Inlägg från: trollbottom |Visa alla inlägg
  • trollbottom

Pojke i klänning?!

LEIONINJA skrev 2011-02-26 22:29:22 följande:
    Det är så sjukt detta.. Hur går det att inte förstå: att anse att pojkar får bära klänning handlar inte om en önskan att neutralisera könen samt påstå att det inte är någon skillnad alls på killar/tjejer, kvinnor/män. Varför fortsätter så många att debattera just detta trots att det inte är av relevans? Nej, det är inte roligt med könsneutralitet & ja, det är skillnad på pojkar & flickor men det är inte anledningar att förvägra pojkar klänning. Könstillhörigheten är starkare än vad något fladdrigt jävla plagg kan förändra. Eller, ni anser den alltså vara så fragil att ett plagg kan vända allt upp & ner?

Sluta skräna om hur vi som har en öppen syn på vad pojkar kan bära önskar sudda ut könen. Det är inte det som debatten handlar om! Ta dom argumenten där ni faktiskt möter motståndare som anser att vi är fullkomligt könlösa. Att hävda någon vara människa i första hand, & tillhöra ett kön i andra hand, är inte könsförakt.
    Precis det jag försöker säga när jag säger att man HAR ett kön man ÄR inte ett kön
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • trollbottom
    DenNamnbitne skrev 2011-02-26 23:55:43 följande:
    Man kanske inte ÄR ett kön men man upprätthåller en viss idé om vad ett kön DEFINIERAS SOM.
    Och definitionerna om vad ett kön ska innehålla är snäva, märkliga, bakåtsträvande och rent idiotiska. Vore det inte bättre att få vara definierad som individ oavsett kön. Jag är inte först och främst kvinna, mamma, fru utan jag är först och främst människa. En människa med egenskaper som räcker långt åt över gränserna för vad både manligt och kvinnligt definieras som. Så kanske jag istället för att ha identiteten människa borde ha manskvinna eller kvinnsman eftersom mina egenskaper och intressen går över gränserna för bådas definitioner.

Jag är inte mitt kön, jag har mitt kön
  • trollbottom
    fönster mot vägen skrev 2011-02-27 09:58:29 följande:
    Visst barn är barn..men jag tycker ändå att en pojke ej ska ha klänning. Ni som tycker det är okej...är det lika okej om vuxna män skuttar runt i klänning??

Jag har alltid varit tjejig av mig...skulle aldrig i min vildaste fantasi klä mig i kill kläder varken när jag var liten eller nu som vuxen.

Varför är det så fel att låta en tjej vara flickig i rosa och pojke o blått?? Ni som har flickor..klär ni aldrig de i klänningar och kjolar..eller det ska vara neutralt så de måste bara ha byxor på sig? 
    Ja, det är okej om män har klänning. Varför skulle det inte vara okej?

Ingen säger att du inte får klä dig som du vill, så varför har du mage att säga hur andra inte får klä sig?!

Och det handlar inte om att ta bort saker från barn utan att ge dom större möjligheter. Alltså inte att plocka bort klänning från flickor utan att erbjuda även pojkar klänning. Eftersom kläder är kläder utan kön, färger är fäger utan kön.

Alla färger är (eller bör vara) könsneutrala, de absolut flesta kläder är könsneutrala. Sen när barns kroppar kommer i puberteten och kroppar på pojkar och flickor utvecklas olika kan man behöva vissa plagg som är sydda på olika sätt för att fungera på kroppen. Men med det ej sagt att en kille inte skulle kunna ha en klänning sydd för en kille
  • trollbottom

Idag gick sonen iväg till dagis med rosa strumpor, rosa leggins och en rosa klännika med giraffer på. Han tyckte han var jättefin och det var han såklart

• trollbottom
    trollbottom skrev 2011-03-01 19:15:56 följande:
    Idag gick sonen iväg till dagis med rosa strumpor, rosa leggins och en rosa klännika med giraffer på. Han tyckte han var jättefin och det var han såklart
    Herregud, inte stava kan man. Klänning men ser lite ut som en tunika, fast det blir väl en klännika
  • trollbottom
    Veladis skrev 2011-03-01 21:28:53 följande:
    Jag tycker klännika är ett skitbra ord. Gränserna mellan en lång tunika och kort klänning har ju verkligen suddats ut. Butikerna vet ju sjäva inte hur de ska kategorisera plaggen.
    Så, varför inte klännika. Kanske inte lika laddat för de som hänger upp sig på ordet klänning?

