• Thessiss

Antiskällhalsband

Hejsan...

Jag har en bekant som funderar på detta med Antiskallhalsband...

Hon har en Finsk lapphund som skäller så fort det ringer på dörren, i telefonen m.m.
    (Detta är en väldigt skällig ras)

Har haft hundtränare/psykolog där för hjälp med det fungerade inte... Så hon fick tipset att försöka med ett halsband...

Vilket är bäst, med citron/naturell spray eller vibration??

Hon undrar även om det finns någon här som har ett de kan tänka sig låna ut/hyra ut innan hon köper ett för runt 1000 lappen och det inte fungerar....

• Svar på tråden Antiskällhalsband
  • lammet

Brukar finnas att hyras på djuraffärer. Vi använde citron och det funkade toppen. En gång sen slutade vår hund skälla. vi hyrde på Djurmagasinet. 

• Petra123

Först och främst är ju det bästa att ta kontakt med ett hundproffs så man får bukt med varför hunden inte slutar skälla....För dom lär sig rätt snabbt att när dom får på sig halsbanden så slutar dom skälla, men sen börjar skälla så fort det åker av.
    Jag sålde det i min butik jag hade och hade 100% nöjda kunder, med tanke på att det gick fort att hundarna blev tysta. Då sålde jag med den där lilla "citronduschen". Har även en kompis som köpte det och var nöjd.
    Men som sagt, så lär sig hunden när den kan och inte kan skälla...Kan tänka mig att det känns bättre att kunna tysta hunden med annan hjälp och inte en dosa runt halsen, som dessutom är ganska klumpig....För den kan ju inte alltid ha på sig halsbandet.

• Thessiss

Petra123: Om du läser vad jag skrev så står det att hon har haft hundtränare där som har försökt fixa problemet... Detta var alltså proffs hon hade... Det var de som rekommenderade henne att prova ett halsband istället...

• Kerubmamman

Det finns hundar som har slutat skälla helt, så om hunden används i jakt är det inte att rekommendera.
    Citrondoft skulle jag inte använda eftersom det sitter kvar i pälsen efteråt.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • dezibel

Jag gillar dom inte alls eftersom dom reagerar på alla läten hunden ger ifrån sig dvs även lek & glädjeskall. Man hinner inte med att sätta på och av halsbandet så hunden blir bestraffad även när den är glad eller lekfull och det känns orättvist. Har även varit med om hundar som blivit jättelåga och tyckt det varit väldigt skrämmande.

• Petra123
    Thessiss skrev 2011-02-24 21:00:34 följande:
    Petra123: Om du läser vad jag skrev så står det att hon har haft hundtränare där som har försökt fixa problemet... Detta var alltså proffs hon hade... Det var de som rekommenderade henne att prova ett halsband istället...
    Fast det går ju att göra något åt ett skällande. Dom var väl helt enkelt inte bra nog? Jag hade sökt mig till en annan, ifall ett sk "proffs" hade gett upp.
  • Thessiss

De där sk proffs som du benämner det var Memea Mohlin & Fredrik Steen (om jag nu stavade rätt) som bla sa att hon skulle försöka med halsband istället...

Så om inte de är bra proffs då vette sjutton vem hon ska vända sig till

• Joico

Dålig idé. Mycket dålig idé.
    Tycker att den här videon visar rätt bra hur det känns att få nåt sprutat i ansiktet, även om det bara är vatten
    ">

. Nu är den där gjord med humor, men you get the point. Citron är en av de värsta dofter en hund vet, och lukten är ju inte över efter sprutet utan de sätter sig i pälsen och i nosen och luktar bra länge vilket gör straffet väldigt långvarigt.

Men det värsta är ändå att man till säkert 99% riskerar att straffa hunden felaktigt. Säg att hunden skäller för att den är glad t.ex för att det kommer en besökare. Hunden förstår inte att det är skallet som utlöser det obehagliga och kommer därför att förknippa det obehagliga med t.ex dörrklockan eller folk som kommer in genom dörren. Jättekul!

• Petra123
    Thessiss skrev 2011-02-24 21:26:04 följande:
    De där sk proffs som du benämner det var Memea Mohlin & Fredrik Steen (om jag nu stavade rätt) som bla sa att hon skulle försöka med halsband istället...

Så om inte de är bra proffs då vette sjutton vem hon ska vända sig till
    Ja personligen är jag inte så förtjust i den där Steen av olika anledningar. Dels för att han snabbt ger upp och anser att det han inte kan fixa, kan ingen annan heller. (Tycker jag det känns som när man sett en del om honom)

Men det är bara min åsikt. Som någon sa så, kan din vän alltid hyra ett halsband i djuraffär och testa. Då behöver hon inte lägga ut fullt pris innan hon vet att det funkar.
Svar på tråden Antiskällhalsband