Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Pojke i klänning?!

Jenna82 skrev 2011-02-26 00:08:36 följande:
    "Om han vill känna sig fin, så tar han på sig en klänning eller halsband"...Precis, men då är det HAN som väljer vad han vill ha på sig och inte du.
    Det som JAG irriterar mig på är de som bestämmer att barnet SKA ha klänning eller tvingar på barnet en klänning för att denne själv vill förändra ett samhälle..! Varför vill man förändra? Och VAD är det man vill åstadkomma med att killar ska bära en klänning/kjol? 

Roligt, för jag tror inte jag pratat med en endaste som TVINGAR på barn någonting, eller ens förespråkar det. Så varifrån ni får alla dessa tvångföräldrar vet jag inte.

Vad vill man åstadkomma genom att tvinga barn att ha vissa kläder beroende på vad de har mellan benen?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Scarlett skrev 2011-02-26 00:09:42 följande:
    Om vi väljer att separera två saker blir allt mycket enklare, Barn och Vuxen.

Om jag låter mitt - andras - barn experimentera med kläder, könsroller e.t.c så kan det bara vara positivt.

Om jag som vuxen experimenterar med mitt - andras barn - så är det en helt annan sak.

Du genusmedvetna människa - pröva själv. Utsätt inte dina barn för någonting du inte själv skulle vilja.

10 guds bud eller kharmalagen, Värre behöver det inte vara.
    Aha. Så jag ska hålla mitt barn från skolan, för att jag avskydde skolan som barn. Det var ju... vettigt.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2011-02-26 00:18:54 följande:
    Varför förutsätta att föräldrar tvingar på sina barn kläder de inte vill ha? Jag förutsätter att barn har kläder de själva tycker om.
    Min son hade förvisso tidigt klänning i sin garderob då jag anser att valmöjligheten ska finnas hemma. Det är inte på affären en 2 åring kan välja och se utbudet utan vad som finns hemma. Så sonen har haft hela spektrat med kläder i sin garderob tidigt.
    Jag vill absolut förändra samhället. Samhället idag är allt mer normativt. Alla ska se lika ut, vara likadana, bete sig likadant. Mänskliga egenskaper som anses kvinnliga anses vara sämre än mänskliga egenskaper som anses manliga. En kvinna ska inte hålla på med smutsiga jobb och en man inte med sociala, pedagogiska och omvårdande jobb. Det om något är skevt. Det vill jag förändra. Jag vill ha ett samhälle där vi kan mötas på lika villkor oavsett vilket kön jag än råkat få. Mitt kön styr inte vad jag har för intressen, vad jag tycker om att göra, vad jag är bra på, vilka egenskaper jag har. Mitt kön har gett mig bröst, mutta och jag har dessutom fått möjligheten att få barn (vilket inte alla med mitt kön har fått). Det är dock inget som påverkar mina egenskaper och intressen.
    Dessutom tycker jag det är grymt märkligt att män ska få högre lön än mig fastän vi har lika erfarenhet, utbildning. Där jag jobbar finns män som har mindre erfarenhet och mindre utbildning än mig men ändå högre i lön. För de är män.

Det man åstakommer med killar som bär klänning är att bryta de snäva, trista och begränsande könsnormer som finns. Könsnormer över lag är knasigt att ha. Normer behövs men inte könsnormer. Vi är alla människor och individer oavsett vilket kön vi har.
    Tokword och applåder!
  • Dorian Ertymexx
    KlasKristian skrev 2011-02-26 00:21:54 följande:
    Att du och dina meningsfränder är av rakt motsatt åsikt, dvs att man ska använda barn för att motverka "gamla ruttna ideal", är inte lika illa eller? Jävla dubbelmoral.
    Apapap, nu lägger du ord i munnen på mig! Jag säger vare sig bu eller bä om att använda barn för förändring. Det går liksom inte att förändra något som vuxen och samtidigt fostra barn som om vi var kvar på femtiotalet, då sker ingen permanent förändring. Barnen måste vara en del av förändringen för att det ska fungera. Det är Giftfri som ondgör sig över att vi "använder" barn, fastän han inte verkar ha några kvalmer för att själv använda barn som både slägga och normrepetitörer.
  • Dorian Ertymexx
    KlasKristian skrev 2011-02-26 00:22:23 följande:
    Ser förjävligt ut oavsett.
    Det får man tycka. Det är inte orsak nog att förbjuda eller motarbeta något. Jag tycker att glitter på jeans är spyvärdigt, men det är MIN åsikt, och jag tänker inte hindra någon från att klä sig i sådana om de trivs i dem.
  • Dorian Ertymexx
    bastardized skrev 2011-02-26 00:22:53 följande:
    ´Du är så totalt insnöad och kommer med så korkade jämförelser att jag aldrig har sett på maken, totalt skruvat, maniskt och sektlikt.
    Jag har inget intresse i att arumentera mer, jag nöjer mej med att ni är en mycket liten grupp som inte har så värst mycket att säga till om och lämnar över stafettpinnen till någon som orkar.