Jag undrar hur t ex TS skulle reagera om svaret på hennes fråga "varför har pojken klänning?" hade blivit en "Det är ingen klänning, det är en klännika!".

Ibland är det bra att göra folk lite ställda.
    Mitt standardsvar till mobiltelfonförsäljare (sådana där som hoppar på en i köpcenter ni vet), som säger "Hej, vad ringer du med idag?" och sedan ska försöka överatala en att byta till vad än de nu är anställda hos för öfretag, är
    "Jag använder inte mobil, jag kommunicerar med telepati!".
    Försäljarn blir tyst av förvåning och det är bara att gå därifrån.
    Åh, jag var tvungen att läsa upp detta högt för min karl. Jag skrattar så jag får ont i magen. Tack så jättemycket. Vi får starta en ny trend och vägra säga klänning och bara använda klännika.

Det är som ordet loff, det använder vi konstant nu och får berätta för folk vad det är. Och vet ni inte vad det är så är det hänget på hundarnas "läppar"
  • trollbottom
    Yildirim skrev 2011-03-02 16:13:37 följande:
    HAHAHAHHAHAHAH patetiskt....

Tror din son kommer tacka dig som vuxen om du slutar klä honom med klänning.
    För det första så NEJ och för det andra så klär han sig själv. Och för det tredje så NEJ, det är inte patetiskt. Titta på din kommentar och fundera en gång till om vem som är patetisk
  • trollbottom
    Yildirim skrev 2011-03-02 18:07:48 följande:
    Snacka om att låtsas som att barn är könlösa.... :S DET är Patatiskt om något
    Eh, min son är inte könslös. Har aldrig varit och kommer aldrig bli. Men däremot så är han långt mycket mer än bara sitt kön. Han är en individ med en massa intressen, olika egenskaper och en stor mängd personlighet. Absolut bättre personlighet än vad du uppvisar just nu
  • trollbottom
    MizzTez skrev 2011-03-02 22:41:04 följande:
    Kan bara säga stackars barn... Hoppas den där Linus har äldre systrar som han fått låna klänningen av för jag blir mörkrädd om mamman köpt den enbart till honom!
    Mycket låter jag mina barn göra som de vill men om min son får försig att börja gå i klänning så säljer jag nog han! Nää, det gör jag nog inte! Men jag hade nog förklarat åt han att det är tjejer som har klänningar och inte killar. Jag drar min gräns där! Däremot så tycker jag det är snyggt med färg på kill-kläder, lila, orange, lime, turkost.. Finns massa snyggt till killar åxå.
    Jag hoppas även att pappan i familjen klär sig i klänning, lika ska väl vara lika?!?! Tänkte mest på att jag själv har en son som är 3 år gammal och han idifierar ju sig mycket med sin pappa, de har snopp båda två, likadana tröjor, deras hobby är ju bilar osv. Han ser ju att de är lika, mer lika än vad jag och gossen är.
    Kul för mamman att uppfostra ett kön..
    Nää, jag har en pojke och jag har en flicka, sen när de blir vuxna kan de själv få välja om de vill vara hen, han, hon, måne, präst, katolik, bi, lebb eller bög. Då struntar jag i det.
    Stackars barn som får vara den han är? Han är väl inte könslös för att han har klänning, jag är säker på att snoppen sitter kvar även under klänningen. Min son har då inte tappat sin när han haft sin klänning.

Och varför kan inte barn få identifiera sig med båda könen? Min son identifierar sig både med mig och sin pappa, med andra kvinnor i vårt umgänge precis som med andra män i vårt umgänge.
    Din som kanske nog identifierar sig med dig om du skulle tillåta honom att göra det.

Det handlar inte om att bli könslös, det handlar om att andra saker än könet är viktigare. Personligheten, egenskaper, intressen är viktigare än om vi har snopp eller snippa
  • trollbottom
    MizzTez skrev 2011-03-02 23:11:30 följande:
    Det är säkert mycket från person till person. Jag hade en kille som fick gå hos psykolog läääänge flera år för att kunna bearbeta det att han fick ha klänning på sig, även om han ville, men det tog år av terapi för honom att komma över det. Han ville vara som sin syster som hade klänningar men det tog hårt på honom när han såg foton på sig själv när han var liten och han förlät aldrig sin mamma för att hon lät honom ha på sig det.
    Knappast troligt att det berodde på klänningen. Sen kanske klänningen blev den symbol för det som var svårt. Men att se en bild på sig med klänning ger knappast så svåra psykologiska men att man måste gå hos psykolog i flera år.
Svar på tråden Pojke i klänning?!