• Fidelis ad urnam

Får man äta salami om den har tillagats i maten?

Om jag tex gör en gryta eller en paj som innehåller salami, är det ok då iom att den har värmts upp och tillagats ordentligt eller måste jag fortfarande frysa ner salamin i tre dagar först?

• Svar på tråden Får man äta salami om den har tillagats i maten?
  • Sweet life

Så länge den hettas upp till över 70 grader ska det väl vara ok, det är ju okej med mögelostar. Så jag skulle äta det, men jag är inte livsmedelsverkets kostråd heller..

• Fidelis ad urnam
    Life as we know it skrev 2011-02-24 16:47:48 följande:
    Så länge den hettas upp till över 70 grader ska det väl vara ok, det är ju okej med mögelostar. Så jag skulle äta det, men jag är inte livsmedelsverkets kostråd heller..
    Det är så j-a mycket att hålla koll på helt plötsligt, man blir lite yr
  • mde

Oj har helt missat att man inte får äta salami?? Vanlig vitlökssalami o ha på mackan, är de fel?

• Sweet life
    Fidelis ad urnam skrev 2011-02-24 16:49:02 följande:
    Det är så j-a mycket att hålla koll på helt plötsligt, man blir lite yr
    Haha, ja det är helt galet mycket.. :)

Grattis till bebben i magen!
  • Fidelis ad urnam
    enmandel skrev 2011-02-24 16:53:46 följande:
    Oj har helt missat att man inte får äta salami?? Vanlig vitlökssalami o ha på mackan, är de fel?
    Vad jag förstod det från min BM så ska all salami frysas ner i tre dagar innan man äter den.
    Life as we know it skrev 2011-02-24 16:53:55 följande:
    Haha, ja det är helt galet mycket.. :)

Grattis till bebben i magen!
    Tack tack
  • La Lola
    enmandel skrev 2011-02-24 16:53:46 följande:
    "Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami – frys det i tre dygn innan du äter."
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/

Från samma länk:
    "Rått kött från lamm, gris och vilt kan innehålla toxoplasmaparasiter. Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning."
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Hannathu

Bara för att förenkla lite

ALLT som är upphettat ordentligt är ofarligt att äta några gånger oavsett vad det är. Även "fel" sorts fisk.

Äter man varierat och kollar datumen på all mat man äter kall så är det inte mycket man behöver fundera på. Jo att allt rått kött (eller som inte är genomlagat) bör frysas tre dygn, då kan man äta röd hjortfilé eller bresaola utan att blinka.

När det gäller ost kan man tänka att den som går att hyvla är alltid OK, den som är för mjuk och måste skäras kan man behöva se upp med

• Lizzan89

Skämtar ni??? Får man inte äta salami???

Jag har ätit pepparsalami på mina frukostmackor nu i över en vecka! :( Det visste jag inte ens om!!

• La Lola
    Lizzan89 skrev 2011-02-27 22:39:51 följande:
    Skämtar ni??? Får man inte äta salami???

Jag har ätit pepparsalami på mina frukostmackor nu i över en vecka! :( Det visste jag inte ens om!!
    Jo....det får man.

Men man rekomenderas att frysa den innan.

Toxoplasma är dock ovanligt att drabbas av!
    "Uppskattningsvis smittas ungefär 50-100 gravida kvinnor varje år. Oftast förs infektionen inte över till fostret, det sker i ungefär vart femte fall."
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Lizzan89
    La Lola skrev 2011-02-27 22:42:00 följande:
    Jo....det får man.

Men man rekomenderas att frysa den innan.

Toxoplasma är dock ovanligt att drabbas av!
    "Uppskattningsvis smittas ungefär 50-100 gravida kvinnor varje år. Oftast förs infektionen inte över till fostret, det sker i ungefär vart femte fall."
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../

Ja det kändes ju lite tryggare. Men att jag inte visste om det! Måste jag missat helt.. Fy, hoppas inget hänt nu..
Svar på tråden Får man äta salami om den har tillagats i maten?