Inlägg från: Lingonflickan |Visa alla inlägg
  • Lingonflickan

Pojke i klänning?!

Rockabilly skrev 2011-03-12 00:37:59 följande:
    Min son skulle aldrig få ha klänning även om han ville. Herregud! Det är en pojk! Jag skulle säga att de är bara tjejer som använder klänningar. Har ni sett vuxna karlar i klänningar? Förutom när det är maskerad, om dem är transvestiter eller är skottar. Näe. Det är ju helt fel! Det spelar ju ingen roll att man TYCKER att de är mobbarna som ska flytta eller byta skola för så blir det inte iaf. Skulle inte riskera det!
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • Lingonflickan
    Catti41 skrev 2011-03-12 09:41:08 följande:
    Jag har under många år sjungit i kör i sv kyrkan. Då har jag många gånger sett vuxna män i klänning. Visst, är man körsångare kallas plagget för kåpa. Är man präst heter det något annat. Men lik förbannat är det en lång klädnad utan byxben. Dvs en klänning.

Varje söndag i de flesta kyrkor går det omkring män i klänningar. Nu vet jag inte om man vill ha kyrkorna som rättesnöre. Men man kan inte komma och säga att det är ovanligt när det sker varje vecka på mga ställen.
    Och då borde alla bära läkarrock, polisuniform eller uniform kanske? Dessa larviga jämförelser mellan äpplen o päron.
  • Lingonflickan

Nej jag skiljer på leksaker och kläder. Jag säger inte heller att bara pojkar ska leka med vissa leksaker. Men klänning är ff ett tjejplagg. Min son skulle inte få bära en om han  nu hade velat det, vilket han aldrig velat. Leker de och klär ut sig till prinsessor på dagis säger jag ingenting, för det är en roll-lek inget annat. Men klänning till vardags på en pojk, NO WAY!!

• Lingonflickan
    Lilith Dark skrev 2011-03-13 16:23:55 följande:
    Men varför ska de inte få ha klänning om de vill? Ge mig ett enda vettigt argument förutom att det är ett tjejplagg för det är inget annat än ren dumhet. Det var inte många år sen byxor var ett killplagg men sen kom nån på att det var ju rätt idiotiskt att tjejer inte skulle få ha det, så nu är det mer vanligt med byxor hos tjejer än klänningar och kjolar.

Jag säger inte att man måste tvinga alla pojkar att ha klänning, jag säger bara att det finns ingen hållbar anledning att neka dem att ha det om de själva vill det.
    Lägg av!! Det går inte att diskutera med såna som dig som dömer ut andras argument. Ungefär som att jag skulle säga: Kom nu inte och försvara könsrollernas onaturlighet med att kön är en social konstruktion för det är inte ett vettigt argument.

Fine klänning ÄR ett tjejplagg, det är för mig ett argument som säger allt, men eftersom det inte passar din åsikt får du väl fortsätta anse att jag inte har några vettiga argument om det får dig att må bättre och tror att du gjort schack matt med mig. (Vilket btw är total villfarelse, men lev du i förnekelse om det får dig att må bättre)
  • Lingonflickan

Allvarligt talat vet jag inte vad du är ute efter men tror inte du skulle godkänna några argument som går dig emot. Med såna människor är det tämligen meningslöst att diskutera. Jag känner att du håller lite för låg nivå.

• Lingonflickan
    Lilith Dark skrev 2011-03-14 13:42:28 följande:
    Nej, jag tror att det är inlärt, däremot så tror jag inte att allt är medvetet utan vi gör helt enkelt så som vi fick lära oss att de vuxna gjorde när vi var små.
    Det där är rent skitsnack, blev visst tvungen att bemöta dig ändå. Min kusins pojk lekte bil med allt, t.o.m strumpor redan som mycket liten. Han fick en docka, tog  den och drog längs golvet och lät "billiknande". Jag känner flera liknande exempel. Det finns säkert inlärda saker, men ofta är det genetiskt i oss att bete oss som vårt kön, utan att ha blivit påverkade till det. Att förneka det är ju bara löjligt.
  • Lingonflickan
    Mumlan74 skrev 2011-03-14 22:53:08 följande:
    Åh. Så pojkar har en specifik bilgen? Uppstod den under stenåldern? Eller kan det vara så att ditt kusinbarn blivit påverkad av sin omgivning och anammat ett accepterat och uppmuntrat beteende? Att förkärleken för att leka bil skulle sitta i generna är rent snicksnack och faller på sin egen orimlighet. Bilen är inte 150 år gammal, generna vi lever med idag är i stort sett de samma som för 50 000 år sedan. Det är ett kodat kulturellt beteende.
    Lägg ner, nej han var inte påverkad av sin omgivning, detta skedde som mycket liten innan han ens kunde prata började det. Han hade inga bilar från början ens. Och varför började han leka bil med dockorna oxå? Han fick nämligen alla typer av leksaker, utan åtskillnad.

Min son har fått docka och leksaksspis men inte visat större intresse för att leka med någondera. Dockan plockade vi nyligen undan efterson han ändå aldrig lekte med den.

Varför bara inte acceptera att det visst finns opåverkat typiskt kill/tjejbeteende. Detta var ett exempel och det finns fler. Att all könstillhörighet skulle vara påverkan från omgivningen är ren BS!
  • Lingonflickan
    Mumlan74 skrev 2011-03-14 22:53:08 följande:
    Åh. Så pojkar har en specifik bilgen? Uppstod den under stenåldern? Eller kan det vara så att ditt kusinbarn blivit påverkad av sin omgivning och anammat ett accepterat och uppmuntrat beteende? Att förkärleken för att leka bil skulle sitta i generna är rent snicksnack och faller på sin egen orimlighet. Bilen är inte 150 år gammal, generna vi lever med idag är i stort sett de samma som för 50 000 år sedan. Det är ett kodat kulturellt beteende.
    Vad enkelspåriga ni är!
    Det var ETT EXEMPEL!  Jag har ingen lust att göra som många här och skriva superlånga inlägg som nästan ingen orkar läas ialloafall.
  • Lingonflickan
    mysfaaktor skrev 2011-03-15 11:00:26 följande:
    ibland måste man hjälpa till med att varierera leken så att barnen inte fastnar i ett och samma spår...
    Varför? Vad hände med att låta barn välja själva? Gäller det bara om pojkar vill bära klänning eller leka med dockor?
Svar på tråden Pojke i klänning?!