Inlägg från: ricken |Visa alla inlägg
  • ricken

Pojke i klänning?!

Mamsis skrev 2011-02-26 07:31:09 följande:
    Jo. Men jag tycker att det är bättre att lägga ner energi på att få bort oskicket med könsstympning än på om en pojke ska ha klänning eller inte.

I de länder där kvinnor (och en del män) vägrar könsstympning får de ta emot mycket skit, främst från bakåtsträvare och rädda människor som vill kontrollera andra så att ingen sticker ut och här får föräldrar skit för att de tillåter sina barn att välja kläder själv... Av precis samma typ av människor...?
    Jo men om du skall vara så liberal som du verkar, så måste du ju låta dom som vill könsstympa sig göra det, inklusive dina egna barn om dom skulle vilja det. 
  • ricken
    Decnet skrev 2011-02-26 09:57:14 följande:
    Whot the hell?? 40 jävla sidor text efter att jag var ute och drack en pillsner???
    dricker du pilsner kl 10 på lördagsmorgon? Det är inte enligt normen!
  • ricken
    Mamsis skrev 2011-02-26 06:31:29 följande:
    Jag blev uppmanad att läsa kejsarens nya kläder. Jag har läst den Många ggr  Och jag vet inte, kanske är mina barn smartare än andras, men det tror jag inte (jo min äldsta som har aspbergers är jäkligt smart iofs haha) och pojkar förstår nog ganska snabbt att det inte finns spec många vuxna män som har klänning och att de som har det anses som udda. Sen om barnet bestämmer sig för att bli som alla andra eller skita i konventionerna, ja det beror nog på den uppfostran som föräldrarna ger Men jag tror att barn som får utveckla sin egen personlighet utan att skuld/skambeläggas blir lyckligare vuxna.

Om en pojke har kjol/klänning och ett barn på dagis skrattar, pekar eller vad det nu vara månde så tar jag för givet att personalen förklarar läget för de fördomsfulla barnen, att man tar på sig det man trivs i och tycker är fint.  Och om mitt barn skulle komma hem och fråga varför den eller den sagt något nedsättande om hennes kläder så skulle jag förklara att det finns vissa människor som tycker att män och kvinnor ska ha olika kläder på sig och gärna vill att alla människor ska inordna sig i 'ledet' och inte sticka ut.
    Jag har också barn med diagnos och i vårat fall har det hjälpt med rutiner och klara gränser. Det borde väl ge en extra trygghet för din son som har aspberges men klara gränser socialt och ur genusperspektiv, då det är extra svårt för dessa människor att förstå sociala regler. Eller är jag ute och cyklar?
  • ricken
    Veladis skrev 2011-02-26 10:03:25 följande:
    Jag tror knappast att alla brott mon konventionella normer räknas som förargelseväckande beteende i juridisk term. Normer finns överallt, i det lilla, i det stora, från golv till tak så att säga.

Bara för att man är kritisk mot vissa normer (de baserade på kön t ex), så betyder ju inte det att man vill bryta alla normer. Nakenhet eller inte har med kroppslig integritet att göra, inte med ett specifikt kön.
    Ja man kan ju vända och vrida på saker och ting hur man vill. Men jag skulle hellre vilja se en gammal man spinga runt på stan naken än med kort skoluniformsskjol och stingtrosa under. Jag menar att det kan vara mer förargelseväckande med kläder än utan:)
    Jag förstår att dessa pojkar som går på dagis klär sig i klänning för att väcka en politisk debatt om genusfrågan och dom har en väldigt stark feministik övertygelse. Så det är självklart ok.
  • ricken
    Pallas skrev 2011-02-26 10:12:06 följande:
    Det var inte så himla länge sedan det var olagligt för kvinnor att bära byxor. Eller rösta. Det hänger ihop, ser ni det inte?
    Inget hänger ihop! Innan det var olaglit så var det lagligt och före det var det olaglit och före det var det lagligt, osv. osv. Vad lagen säger har ingen betydelse inget har egentligen. Lagen är bara ett aktoritärt sätt att befästa normer.
  • ricken
    Decnet skrev 2011-02-26 10:10:49 följande:
    Nja.. Jag satt mig i taxi igår vid 8 och dog vid halv ett snåret.. vaknade nu med en liten virre och en kaffe och skulle ge mig i kasst med dom inlägg jag suttit och smidit planer för och WHAM! 40 sidor text så det är juh gammal info nu.. blev förundrad över trådens aktivitet..

Enligt normen.. nej.. det håller jag med om.. Jag är inte inom normen för något faktiskt, eller åtminstone ser mig inte inom normen av vare sig livsstil, intellekt, kreativitet osv.. Min egna smått narsisistiska syn på mig själv är pudrad i sympati snällhet och rättvis övermänniska, vilket "tyvärr" är en bristvara på forum som här..

...Typ.. 

