Inlägg från: ricken |Visa alla inlägg
  • ricken

Pojke i klänning?!

Den här killen passade iallafall i klänning!
  • ricken
    Decnet skrev 2011-02-26 11:06:26 följande:
    *InteRnationell empati..

Tro fan det skulle vara stavfel i inläggets punchline.. Mer kaffe..
    Ja eller global empati.
  • ricken
    Decnet skrev 2011-02-26 11:09:20 följande:
    He he.. mja.. mjo.. definivit.. Tills synes försöker juh "hen" inte att könsneutralisera sin roll som vare sig man eller kvinna utan specifikt gå in för att vara "kvinna" till utseende..

I mina ögon är hon baserat på den information jag fått från bilden en kvinna, tills "hon" bevisat motsatsen.. således är också klädesplagget mer accepterat då det hjälper mig med definitionsfrågan om "vad" jag tittar på..
    Exakt min poäng tror jag! Fast behovet av att faställa kön är ju ur barnens perspektiv något viktigare än ur vuxna människors. Barn vill gärna hitta en förebild, någon att identifiera sig med. Det ger dem trygghet. Man kan inte ta för givet att barn skall förstå och kunna tänka utifrån någon annans perspektiv utan det är något som kommer naturligt hos vissa. "icke narcissistiska"personer:)  
    Fast alla har rätt och fel på samma gång så orka diskutera igentligen. 
  • ricken
    Decnet skrev 2011-02-26 11:04:29 följande:
    Förbannat bra skrivet faktiskt.. Människan är redo att hantera lokala angelägenheter.. Men människan är tyvärr långt ifrån redo att kunna hantera internationella angelägenheter..

Mycket av det du skriver upplevdes som den trygga tillvaro man hade efter att man blev stationerad på ett ställe och levde där i åtskilliga generationer utan vetskapen om "världen i övrigt".. Man kunde slakta gris utan att bry sig om vad bonden på andra sidan stängslet tänkte och tyckte om vad man gjorde med sin egna gris.. typ..

Idag måste man inte bara ta hänsyn till bonden på andra sidan staketet.. Du skall ta hänsyn till "månfolk" om det så fanns, för att det KAN finnas en minimoj-procents chans till att personen blir illa berörd av vad du gör med din gris..

Människan är inte redo för intentationell empati..
    Tack! Ja global upplysning och media iform av internett och andra komunikationsmedel gör att man måste ta hänsyn till, tex muslimer i arabvärlden här i sverige, eller hur vi uttalar oss om USA (Julian assange).
       Men fördelarna är många också. Vi kunde bistå Hiaiti på ett snabbt sätt  och Arabvärlden håller på att förändras politiskt. Vi kan se och höra folk Twittra blogga från U länder och få mer empati för dem. Och undertiden blir den största tråden istället om huruvida pojkar kan ha klänning eller inte:/
  • ricken
    Decnet skrev 2011-02-26 11:35:02 följande:
    Precis.. Fan.. jag gillar dina inlägg.. För det ligger mer logik i dina texter än du förmodligen menat från början.. Jag skulle kunna dra en uppsats-parallell till "Alla har rätt och fel på samma gång" men precis som du säger.. "orka diskuttera"..

Alla lever i sin egna bubbla byggd på uppväxt och tradioner, etnicitet och erfarenheter och istället för att acceptera olikheten som sådan, finns det människor som handlar utefter "Mer rätt, Mer fel"..

Diskuttera är aldrig fel.. Filosofi över lag är jävligt kul.. Att sönderanalysera både beteendemönster och människor så till den milda grad att man till slut kommer till insikt om att värderingarna varje enskild person har är lika betydelsefull i slutändan som det "stoft" som binder samman dig på molekylärnivå.. Det vill säga.. Allt och inget.. på samma gång.. Hade det inte varit för mellanrummet och icke-existensen mellan molekylerna hade du inte varit den du är idag..

*Flummar iväg till kaffebryggaren*
    Haha var det du som skrev "livet är bara ett uppehåll i inexistensen" på biograftoans vägg?
  • ricken
    Veladis skrev 2011-02-26 11:28:51 följande:
    Är det verkligen viktigare för barn? Jag är tveksam
    Barn behöver förebilder att lära av och identifiera sig med, det är sant. Men behöver de verkligen och defintivt förebilder av sitt eget kön för att kunna skapa sig en egen, trygg identitet? Jag tror att barn, för att kunna utveckla alla sidor hos sig själva, behöver ett brett spektrum av förebilder, alltså hela bredden, från det som ses som traditionellt manliga och traditionellt kvinnliga. Men innebär det att förebilderna därmed måste vara både kvinnor och män? En "manlig" förebild kan vara en kvinna, och tvärt om.

