Inlägg från: TheCoopers |Visa alla inlägg
  • TheCoopers

Pojke i klänning?!

morotsland skrev 2011-03-11 14:57:53 följande:
    Min femåring som älskar klänningar har ingen "innebörd" i det, han tycker bara att de är snygga och sköna. Ingen av ungarna på dagis verkar lägga någon innebörd i det heller och om inte en massa fördomsfulla trångsynta människor lärde sina barn massa skit skulle han kunna fortsätta ha klänning i skolan utan att bli retad, tyvärr är vi inte där än. 

Jag lär mina barn att alla är lika mycket värda, att människor är olika och att det är viktigt att acceptera det etc. Det borde vara en självklarhet för alla föräldrar. 
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    Lingonflickan skrev 2011-03-11 15:42:50 följande:
    Mina barn får inga leksaksvapen.
    TheCoopers skrev 2011-03-11 13:10:14 följande:
    Hurra !

Ska bli kul att se om någon kommer med ett vettigt svar till ditt "kick ass " inlägg !

Kick ass?? MY ASS!

Men visst sätter man inte samma gränser för barn som för vuxna, man lär dem allteftersom att man inte pussar alla på mun, tar av sig byxorna bland folk osv. Men vissa gränser måste man ändå sätta och klänning eller hål i öronen på pojkar är en sån gräns som jag sätter direkt. Likaså klipper jag min pojks hår kort medan min flicka har långt hår. De är födda till pojk resp flicka. Varför ska de inte se ut som det då?
    Ja ditt ass får du gärna behålla för dig själv . Det är dessutom inte speciellt trevligt uttryck ..Om vi nu ska prata norm ..

Emm man kan väl se ut som en flicka även om man har kort hår ? Tycker sångerskan September är ett ypperligt exempel på det ..
    Dessutom räcker väl att de ser ut som sig själva ? Inte måste man gå omkring och se ut som ett kön ..
    eller menar du att man måste ha rosa på sig och ha långt hår som flicka och kort hår och blått som pojke ?
  • TheCoopers
    morotsland skrev 2011-03-11 21:22:38 följande:
    Och om sonen själv säger att han vill ha klänning?
    Mina barn har inte blivit retade på dagis men vi bor i en storstad med hyfsat toleranta människor, det ser säkert olika ut. Men OM de skulle bli retade av något barn är det inte mina barn som ska behöva ändra på sig utan det är barnet som retar som behöver en uppläxning om hur man behandlar sina medmänniskor, personalen kanske skulle behöva diskutera värderingar i barngruppen och likaså föräldrarna.
    Ja det är konstigt att det alltid den som blir mobbad som ska rätta sig efter de som mobbar . Byte skola etc .

Det är inte fel på personen som kränker en annan människa utan det är "offrets" fel för att h*n använder fel sorts kläder ?
    Man kan tycka att man bör ta en närmare titt på hur det står till i huvudet på den människan som ger sig själv rätt att vara elak och mobba någon .

Jag blir så trött på folk som sitter och försvarar sånt beteende !
    Det är aldrig OK att mobba någon OAVSETT vad denna person har på sig , sexualitet , ursprung ...
    Problemet ligger alltid hos mobbaren och den personens självkänsla .
  • TheCoopers
    Rockabilly skrev 2011-03-11 20:30:04 följande:
    Jag har inte läst ett enda inlägg, men jag håller med TS. Hade jag haft en son hade jag aldrig tagit på honom en klänning. Har aldrig sett en pojk med strumpbyxor och klänning.. Kan inte se det framför mig. Kan inte förstå varför man ens tar på sin son klänning.. Om han nu vill det får han la ha de hemma? Kommer han inte bli retad av alla andra barn?
    Eller är jag helt ute o cyklar?
    Ja det kan man säga att du är ... ute å cyklar menar jag .
  • TheCoopers
    Quintus Zebra skrev 2011-03-12 11:24:46 följande:
    Fast det låter ju som du har fört vidare DINA åsikter om vapen, och det är ju enligt dig indoktrinering? Har du verkligen gett dom det svenska samhällets restriktiva syn på vapen?

Själv är jag inte så mycket för att lära barn sanningar, just eftersom jag anser att det finns ganska få sådanna i världen. Istället försöker jag tillåta de barn jag har nära kontakt med att prova sig fram, se saker från olika vinklar och tänka själva...
  • TheCoopers
    Veladis skrev 2011-03-12 22:26:16 följande:
    Ta Swingflys son i Melodifestivalen t ex. Inte testar han könsroller. Han bara kladdar lite med ett läppglans han råkat få tag på.
    jo han är väl en sån där liten transa ?

• TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-15 14:24:40 följande:
    Vi könskodar saker för att dom bl.a är till för att förstärka vår könstillhörighet, det har människan gjort i alla tider, å lär tvärsäkert komma å göra i all framtid..
    Det är attribut som vi t,ex använder för att attrahera den vi vill ha sex med, å det förekommer överallt över hela världen..

