Inlägg från: KlasKristian |Visa alla inlägg
  • KlasKristian

Pojke i klänning?!

Pejgan skrev 2011-03-04 12:24:39 följande:
    Och jag frågar igen... var drar ni gränsen?

Klänning är bevisligen väldigt no-no för många.
    Ridning? Balett? Långt hår? Nagellack? Hårspännen? Dockor?

HUR långt anser ni att det är ok att tvinga barnen att anpassa sig till normerna innan ni håller med om att det kan vara skadligt för barnet?
    Vi kan väl vända på det?

Hur långt anser ni att det är okej att uppmuntra barnen att gå utanför normerna innan ni håller med om att det kan vara skadligt för barnet?
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-04 12:25:13 följande:
    Nej, jag missförstår inte, jag läser bara vad du skriver. Vi är överens om att kläder med nazikoppling inte är särskilt trevligt. Varför du däremot tycker att det är samma sak med klänningar på pojkar med nazikläder är för mig obegripligt.
    Inte samma sak, men tankemekanismerna är exakt samma i båda fallen. Det som etablerats som nazistiskt kommer för alltid att förbli det, man inte det som etablerats som kvinnligt.

Vad hände med "normer kan ändras över tid"? Gäller det bara ibland?
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-04 12:27:06 följande:
    Vad är problemet med att klänning i vår tid och kultur oftare bärs av kvinnor? Jag begriper inte det. Jag är högst medveten om att många tycker att klänning primärt är ett kvinnoplagg men vad spelar det för roll?
    Vad är problemet med att många tycker att en bikini primärt är "sexualiserande"? Vad spelar det för roll?
  • KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-04 12:28:59 följande:
    Nej, normer kan ändras över tid när det gäller allt möjligt och det är säkert så att tex namnet Adolf kommer att vara helt ok i framtiden utan att folk får nazikopplingar. Men vad har det med klänning att göra?
    Att du med flera uppenbarligen tycker att bara vissa normer beträffande kläder är viktiga att krossa.
  • KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-04 12:30:16 följande:
    Jag kan radda upp många problem med att sexualisera små barn och jag tror att du håller med om dem.

Kan du räkna upp något problem med att en pojke har ett plagg som många tycker är ett kvinnoplagg?
    Sätt igång. Jag slår vad om att de problem du hänvisar till, och som jag mycket riktigt lär hålla med om, mer eller mindre unisont beror på omvärldens associationer, förväntningar och erfarenheter.
  • KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-04 12:34:05 följande:
    Ja, naturligtvis är det så. Och? Svara på frågan istället: vad är problemet med att en pojke har klänning?
    Läs mellan raderna.
  • KlasKristian
    TheCoopers skrev 2011-03-04 13:02:34 följande:
    Så du ser ingen skillnad på en kille som är 4 år som bär en klänning  och en 4 åring som bär hakkors eller en liten tjej som bär en strap on och bh ?

Inge skillnad alls ?

Dessutom ... är det lika hysteriskt hemskt med flickor som inte klär sig enligt norm ? och svara gärna inte med en motfråga . ( om du kan )
    "Hysteriskt hemskt" är ditt ordval, inte mitt. Och nej, jag förstår inte varför omgivningens uppfattning verkar totalt irrelevant i det ena fallet med oerhört viktig i andra.
  • KlasKristian
    TheCoopers skrev 2011-03-04 13:04:42 följande:
    Är det OK för min dotter att leka Zlatan och ha kalsonger emellanåt eller ska jag tvinga henne att bli som sin troligt inom-norme-prinsess lekande storesyster ?
    Nä, låt henne leka du.
  • KlasKristian
    TheCoopers skrev 2011-03-04 13:11:09 följande:
    Men du har fel ! Det är inte omgivningens uppfattning som driver mina beslut i livet . Det är MINA värderingar och min uppfattning
    Och dem har du förstås format helt oberoende av världen omkring dig?
  • KlasKristian
    TheCoopers skrev 2011-03-04 13:16:11 följande:
    Nej såklart inte . Men jag klär mig som JAG vill och mina barn klär sig som de vill . Det är trots allt kläder vi pratar om inget annat .
    Har någon problem med det är är det deras problem . Inte mina . Vi lever lyckligt vidare .

Jag tycker inte att hockeyfrilla och skinnväst är snyggt - skulla aldrig klä mig i ballerina skor eller blusar med spets . Däremot skiter jag ju i vad du har på dig eller min granne . Vem orkar lägga ner tid på att uppröra sig över vad andra väljer och inte ?

Har man för mycket fritid kanske ?
    Nä precis, så bli inte upprörd om min grabb kommer till dagis i bikini eller uniform då.
Svar på tråden Pojke i klänning?!