Ofta är det ju både ock. Mina barn har en förebild i mig, båda två, och de identifierar sig med de sidor i mig som de känner igen i sig själva. Båda barnen har också en förebild i sin far och identifierar sig med de sidor i honom de känner igen i sig själva. Jag tror att det hade varit detsamma om vi hade varit två föräldrar av samma kön, t ex. Och jag tror inte att mina barn hade utvecklats sämre eller blivit otryggare för det.
    De identifierar sig i det de har gemensamt med kompisar, lärare, andra vuxna de har en relation till också.
    Japp du har en teori! Och om jag ifrågasätter dom brister som den innehåller kommer du att ändra den lite, och diskutionen kommer att pågå i några timmar till men nu måste jag pysa ett tag. kram
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 12:45:20 följande:
    Du vet förstås att det finns judar och andra som kör med manlig könsstympning i Sverige va? Även av medicinska (eller "medicinska") skäl?

Och när barnet är vuxet får det könsstympa sig bäst det vill. En del gör det. Kallas könsbyte, om du inte hört talas om det.
    Du får nog läsa om!
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 12:53:56 följande:
    Den inre kompassen beror på vad vi lärt oss. Den är inte medfödd. Därför är det viktigt att lära barn att den kompassen ska inkludera folks rätt att klä sig som de behagar.
    Ja och nej!
    Jag tror att det är en salig röra av nedärvda anlag och omkringliggande förutsättningar i kombination av egna erfarenheter. Sen kommer det vi får höra av våra föräldra också att spela en stor roll pga att man väljer om man vill lyssna på de vuxna eller skaffa sig en egen uppfattning om hur allt ligger till. Har jag glömt nått.! Jo ! Allt är inte svart eller vitt, utom det påstående förståss. Typ som allt är relativt fast uttrycket är inte relativt.
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:00:26 följande:
    Fel. Barn vill hitta flera förebilder, och de skiter högaktligen i dennes kön. Och de skiter högaktligen i varandras kön, tills vi lär dem att det är det viktigaste av det viktiga, vad man har mellan benen.
    Ja det var det jag menade.
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:21:20 följande:
    Instinkten är, om någon retar dig, att slå honom på käften. Om lagen inte uttryckte att det är straffbart skulle du sannolikt inte se några skäl att låta bli. När lagen var svagare och rättsstaten mindre befäst så var det just det som ledde till släktfejder och blodspillan.
    Fel instinkt tex flyktinstinkt vid fara eller nyfödda barnets sökande efter moderns bröst. 
    Att slåss är ett inlärt beteende som inte en existerar i vissa stammar. 
    Så du menar att det inte existerar lika mycket blodspilla nu för tiden. Då ungdommarna har mer fritid än någonsin och föräldrarna litar på polisen att ta hand om deras barn. Kriminella ligor driver in skulder med våld och hot, Och knark florerar som aldrig förr?
    Förr i tiden hade man jobb med gård eller jakt från morgon till kväll. Man hade inte ork och tid till annat. Utom när det blev fejder förståss. Men jag tror det blir förmätet att jämföra. 
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:25:29 följande:
    Jasså? Om vilket då?
    Ta allt! För du har missförstått mig i varje mening. Kanske på grund ut av att du tror att jag är av skilda åsikter från dig?
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:30:31 följande:
    Det finns inga nedärvda anlag för normer.
    Det har jag aldrig skrivit!
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:39:26 följande:
    Hmm. Om jag missförstått dig så ber jag om ursäkt. Och nej, jag tar inte för givet vilken sida du står på (om någon), utan jag svarar på det som står skrivet. Men som sagt, har jag missförstått så ber jag om ursäkt, vi kanske inte är språkligt kompatibla helt enkelt. ;)
    Jag har inget imot att få mothugg tvärt om, då skulle jag inte skriva provocerande. Men jag gillar att diskutera ur olika synvinklar. Min synvinkel är utifrån mina personliga förutsättningar och dito. Men problemet i denna tror tror jag ligger mycke i att det finns så otroligt många aspekter på dom problem som skapas i en sådan situation.
    Bara av det faktum att det är två personer i frågan (mamma son) gör det hela svårt eftersom barnet kommer att få reaktioner. Men  huruvida det är rätt eller fel att utsätta ett barn för dom reaktionerna är ingen här kapabel nog att dömma i. Pga att alla är olika och alla fall är olika. 
    Jag säger inte att du har fel men jag säger inte att du har rätt heller. 
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:41:18 följande:
    Det är långt mindre våldsbrott idag än på medeltiden, statistiskt sett. Däremot har vi bättre koll på brott idag, då de inte hade Expressen och internet på den tiden. Och inte heller hade samma allomfattande lagstiftning och polisiär myndighet som vi har idag.
    I sverige har vi en typ av lagstiftning och i andra länder har de lagstiftningar som strider mot våran lag. Problemet med Sverige är att det är så litet land och du kan inte sätta sverige som norm för resten av världen där det dödas hej vilt hela tiden. Vi är bara 8 000 000 mans o kvinns medans på jorden ökar befolkningen varje år med ca  
    65 000 000 varje år.Och idag finns ca 8 000 000 000 människor. Att det var färre brott på medeltiden! Kanske men föga troligt. över en miljon brott sker i sverige per år.
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:56:09 följande:
    Men, alltså, ALLA barn får reaktioner. Hela tiden. Det kallas interkation, och är livsviktigt för oss Homo Sapiens. Alla reaktioner är inte positiva, hur mycket man än anpassar sig, och det är något man får lära sig att leva med. Om man lär sig det som barn har man lättare att hantera det som vuxen. Om man inte lär sig hantera det, av en eller annan anledning, så riskerar man att hamna i en mycket värre sits, nämligen att man blir beroende av andras acceptans hela tiden. Jag vet inga människor som är så svaga, så patetiska, så sorgliga som de som hela tiden måste passa in, måste vara "rätt", istället för att göra vad de VILL göra.