Däremot får ni gärna läsa i länken som jag även tipsade om innan så kanske kanske ni begriper vad ni håller på med.
    tanjabergkvist.wordpress.com/category/dagisge.../
    Ah, jag tror bestämt att någon har slut på argument och mothugg. Det är då personangreppen börjar komma och de febriga anklagelserna. Tråkigt, Bastardized, att du inte kan debattera som folk.
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2011-02-26 00:26:14 följande:
    Mitt exempel med punkarna va att dom vid sin egna medvetna ålder gjorde ett eget val att gå mot strömmen och där jag växte upp fungerade det alldeles utmärkt...för dom. Vi snobbar, tuffingar eller va vi nu va 'inne-folket, eller vad fan vi nu va....accepterade dom som starka å trevliga individer, trots att dom minst sagt va skitna.
    Vi blev fostrade till acceptans mot andra, men ingen blev påtvingad att va annorlunda...men många blev det ändå.

Så ni kan va lugna...ni som vill ha barn  som sticker ut...det kommer vare sig ni vill eller inte. Men låt dom fatta beslutet själva.
    Med eller utan klänning...

NEJ, man expriminterar INTE med barn...man lindar in dom i bomull...alltför mkt...åt det andra hållet...en annan diskussion.
    Men överlag vill man skydda dom från allt skit.-...därför reagerar jag på dom som inte vill göra det genom att utsätta dom för livets hårda redan på dagis. Urk.
    Och hur menar du att vi "tvingar" på någon att vara annorlunda genom att barn ett fritt val? Sedan när är frihet tvång? Jag menar, bortsett från i boken 1984 då.
  • Dorian Ertymexx
    KlasKristian skrev 2011-02-26 00:27:01 följande:
    Problemet är ju bara att en sådan värdering aldrig kommer att göras korrekt av någon genusterrorist eftersom dessa av någon anledning tycks ha bestämt sig från att det traditionellt kvinnliga alltid är undervärderat redan från början. Vad andra tycker och tänker spelar liksom ingen roll, genusmaffian sitter på Sanningen (tm) och så skola det förbli.
    Och så var vi där med när du kallade mig hycklare ja. För du ser allt hur "vi" terrorister säger oss ha sanningen, men du har inga problem själv med att hysta ut sanningar, elle acceptera, säg, Giftfris "sanningar".

Förbli? Du menar att vi i årtionden tvingat på barn "fel" kläder, kläder de inte vill ha? Eller är det snarare så att barn inte fått ha på sig de kläder de vill på grund av "normmaffian"?
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2011-02-26 00:28:54 följande:
    Det e sexig beroende på situation och miljö...så som mel gibson befann sig i, i braveheart.

En kilt bär man vid särskilda situationer  och kan inte betäcknas som en klänning med rosetter på en pojk...
    Jo, det kan man. Det är faktiskt riktigt mycket dubbelmoral att göra skillnad på samma plagg beroende på vem som bär det och när.
  • Dorian Ertymexx
    Nenne666 skrev 2011-02-26 00:34:00 följande:
    Men långt hår är väl inget som sticker ut i din min generation? Det vart ju okejat genom min barndom...och inte alls nåt konstigt. Inget bra exempel kan jag tycka, hårdrocksbrud som jag e...
    Jag var mig veterligt den första med fläta i storstan. I alla fall såg jag inte många som hade fläta när jag började med det. Långt hår, ja, fläta nej.

Och det är faktiskt skitsamma - för jag känner killar som går i kjol (eller kjolliknande plagg i alla fall). Och de blir inte retade, misshandlade eller annat. Så varför skulle barn, som faktiskt inte har våra normer inlärda än, vara MER elaka än vuxna, om ett "fel" de inte ens känner till än?
Svar på tråden Pojke i klänning?!