänningen - något som gör att just penisar inte fungerar att ha mellan benen när man har klänning på sig?
-
Jag tycker det är synd när barn har vita strumpbyxor och klänning på sig på dagis, oavsett kön. De är där för att leka och ha roligt, inte vara fina. Hur lätt är det att klättra i träd i vita strumpbyxor och klänning??
-
Jag baserar det på mina egna upplevelser av att ha klänning och strumpbyxor, inte alls lika bekvämt att leka i som ett par bra byxor (vem har sagt att det ska vara säckiga jeans??).puss skrev 2011-02-25 15:01:26 följande:varöfr skulle det inte vara det? strumpyxor lär ju vara lättare än säckiga jeans.
deesutom tippar jag på att alla har overall ute, så det spelar ju ingen roll vad de har under. eller hur??
Klänning passar på fest för mig, absolut inte dagis. Oavsett kön. -
Det är väl inget konstigt med det?