Det bör vara svar på det du frågade om, fler anledningar kan du säkert fundera ut själv, det är inte så svårt...
    Fast det stämmer ju inte . Inte behöver man klä sig i klänning för att någon ska vilja ligga med en ... trust me on that !
    och det finns med all säkerhet kvinnor som vill ligga med män i kjol eller klänning ..

och nu pratar vi om barn .. som inte ska attrahera någon i huvudtaget !
  • TheCoopers
    Lingonflickan skrev 2011-03-15 14:40:16 följande:
    Ja, det gör ju konstigt nog det.
    Härligt ! alla har sin egen smak ! wooohoo fy fan va bra det är .. tänk om alla tände på samma och såg likadana ut ..

det vore ju tristare än döden ...
  • TheCoopers
    Lingonflickan skrev 2011-03-16 10:24:15 följande:
    Jag anser inte att kvinnliga attribut är negativt laddade. Varför måste  ni icke-könskonservativa sätta kvinnliga attribut på pojkar? Är det för att ni anser dem negativt laddade och tror de blir positivt laddade om en pojke bär dem?
    emmm nej verkligen inte . Jag tycker inte kvinnliga attribut är negativt laddade i huvudtaget .. För mig handlar det om rätten att få vara den man vill vara och barnens rätt att få leka , upptäcka och prova olika saker .
    Jag läser inte in så mycket i att en pojke har en klänning som ni gör . Jag förfasas inte över hans klädval , lika lite som jag hade förfasats om han sprang omkring på dagis som spindelmannen .

De är barn - låt dem få vara det .. barn utan att tillskrivas en massa bajsnödiga regler hur de "borde " klä sig för att vara riktiga killar eller tjejer .
    Det ordnar sig ändå ska du se .

Dessutom .. har man problem med vad andra väljer för kläder så sitter nog problemet mestadels hon en själv .. inte i kläderna som kollegan har på sig .
  • TheCoopers
    Lingonflickan skrev 2011-03-16 10:38:34 följande:
    Och där förlorade jag den respekt jag möjligen hade för dig.
    Ok ?

Noterar
  • TheCoopers
    Lingonflickan skrev 2011-03-16 10:38:34 följande:
    Och där förlorade jag den respekt jag möjligen hade för dig.
    Hade inget bättre svar på inlägget ... slut på argument

Jag vill förövrigt inte ha din respekt .. det är inget jag strävar efter ihuvudtaget .
  • TheCoopers
    tvåtjejstomp skrev 2011-03-16 10:53:52 följande:
    Varför då?
    hon kanske reagerade på ordet bajsnödigt ..   men oftast är det så att när folk väljer att hänga upp sig på ett ord är det för att de egentligen inte har ngt motargument . Kan man inte se förbi ett ord och se helhets bilden så tyder det på att argumenten börjar tryta ,

Annat vore om jag hade kallat henne för bajsnödig . Då kan jag förstå om hon blev sur
  • TheCoopers
    Lingonflickan skrev 2011-03-16 11:03:31 följande:
    Jag diskuterar inte med omogna människor som använder ordet bajsnödig och liknande. Jag förlorar alltid respekten då. Har inget med att du hade bra argument att göra. Vilket jag inte tycker.
    Det är bra mer omoget att sluta diskutera över ett ord . Det om något är på dagisnivå . Men så förväntrade jag mig inte mer av dig heller .
  • TheCoopers
    Quintus Zebra skrev 2011-03-16 11:40:28 följande:
    Jag har som sagt hittils bara satt på en pojke en klänning en gång, och det var för att alla ombyteskläderna var nerkräkta och nerkissade. Och det tror jag inte du har något emot.

Däremot har jag väldigt ofta satt på min dotter plagg som jag vet är köpta på pojkavdelningen.

Är det lika illa? Om inte, så får du gärna förklara varför...
    Vill jag också veta .. dessutom min yngsta dotter har Zlatan tröja och fotbollsshorts inköpta på "pojkavdelningen" på sig nästan varje dag hemma + att hon sover med sin fotboll i sängen . En gång hade hon kalsonger också .. jag undrar hur man ser på det ?
  • TheCoopers
    Lilith Dark skrev 2011-03-16 18:05:31 följande:
    Jag blir mest förskräckt över att det är just Zlatan Solig
    hahaha schhh inte prata så om Zlatan !
  • TheCoopers
    Yildirim skrev 2011-03-16 18:37:25 följande:
    Vad fyller funktionen att en flicka har kallingar? Sidenkallingar  kan vara ett mysigt nattplagg, men att ha kalsonger till vardags är lite knas....

Aboslut inget fel att hon gillar fotboll. Därmed har jag förståeelse till varför du köpte zlatantröjan. Inget fel i det. Men fotboll har väl inget med män att göra vad jag vet.
    Samma funktion som ett par trosor ? Jag köpte de för att det inte fanns spindelmannen trosor och det var det hon ville ha . Så det fick bli kalsonger .

Jo jag får höra dagligen i princip att hon är en "såndär " pojkflicka så jo fotboll ses av den stora allmänheten som en pojksport . Ja eller flatsport då ..
  • TheCoopers
    Quintus Zebra skrev 2011-03-16 22:22:39 följande:
    Eller så låter vi bara barnen vara sig själva? Vi låter pojkarna ha klänning om de vill. Vi låter pojkarna ha spindelmannentröjor om de vill det.

Och om du har rätt så kommer ju skillnaderna mellan könen ändå fortsätta vara de samma, så du behöver inte oroa dig.

Jag är själv en man som aldrig har passat in i den kulturella mansrollen. Varför skall jag tvinga in min son i något jag själv inte trivdes med som barn?
  • TheCoopers
    Mumlan74 skrev 2011-03-17 10:11:59 följande:
    du är grym! :0) älskar ditt sätt att resonera och diskutera. otroligt kloka saker i i princip varenda inlägg.
    Håller med ! och det gäller alla trådar han är med i !
Svar på tråden Pojke i klänning?!