Inlägg från: KlasKristian |Visa alla inlägg
  • KlasKristian

Pojke i klänning?!

gumtree skrev 2011-03-04 15:18:13 följande:
    Ja, inom lämpliga kläder. Oavsett kön.

Anser jag alltså.
    Och vem avgör vad som är lämpligt? Du? Jag? Genusvetarna?
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • KlasKristian
    MammaG skrev 2011-03-04 15:50:33 följande:
    Så en klänning på en pojke är det samma som om han skulle ha på sig en nazi-uniform?
    Nej. Men ett barn gör inte samma associationer kring en naziuniform som vi vuxna gör och det är ett av argumenten som är vanligast förekommande när man insisterar på att det ska vara normalt för pojkar att bära klänning. Barnet har inte hunnit indoktrineras med normer.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • KlasKristian
    TheCoopers skrev 2011-03-04 15:52:32 följande:
    Jag tror fenomenet i den argumentationen kallas : "att gripa efter halmstrån" 

Och jag tror det kallas "missuppfatta med vilje" eller, mer ickelekmannamässigt, "straw man", dvs tillskrivande av åsikter motparten inte har.

Din smiley där förresten är ett utmärkt exempel på förlöjligande... och jag som trodde det var en s.k. manlig härskarteknik.
  • KlasKristian
    Quintus Zebra skrev 2011-03-04 15:59:49 följande:
    Ingen har väl skrivit att de inte skall tala med sina barn, men att de inte berättar för sina barn exakt vad DU tycker att de skall säga är väl inte konstigt?

Jag är trettiofem år. Och ville ofta ha klänning när vi lekte hemma på gatan när jag var liten (jag gick inte i förskola). Det var inga andra barn eller föräldrar som tyckte det var konstigt. När vi hade en sminkös i klassen i femte klass ville de flesta andra pojkar bli sminkade till monster eller ville ha en blåtira. Jag sminkades som en kvinna, och var jättestolt, så stolt att jag behöll sminket på hela kvällen för att visa grannar och min musiklärare. Ingen reagerade negativt. Jag blev inte det minsta mobbad i klassen. Snarare tvärtom. Hela pojke i klänning-hysterin verkar ju ha blossat upp i takt med att feministrädslan har spridit sig. Jag menar, Alice Cooper hade klänning på sig för att provocera på SEXTIOTALET! Jag är jätteförvånad över att folk blir så provocerade än i dag...
    Jahaja, så var man "provocerad" igen. Suck.
  • KlasKristian
    TheCoopers skrev 2011-03-04 16:13:48 följande:
    Jag missuppfattar inte. Det finns ingen normalt funtad person i världen som kan tycka att det är samma sak även om man bajsnödigt försöker med alla medel att hävda sin åsikt .

Det är inget förlöjligande , det är ett tecken på att jag är glad . Jag tycker det är roligt att diskutera . Du kanske ska hålla dig till sakfrågan istället för att köra med offer teorierna . De är rätt uttjatade .
    Nej, inte du. Men MammaG. Och någon annan som jag inte minns namnet på ställde en liknande fråga till mig tidigare.

Kräks <-- inget förlöjligande utan ett tecken på att jag verkar ha fått i mig något konstigt på lunchen.

;)
  • KlasKristian
    Quintus Zebra skrev 2011-03-04 16:22:17 följande:
    Har jag skrivit att du är provocerad? Har jag ens skrivit till dig i denna tråd? Du behöver inte ta illa upp. Läser du igenom TS och tråden så upptäcker du nog att det är ganska många som verkar anse att det är provocerande med pojkar och män i klänning...
    Indirekt ja, eftersom jag är en av dem som vänt mig mot hela den här "killar-i-klänning-som-ett-sätt-att-krossa-normer"-grejen.

Men det där är rätt vanligt när någon tycker tvärtemot. Är man inte provocerad så är man avundsjuk. Eller både och.
  • KlasKristian

Skräck och skräck, jag vill inte påstå att jag är rädd utan bara att jag trivs rätt bra i en värld där klänning ses som ett klädesplagg för flickor/kvinnor.

• KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-13 18:46:10 följande:
    Och jag skulle trivas bra i en värld där ingen gillade cykelbyxor, vita jeans och stilettklackar för det tycker jag är asfult. Men jag föredrar att leva i en värld där det finns mångfald och människor tillåts uttrycka sig på olika sätt framför en värld där alla ser ut som jag och är rädda för att sticka ut. Varför inte låta andra göra som de vill? Du måste inte ha klänning och de pojkar som vill ha klänning får ha det, enkelt och trevligt.
    Andra får givetvis göra som de vill, vem är jag att döma? Det är hur den här diskussionen har blivit någon sorts politiskt slagträ som står mig upp i halsen. Det känns som om vissa genusfanatiker inte tänker tystna förrän klänningen är ett unisexplagg.
  • KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-13 18:50:13 följande:
    Dåså, döm inte. Låt alla som vill ha klänning och lägg inte värderingar i kläder. Så får vi väl se om/när klänning blir ett unisexplagg eller inte.
    Men tänk om den inte blir det? Vilket pseudoproblem ska genusmaffian då gömma sig bakom?
  • KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-13 19:32:05 följande:
    Vilken maffia? Den ganska spretiga grupp föräldrar som tycker att deras söner ska få ha klänning på sig om de vill?
    Nej, "kön är en social konstruktion"-gänget.
Svar på tråden Pojke i klänning?!