Inlägg från: KlasKristian |Visa alla inlägg
  • KlasKristian

Pojke i klänning?!

Candelavern skrev 2011-03-04 08:56:25 följande:
    En sak som jag reflekterat över är att rent generellt så verkar det som om alla "genusmotståndare" tror att "genusivrare" vill begränsa sina barn eller få alla att bli likadana, det är ju ett argument man sett genom hela tråden, alla vi villa göra alla till en "grå, könlös" massa. Inte en gång har jag sett någon som förespråkar genuspedagogik säga att de vill göra sin barn könlös. I själva verket är det precis tvärtom, man vill att ens barn ska få tillgång till alla kulörer, färger och former. Hur är det grått och könslöst?
    Med en dåres envishet hävdar jag att om man drar det hela till sin spets blir vi en könlös massa (dock ej nödvändigtvis grå, även om färgen på massan inte spelar någon roll för mig).

Nej, alla kommer inte att se likadana ut - men det kommer inte att finnas något typiskt manligt och typiskt kvinnligt (annat än det rent biologiska) eftersom de så förhatliga normerna inte existerar. En person i klänning kan alltså lika gärna vara en man, för att ta ett i tråden populärt exempel.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • KlasKristian
    TheCoopers skrev 2011-03-04 10:27:40 följande:
    Blir det inte en ganska grå massa OM man inte får sticka ut från normen ?
    Tycker du vi är gråa i dag? Kom nyss upp ur tunnelbanan och där var det som vanligt en salig blandning av alla möjliga sorters färger och klädstilar.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • KlasKristian
    TheCoopers skrev 2011-03-04 10:33:56 följande:
    Ja lite tråkigt är det allt tycker jag . De flesta klär sig väl nästan likadant ? Stockholm är väldigt alla lika - HM syndromet Det tänkte jag mest på när jag flyttade hem från NYC  . Vi är väldigt "mainstream"

Menar du att vi skulle bli gråa om vi lät våra barn ha klänning om de vill ?
    I den mest absurda förlängningen skulle vi bli "en könlös massa" ja, av skäl jag tidigare redogjort för.

Däremot tror jag att det tack och lov är så att de flesta av oss faktiskt trivs rätt bra med en hel del av samhällsnormerna och att många faktiskt vill klä sig manligt respektive kvinnligt. Därför är jag egentligen inte speciellt orolig över att "normerna ska krossas". Det är att en åsiktselit sitter och försöker diktera vad som är rätt tänkt och fel tänkt som jag vänder mig emot.
  • KlasKristian
    trollbottom skrev 2011-03-04 10:46:18 följande:
    Vad är farligt med det? Att det inte finns något typiskt kvinnligt och manligt? Vad är typiskt kvinnligt och manligt idag?
    Måste jag förklara det verkligen? Räcker det inte med att titta sig omkring för att se det?

Debatten ser dessutom, så upplever jag det i alla fall, ofta ut som så att det "kvinnliga" antyds vara mindre värt än det "manliga". Det förstår jag inte heller.
  • KlasKristian
    Candelavern skrev 2011-03-04 10:49:17 följande:
    Fast där är jag inte med dig heller, de allra flesta vill bara att ungarna ska få lov att utvecklas fritt, att man sen måste försvara sig mot alla som får dåndimpen av blotta tanken på en pojk med klänning gör ju såklart att man kan framstå som rabiat.

Men har jag fattat dig rätt om du eg. inte bryr dig så mycket om huruvida en killa har klänning eller inte, utan du debatterar mest bara för att?
    Jag tycker det ser förjävligt ut med män i kvinnokläder, eller pojkar i flickkläder, men vill man ha det så vem är jag att döma utifrån min egen högst subjektiva smak?

Det är genusmaffians medvetenhet om sin egen förträfflighet och alla andras inskränkthet jag har mycket mycket svårt för.
  • KlasKristian
    trollbottom skrev 2011-03-04 10:50:46 följande:
    Du får väldigt gärna förklara varför det skulle vara farligt med att det typiska kvinnliga och manliga försvinner
    Jag har inte sagt att det är farligt, bara att det inte är ett samhälle jag skulle vilja leva i.
  • KlasKristian
    Candelavern skrev 2011-03-04 11:18:43 följande:
    Det står ju dig fritt att tycka naturligtvis, alla tycker vi väl att det finns snygga och ass-ugly kläder, men som du själv säger, vem är du (eller jag) att döma?

Det där sista pallar jag faktiskt inte kommentera, varför dessa epitet? Blir knappast en saklig diskussion om vi ska börja kasta öknamn på varandra.
    Om jag ändrar "genusmaffian" till "genusförespråkarna" då?
  • KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-04 12:06:37 följande:
    Jag tycker inte att det är ok att någon - man/kvinna/barn/vuxen- har kläder med nazikoppling. Och jag tycker inte att det är ok att sexualisera barn och sätta på dem bikini etc. Vad har det med klänning att göra?
    Men vänta nu här...

Varför har kläderna nazikoppling då? Jo, för att vi människor gör den kopplingen. Och varför sexualiserar man någon som man sätter på en bikini? Jo, för att vi människor gör den kopplingen.

De flesta av oss gör på samma sätt kopplingen klänning - kvinnligt.

Jag ser inte riktigt skillnaden. Vissa symboliska kopplingar är okej men andra inte? Ska det råda valfrihet eller inte?
  • KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-04 12:17:06 följande:
    Skillnaden är att kopplingen till nazism är en fruktansvärd koppling eftersom alla vettiga människor avskyr nazism. Kopplingen till kvinnor är inte fruktansvärd, eller? Är kvinnor och kvinnlighet att likställa med nazism? Vad är problemet med att en kille har ett plagg som just nu i i vår tid/kultur oftare bärs av kvinnor?
    Herregud, snacka om att vilja missförstå från början. Jag är ledsen, men det där svarar jag inte ens på. Återkom när du har fattat vad det är jag försöker få fram (hint: nazistkopplingen var inte mitt enda exempel).
  • KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-04 12:19:18 följande:
    Jag tror inte att någon här inne har argumenterat för att barn bör få göra precis vad som helst så det var väl en märklig icke-diskussion. Vad är problemet med att en kille har klänning? Jag kan rada upp en massa problem med att sexualisera små barn men jag har hittils inte hört ett vettigt skäl till varför en kille inte skulle kunna ha klänning på sig.
    Men vadå? Ungarna skiter väl i om en bikini upplevs av andra som "sexualiserande", eller om en SS-uniform av andra ses som nazistisk?

Precis det argumentet kör ni ju med när det gäller klänningen. Ungarna vet ju inte ännu att den ses som typiskt kvinnlig, och fy tusan för den stackare som dristar sig till att påpeka att en klänning faktiskt är ett kvinnoplagg för kreti och pleti...
Svar på tråden Pojke i klänning?!