Och då jag bryr mig om hela individen, inte bara tills det fyller femton, så tycker jag att det är grymt att förleda barn till att slösa bort sin barndom på silkeskuddar för att sedan slänga dem åt vargarna.
    Intressant man om man inte vill "passa in, vara rätt" Osv. Varför vill du så gärna att man skall acceptera varandra oavsätt kläder. Och om dom som passar in är patetiska och sorlig kanske dom som inte passar in skall vara glada för det, och sluta gnälla när dom får mothugg om sin klädstil? Om man inte lär sig hantera det, av en eller annan anledning, så riskerar man att hamna i en mycket värre sits, nämligen att man blir beroende av andras acceptans hela tiden
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 15:21:15 följande:
    Äpplen och päron. Jag säger inte att alla ska GILLA att alla klär sig efter behag, jag säger att man borde ha en ökad ACCEPTANS för det. STOR skillnad. Jag känner inget behov av att alla ska gilla mig för att jag är poly, jag vill däremot slippa få skit för det, eller riskera att möta fördomsfulla gäng som tycker att jag borde misshandlas för att jag är den jag är.

Och däri ligger skillnaden. Jag tycker inte att vi ska tvinga mig, dig, eller någon annan att behöva anpassa sig för att slippa spö. Och vi har faktiskt valet att fostra framtidens vuxna till att vara accepterande. Eller sådana som spottar på olikheter. Valet gör vi idag, inte imorgon.
    Har du massa fruar är det väl bara high five det har dom flesta killar. Tror inte man åker på däng för det.
    Kubaner har alltid minst 2 brudar samtidigt. Känner flera stycken.
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 16:22:37 följande:
    Nej, jag är helt ogift, men tack. ;)
    Ok så om du inte är gift så är du pollygam i teorin men inte i praktiken? Kanske vill ha många frua?
  • ricken
    Pejgan skrev 2011-02-26 16:30:43 följande:
    Tror att Dorian snarare betecknar sig som polyamorös.
    Jag misstänkte det också, men man vet ju inte! 
  • ricken
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 16:36:53 följande:
    Ricken, om du är singel, är du inte monogam då? Monogami är en inställning, inte ett sätt att räkna antalet fruar på (även om det i sin ursprungliga betydelse betydde just det förstås).

Jag är polygam, eller polyamorös som en del kallar det, för att jag kan tänka mig att ha fler parallella relationer. Oavsett om jag är singel, har en eller flera flickvänner, eller är gift. :)
    Men även om du då anser dig kanske vara väldigt bred i din syn på kärleksrelationer. Så blir nog utbudet ganska begränsat? Du måste alltså söka efter någon som är likasinnad och har samma känslor. Jag beundrar dig! Kan inte vara så lätt i dagens monogama samhälle!
Svar på tråden Pojke i klänning?!