<--Bakis..
    Roligt att du inte är inom någon norm, och i nästa mening sätter en diagnos på dig själv som är just utifrån att katalogisera oss utifrån normer. 
  • ricken
    Pallas skrev 2011-02-26 10:23:20 följande:
    Jo, det hänger ihop, precis som du ger exempel på. Jag tror att du och jag pratar om olika saker. Jag kommenterade diskussionen om att det är lagligt att klä sig i fikonlöv och olagligt att skära de yttre könsorganen av sina barn. Du har helt rätt i att lagar och konventioner ändras, men de ändras ju inte bara för att, utan för att normerna påkallar det. Därför hänger allt ihop.
    Min poäng var att lagen inte hänger ihop med vad som är rätt och fel eftersom det är normer och religion och ännu längre bak instinkter som sätter grunden för lagen. Alltså finns igentligen inga rätt eller fel utan det enda man kan leva efter är bara att varje handling och icke handling har en konsikvens, som utgångspungt.
  • ricken
    Decnet skrev 2011-02-26 10:30:26 följande:
    Hmm.. Enligt nationalecyklopedin står det följande:

klänning, kvinnligt klädesplagg som består av liv och kjol i ett stycke eller av två delar avsedda att bäras tillsammans.

Ja.. jo.. Jag kan hålla med om det.. I mina ögon så är klänningen en "symbol" också som representerar något kvinnligt.. Precis som Bismarch står för något Nazi-mässigt.. Eller varför inte turbanen som får mig att tänka på flygande mattor och tuppkammen som... håll i er nu.. INTE refererar till anarkin utan Hiawata.. Den lilla tjocka indianpojken som kroniskt anses dum i huvet av resterande stam.. Sen förstår jag inte varför hiawata inte mördade hela stammen i sömnen utan fortsatte och leva där som den värsta utblöing han ansågs vara...

ööh... var var jag?.. Klänning.. just det..

Är klänningen ett kvinnoplagg.. Ja.. i allra högsta grad enligt mig.. Är det ett plagg som kan "bäras" av mannen? Självklart.. Till vardags? Nej inte enligt mig.. Av samma anledning jag inte skulle vilja se något komma med dykutrustning som "klädesplagg"..

Paralellen naken och kläder.. Tekniskt sett är juh även nakenheten ett "klädespagg" som waineneindianerna exempelvis.. "Vissa av dom" har juh inte en tråd på kroppen.. Så drar man in bravehearts kilt i resonemangen kan man dra in indianernas nakenhet också.. Sen att det som vissa klassas förargelseväckande är juh korrekt på precis samma sätt folk inte springer runt i full Nazistmundering..

Jamen hörrö Decnet.. Från klänning till nazityskland?? Är du inte sjukt offside nu, eller sitter ångorna från gårdagens fyllerier fortfarande i??

Nja..För mig är juh klänningen något representativt för kvinnan.. Det är precis som Ne säger ett kvinnoplagg.. Det kommer med all sannorlikhet suddas ut i framtiden och då får man väl rätta sig efter det.. Men definition kvinnoplagg kommer det nog alltid varit och det trotts "vem" som bär upp klänningen..

Jag skall bara hämta lite kaffe och titta på alla fina bilder på män i klänning ni har lagt upp även om bilden i sig själv inte poängterar någon speciell relevans till resterande tråd eller sammanhanget.. Klänningen.. En klänning är som sagt en klänning även om man skulle få för sig att slå in en brandbil med det..

KAFFE!!
    Kopierar in lite mera fakta: wikipedia.
    Ordet "klädning" syftade ursprungligen ospecifikt på ett livplagg, oftast ett plagg som användes utanpå kjorteln och kunde vara såväl ett herr- som damplagg. Småningom försvinner motsvarande plagg i mansklädseln, och klädningen blir ett kvinnligt plagg
  • ricken
    Pallas skrev 2011-02-26 10:37:38 följande:
    Ah du menar så. Men då tycker jag du är ute och cyklar rejält, om du menar att det bara är att individuellt försöka hanka sig fram i de sociala sammanhangen. Som jag läser ditt resonemang nu (jag kan ju missuppfatta helt) så verkar det som att man får "skylla sig själv" om man utmanar normerna, eftersom man borde veta vilka konsekvenser det kan få.
    Haha ok!
  • ricken
    Pallas skrev 2011-02-26 10:37:38 följande:
    Ah du menar så. Men då tycker jag du är ute och cyklar rejält, om du menar att det bara är att individuellt försöka hanka sig fram i de sociala sammanhangen. Som jag läser ditt resonemang nu (jag kan ju missuppfatta helt) så verkar det som att man får "skylla sig själv" om man utmanar normerna, eftersom man borde veta vilka konsekvenser det kan få.
    Nej inte riktigt så. Se bort från vad andra människor sätter för normer, regler och skriver i böcker osv, börja tänka själv istället. Tex om du hamnade på en öde ö skulle du då be till Gud varje söndag och gå upp kl 7 till jobbet eller bry dig om vilka kläder du har på dig. Allt snack om vad vi sätter på våra barn eller hur liberal uppfostran du ger har igentligen ingen betydelse om man ser utifrån ett större perspektiv än till bara mänskligheten.
      Jag menar att man har ett inre kompass för vad som är rätt eller fel och det brukar kallas för empati. Och för att dela in saker och dig kan man säga att vi först och frä,mst har empatiska känslor för våran egen familj efter det våra vänner, stad, land, kontinent. Men längre än så sträcker sig oftast inte vår a empatiska förmåga. 
       Tänk om vi kunde ha lika mycket empati för barn och vuxna i länder på andra sida eller djur, växter, som vi har  för våra egna familjer. Och bårtse från religion, klädstil, hudfärg, kön och allt annat som vi gillar att dela in oss i. What a wonderfull world this would be.
Svar på tråden Pojke i klänning?!